Svar: Putteritual - 18 mdr.

29. august 2016

Kategori:
Alder:
18 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære AM

Tak for dit brev og velkommen til :)

Det lyder som en fin puttemåde, og det lyder helt normalt, at hun kan være ½ time om at falde i søvn, med den alder hun har.

I skal naturligvis være opmærksomme på om puttetidspunktet er rigtigt. Det er vigtigt, at I ikke putter hende, før hun er parat. Hvis hun ikke er træt nok, så kan hun naturligt ikke sove - det samme kan ske, hvis I putter hende for sent, så hun er nået at blive overtræt, så kan hun heller ikke falde i søvn. Det er derfor vigtigt at se på, hvornår hun er stået op af sin middagslur og derfor nogenlunde vil være parat til at sove.

Mange børn vil i denne alder også have glæde af at få et godnatmåltid. Det kan være rester fra aftensmaden eller det kan være en godnatgrød eller måske en banan og en kop mælk. Det kan være rigtig godt med en aftenrutine, der ser således ud:

Aftensmad kl ca. 18. I spiser alle det samme, almindelige børnevenlige retter.

Kommer herefter i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme osv.

Tilbydes et godnatmåltid f.eks. kl 19.30 - og får herefter børstet tænder.

Puttes så i seng med godnathistorie, bamse, sang eller lignende ca kl 20

Der sker udviklingsmæssigt rigtig meget med jeres datter lige nu. Netop i 18-20 måneders alderen vil de fleste børn gå igennem en periode, hvor de har svært ved at falde i søvn, og hvor de ofte også sover dårligt, når de endelig sover.

Jeres datter begynder nu at have lidt farefornemmelse. Det vil sige, at hun begynder at opleve verden mere farlig - hun bevæger sig hurtigere rundt, hun klatrer op, hun falder og slår sig... Hun oplever modstand fra andre børn, de tager legetøjet fra hende, de skubber til hende, nogle bider... Hun møder modstand fra jer - I holder fast i hende, så hun ikke løber ud på vejen, I siger mere "Nej!" i løbet af dagen osv. osv. Alt sammen med til at give en spirende farefornemmelse og en uro, når hun skal sove og også om natten.

Det er naturligt svært for hende at slippe dagen og alle oplevelserne. Det er rigtig svært at koble fra og derfor kan det være særlig svært for hende netop nu at overgive sig til søvnen. Det er super fint, at I giver hende den nærhed og ro, som hun lige nu ...

Annonce

... viser behov for - altså at I putter med godnathistorie, lægger hænderne på hende, synger en godnatsang osv.

Det kan også være en god idé at tale dagen igennem med hende. Sætte ord på nogle af alle oplevelserne, så I på den måde hjælper hende med at bearbejde dagen og få fjernet lidt af det tankemylder hun har, så hun bedre kan slippe dagen :)

En puttebamse, en slaskedukke, en klud eller lignende kan være en god idé - den kan på sigt fungere som substitut for jer og den kan følge hende og berolige og betrygge, også når I ikke er der.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Og så er det helt fint, at I lige nu vælger at gå ud. Hun skal naturligvis ikke ligge og være ulykkelig i sin seng, hun skal ikke græde sig i søvn, men det er heller ikke det I beskriver:) Som jeg læser jeres brev, så oplever jeres datter jeres tilstedeværelse som underholdning. Hun tror, at I skal lege og lave hopla, hvis I sidder der - og får at signalere, at det faktisk er sovetid og for at hjælpe hende til at koble fra, så er I nødt til at gå. I går ikke længere væk end at hun kan kalde på jer og I kommer også ind og kikker til hende, selvom hun ikke kalder eller græder. Det lyder rigtig fint. Og ofte, så er hun jo så faldet i søvn af sig selv, når I kommer tilbage eller også har hun der brug for en beroligende hånd, hvorefter hun så kan overgive sig endeligt til søvnen.

Nogle gange kan det være en god idé at sige "jeg går lige ud og tømmer opvaskemaskinen, så kommer jeg igen" eller lignende - så hun hører, at I har et formål med at gå og ikke går for at lade hende være alene eller for at hygge uden hende - og samtidig kan hun så ligge og lytte, høre tallerkenerne der skramler eller lignende og på den måde fornemme, at I er der og at hun derfor kan være helt tryg ved at I går.

Nogle børn har, som I skriver, også rigtig meget energi - og de har brug for at tumle rundt, rejse sig, trille omkring osv. før de skal sove - og helst i deres seng. Det er helt okay, hvis jeres datter har det sådan og I behøver ikke sidde og kikke på, at hun brænder sin sidste energi af :) Det er helt fint så at gå og vende tilbage og putte hende, når hun så er parat :)

Håber I kan bruge dette videre - rigtig meget held og lykke fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Tun og børn

Har du børn mellem 0 og 14 år, er det vigtigt, at du serverer masser af forskellig fisk for dem – men nye beregninger viser, at børn under 3 år bør få andre typer fisk end tunbøffer og udskæringer fra andre store rovfisk samt dåsetun.

Problemet med tunbøffer og andre store rovfisk er, at selv ved indtag af en lille mængde, kan barnet få kviksølv i en mængde, der kan skade barnets udvikling.

Alle børn op til 14-års alderen bør styre uden om tunbøffer og andre...

Læs mere i Babylex

Barselsbesøg

I nogle kommuner tilbyder sundhedsplejersken at komme på besøg meget hurtigt efter fødslen. Dette sker hvis fødslen f.eks. er foregået hjemme, eller hvis moderen er gået meget hurtigt hjem efter fødslen.

Også jordemødre tilbyder nogle gange barselsbesøg i hjemmet, hvis kvinden er udskrevet inden for 48 timer efter fødslen eller hvis der er tale om en hjemmefødsel. Man taler normalt om et barselsbesøg når sundhedsplejerske eller jordemoder kommer på besøg i hjemmet 3-5 dage efter...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Din bog om søvn har været os en rigtig stor hjælp.

Vores dreng er nu 16 måneder og vi har måtte erfare, at han hører til de børn der altid har haft et lille og uforudsigeligt søvnbehov. Men via din bog, har vi fundet ud af at give ham rutiner, der gør at han nu trives og udvikler sig sundt og godt.

Tak fordi du har skrevet den!

Hilsen de glade forældre