Af med flasken om natten

1. september 2016

Kategori:
Alder:
13 mdr.

Af med flasken om natten

Hej Helen.

Nu har vi endnu en gang brug for et rigtig godt råd. Vores søn er netop fyldt 13 mdr. Men han får stadig en del flasker om natten. Han får (som regel) følgende mængder:

Kl. 18-19: Puttes til nat og får 180 ml. Falder som regel i søvn uden problemer (med mindre han kæmper med tænder eller lign.)

Kl. 22: "vågner" og får 150 ml.

Kl. 2/3: "vågner" igen og får 120 ml.

kl. 5:30-6:00: Vågner han rigtig og er klar til at stå op.

Han er ikke lysvågen, men han græder og falder ikke til ro før han har fået en flaske. Vi har forsøgt stille og roligt at skære lidt ned på mængden. Med 30 ml. pr. uge. Men resultatet er en meget utilfreds søn, hvis søvn bliver meget dårligere - og dagen bliver derfor også hårdere. Han er slet ikke så udhvilet, som han plejer at være.

Desuden så forsøger jeg så vidt muligt at se om jeg kan få ham til at sove videre kl. 2/3 uden at give flaske. Men han overgiver sig aldrig uden at have fået den. Og han spiser det hele rub og stub. Hvis jeg tager den fra ham før den er tom, så græder han igen og falder ikke til ro igen. Så jeg tænker, at det er fordi han er sulten, og ikke "bare" tryghed.

For at han har noget andet at føle sig tryg ved, som kommende erstatning for flasken, så har vi forsøgt at introducere ham for hans bamse og putteklud, som altid har ligget i hans ...

Annonce

... seng sammen med ham siden han blev født - men det er som om han ikke har nogen interesse i dem. Det er kun flasken, der virker.

Jeg ved, at du ofte nævner, at hvis de får godt med mad i løbet af dagen, så er behovet for flaske om natten ikke så stort. Men vores søn spiser godt i løbet af dagen, og særligt om aftenen - nogen gange mere end hans søster på 4 år - men alligevel har vi intet held med at skære ned på mængden af erstatning om natten.

Ydermere har vi den udfordring, at vi kommer ind i en periode med mange ændringer. Vi skal flytte d. 1. november (kun adresse - ikke institution), så den næste stykke tid kommer til at gå med at pakke ned - rode rundt osv.
Og lige derefter kommer der jo jul og nytår, hvor der naturligt nok også sker en del. Jeg er derfor lidt nervøs for, at hvis vi starter med en udfasning af flasken nu, så vil det kulminere med andre store ændringer? Men på den anden side, så synes jeg også, at det er længe og vente til efter nytår med at komme igang med udfasning? Hvad er dit råd?

I løbet af dagen så sover han stadig til formiddag - dog max 1 time - og så sover han ca. 1½ - 2 timer til middag.

Jeg håber, at du har en god idé til, hvad vi kan gøre for at komme erstatningen lidt til livs, så han kan få en bedre søvn om natten.

På forhånd tak for hjælpen.

Med venlig hilsen
E's mor.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

Annonce

Viden om børn:

Reservebedste

En reservebedste er en ældre person, der gerne vil hjælpe småbørnsfamilier med at passe børnene, når de er syge, har brug for at blive hentet tidligt eller skal passes en dag, hvor forældrene skal i byen.

I nogle kommuner kan man søge om en reservebedste, hvis man er enlig og ikke har mulighed for at trække på sit netværk, men det er også muligt at søge en reservebedste privat.

Det kan være en rigtig god idé at have en reservebedste (M/K), som kan hjælpe i...

Læs mere i Babylex

Trøske

Trøske er en form for svamp, der ses som en hvidlig belægning i barnets mund. Det er ufarligt, men meget ubehageligt for barnet, og det bør derfor behandles.

Trøske er meget almindeligt de første måneder efter fødslen, og det kan være svært at vurdere, hvorvidt der 'bare' er tale om mælkebelægninger i munden, eller om det er svamp. Sidder belægningerne kun på tungen, og kan de forholdsvis nemt fjernes med en finger eller en lille skumklud, så er der sandsynligvis tale om...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Jeg vil bare sige tusind tak for hjælpen! Det var et wake-up-call at få dit klare svar ... Dejligt at få at vide så entydigt at tingene ikke er i orden.

Alt går meget bedre nu, vi kan nemt aktivere ham, putning går stort set problemfrit nu og aflevering i vuggestue er også meget bedre. Det har været så godt at komme ud af den dårlige vane - jeg har bare ikke tidligere tænkt på at det var vaner der skulle ændres.

Tusind tak for hjælpen - det har betydet utrolig meget for os.

Med venlig hilsen
Rikke, mor til dreng på 21 måneder