Svar: Af med flasken om natten
1. september 2016
Alder:
13 mdr.
Kære E´s mor
Tak for dit brev og alle dine tanker :)
Det er ganske rigtigt, som du har læst, at det er en forudsætning for at kunne undvære mælken om natten, at jeres dreng fyldes tilstrækkeligt op om aftenen. Det gælder dog ikke kun om aftenen, det er vigtigt, at han spiser rigtig godt hele dagen igennem:)
Derudover er det også vigtigt, at han drikker nok - behovet for mælk om natten kan godt skyldes behov for væske - derfor skal I være opmærksomme på at få fyldt ekstra vand i ham hele dagen og aftenen igennem... Lad ham gerne drikke af en kildevandsflaske evt. med tut i løbet af dagen, for at se om det kan gøre, at han indtager lidt større væskemængde - giv ham helst ikke vand af flaske. Det er ikke meningen, at han skal drikke mere flaske, men at han stille og roligt lærer at indtage sit væskebehov på anden vis.
Giver I ham godnatgrød? Det kan være en god idé at tilbyde en godnatgrød som fast del af putteritualet, for på den måde at sikre ham lidt ekstra mæthed i maven. Det kan nogle gange gøre det lettere at få skåret mælkemængden i flaskerne ned... Hvis han spiser så meget aftensmad, at han ikke har plads i maven til grød, så kan det være en idé med en banan i stedet. Grøden eller bananen bør serveres adskilt fra aftensmaden, gerne med et bad imellem.
Nu hvor jeres dreng er blevet et år, så anbefales det, at I trapper ud og stopper med flasken. Det er okay, hvis han lige nu får to flasker, men i løbet af de næste få uger bør I skære ned til en flaske i døgnet og herefter trappes så også denne ud. Det anbefales, at I stopper fuldstændig med flaske, før han bliver 18 måneder.
Jeg anbefaler, at I skærer ned i mængden gradvist. Samtidig med at væske- og madindtaget øges i løbet af dagen, så trappes ud i væskemængden om natten. Det betyder, at i stedet for at få f.eks. 150 ml, så får han 130, 110, 90 ml... og til sidst kan nøjes med at få et par slurke af en kop og derefter sove videre. I må meget gerne trappe ud hver anden aften, så udtrapningen sker hurtigere end ugentligt...
Det er vigtigt, at I trapper ham ud af flaskerne på et tidspunkt, hvor der er nogenlunde ro i familien - og da I står for at skulle flytte 1. november, vil det være okay at trappe ud af flaskerne netop nu - med mindre han bliver syg, skal skifte institution osv. lige nu... I har godt 1.5 måned til at skabe nye rutiner - hvis I venter til jul og nytår, lyder det som om, at det godt kan komme til at trække mere ud...
Modsat kan man naturligvis også tale for at vente, fordi han måske i kraft af sin alder, så bedre vil kunne forklares at flasken er slut. Jo ældre han bliver, jo mere bevidst vil han naturligt også være om sin flaske og det kan godt gøre det sværere at stoppe. Modsat, så begynder han også at kunne forstå ordet "slut". Dette ord kan du bruge i hverdagen. Når noget i hverdagen slutter, f.eks. når maden er spist op, så kan du sige "slut - der er ikke mere mad" eller når I læser bog og historien er slut, så kan du klappe bogen sammen og sige "slut, der er ikke mere historie". Og det samme kan du så overføre til flasken "flasken er slut. der er ikke mere".
Nogle gange kan det være en idé at lade ham være med til at kassere flaskesutterne, altså smide dem ud. De bliver gamle, mørnede, slidte og kan ikke bruges mere og en efter en forsvinder de og flasken dur ikke uden flaskesut. Det kan være hårdt at opleve at "flasken er i stykker, det er slut" - og dette skal du så naturligvis rumme, samtidig med at du tilbyder noget andet "er du tørstig - se her er vand"...
Han er for lille til at forstå "slut" endnu, men hvis du venter med at stoppe med flasken, så vil du kunne bruge dette - du skal derfor gøre op med dig selv, om du tror det er lettest for jer at stoppe med det samme, altså nu inden 1. november eller om du tror det bliver lettere for jer på sigt... Det er jo altid en individuel vurdering.
Jo længere tid du venter, jo mere skal du naturligvis også medtænke hans tænder - og mælk omkring tænderne om natten er ikke særlig godt. Det giver grobund for huller fordi der jo er mælkesukker i mælk... Derfor bør han ikke få flaske efter at han har fået børstet tænder og af den grund, kan det være rigtig fornuftigt at stoppe nu...
Det kan heller ikke udelukkes, at mælkeindtaget vil påvirke hans indtag af rigtig mad i løbet af dagen og også være med til måske at nedsætte hans naturlige tørst om dagen. Det giver derfor god mening at holde væskeindtaget om aftenen og natten nede og i stedet forsøge at få det sat op i dagtimerne:)
Det er super fint med puttekluden og bamsen - brug begge dele hele dagen igennem. Lad dem følge ham, når han puttes til lure, når han er ked af det og skal trøstes, når han sidder træt og putter, når I kører i barnevognen, når han sidder i autostolen osv. Så de er med ham al tid... De fleste børn er mellem 12-18 måneder før de bevidst begynder at bruge en puttebamse, putteklud osv. så han kan sagtens nå det endnu :)
Det er helt normalt, at i den periode hvor I strapper ud af flasken, vil han sove dårligere, mere afbrudt og virke mere klyngende og ked af det i løbet af dagen. Det hører også alderen til netop nu, så det kan generelt være lidt svært - men det kan måske hjælpe at tænke på, at det jo er en periode og at det derfor stopper igen :) Måske kan du og far skiftes til at tage jer af lillebror om natten, så I har lidt mere overskud til hinanden, til ham og til storesøster, hvis det "kun" er hver anden nat I hver især er på...
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke med projekt flaskestop :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske