Brev:
Af med flasken om natten
1. september 2016
Alder:
13 mdr.
Af med flasken om natten
Hej Helen.
Nu har vi endnu en gang brug for et rigtig godt råd. Vores søn er netop fyldt 13 mdr. Men han får stadig en del flasker om natten. Han får (som regel) følgende mængder:
Kl. 18-19: Puttes til nat og får 180 ml. Falder som regel i søvn uden problemer (med mindre han kæmper med tænder eller lign.)
Kl. 22: "vågner" og får 150 ml.
Kl. 2/3: "vågner" igen og får 120 ml.
kl. 5:30-6:00: Vågner han rigtig og er klar til at stå op.
Han er ikke lysvågen, men han græder og falder ikke til ro før han har fået en flaske. Vi har forsøgt stille og roligt at skære lidt ned på mængden. Med 30 ml. pr. uge. Men resultatet er en meget utilfreds søn, hvis søvn bliver meget dårligere - og dagen bliver derfor også hårdere. Han er slet ikke så udhvilet, som han plejer at være.
Desuden så forsøger jeg så vidt muligt at se om jeg kan få ham til at sove videre kl. 2/3 uden at give flaske. Men han overgiver sig aldrig uden at have fået den. Og han spiser det hele rub og stub. Hvis jeg tager den fra ham før den er tom, så græder han igen og falder ikke til ro igen. Så jeg tænker, at det er fordi han er sulten, og ikke "bare" tryghed.
For at han har noget andet at føle sig tryg ved, som kommende erstatning for flasken, så har vi forsøgt at introducere ham for hans bamse og putteklud, som altid har ligget i hans seng sammen med ham siden han blev født - men det er som om han ikke har nogen interesse i dem. Det er kun flasken, der virker.
Jeg ved, at du ofte nævner, at hvis de får godt med mad i løbet af dagen, så er behovet for flaske om natten ikke så stort. Men vores søn spiser godt i løbet af dagen, og særligt om aftenen - nogen gange mere end hans søster på 4 år - men alligevel har vi intet held med at skære ned på mængden af erstatning om natten.
Ydermere har vi den udfordring, at vi kommer ind i en periode med mange ændringer. Vi skal flytte d. 1. november (kun adresse - ikke institution), så den næste stykke tid kommer til at gå med at pakke ned - rode rundt osv.
Og lige derefter kommer der jo jul og nytår, hvor der naturligt nok også sker en del. Jeg er derfor lidt nervøs for, at hvis vi starter med en udfasning af flasken nu, så vil det kulminere med andre store ændringer? Men på den anden side, så synes jeg også, at det er længe og vente til efter nytår med at komme igang med udfasning? Hvad er dit råd?
I løbet af dagen så sover han stadig til formiddag - dog max 1 time - og så sover han ca. 1½ - 2 timer til middag.
Jeg håber, at du har en god idé til, hvad vi kan gøre for at komme erstatningen lidt til livs, så han kan få en bedre søvn om natten.
På forhånd tak for hjælpen.
Med venlig hilsen
E's mor.