Svar: For sen powernap?
29. august 2016
Alder:
4 mdr.
Kære Rikke
Tak for dit brev og fine beskrivelse af lillebrors dagsplan :)
Det lyder som et reelt behov, når han powernapper om aftenen.. hvis man lægger timerne sammen, så sover han samlet det, som han har behov for og lige nu sover han så 4 lure dagligt i stedet for 3... og sådan må det nogle gange være...
Det er også begrænset, hvor meget du kan gøre for at ændre på hans rytme med den alder han har. Det er naturligt for alderen, at han går sent i seng. Mange børn sover ikke til natten før klokken er 22 eller senere - og det ændrer sig igen, når han bliver ældre. Ofte vil et puttetidspunkt omkring kl 20 være passende i 6 måneders alderen. Det kan derfor godt være en periode, som I skal igennem...
Når det er sagt, så hænger hans behov for 4 lure også sammen med, at han sover kortvarig formiddagslur og derfor sover tidlig middagslur... Jo længere lure han sover formiddag og middag, jo senere vil den 3. lur ofte ligge og jo lettere vil han kunne undvære den 4. lur om aftenen.. Derfor kan du godt prøve, om du kan strække tiden lidt mellem formiddagslur og middagslur, så han kommer til at sove sin middagslur senere end tilfældet er lige nu, og så han måske kan gå tidligere i seng :)
Det er naturligvis en balance, for han skal ikke holdes vågen mod sin vilje - hvis han tydeligt er træt og har brug for at sove, så skal han have lov til at sove. Men du skriver, at du fornemmer, at han nogle gange faktisk godt kan være vågen i længere tid af gangen, og det må han så gerne være :)
En måde at ændre rytmen på vil være, at du i en periode lægger et bad ind mellem formiddagslur og middagslur, for på den måde at aktivere ham lidt ekstra mellem de to lure. Samtidig stimulerer badet ham rigtig godt både motorisk og mentalt og nogle børn vil derfor sove en længere og bedre middagslur efter badet.
Derudover kan det være en god idé at du vælger at putte ham i barnevognen og triller en tur med ham, for på den måde at holde ham sovende. Ligesom du kan lægge dig med ham og amme ham i dobbeltsengen og på den måde holde ham sovende - hvis han vågner efter 40 minutter og søger brystet, kan han få det og så sove videre igen... og du kan selv få lidt hvile midt på dagen.
Det handler om at få givet hans indre ur lidt fornemmelse for netop at have behov for at sove en længere lur, så han ikke bliver ved med at vågne efter 45-60 minutter, men netop får ind i kroppen at kunne sove lidt længere - for igen på den måde at kunne nøjes med tre lure og ikke behøve de fire...
En plan for dagen kunne derfor se således ud:
Tidlig morgen 05.30: Ammes og sover videre. Må gerne tilbydes brystet, når I vågner som nu, det er fint, at det er et tilbud, og han selv regulerer sit behov.
Formiddag 9-9.30: Ammes og puttes til formiddagslur
Kommer op, kommer i bad, aktiveres rigtig godt både motorisk og mentalt. Smøres med creme osv. efter behov. Måske har han brug for en ammetår før badet i stedet for om morgenen...
Frokost 11.30-12: Tilbydes grød, gerne lidt frugtmos som topping, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur måske ca kl 13 - altså en lille times tid senere end nu, netop fordi badet er kommet imellem :) Må gerne gås med i barnevognen for på den måde at blive holdt sovende i lidt længere tid...
Eftermiddag 16-17: Ammes
Og tager så dagens 3. lur
Aften 18-18.30: Tilbydes lidt grøntsagsmos, blot smagsprøver som nu til max ½ dl. Vand af kop.
Ammes eller flaske og puttes til natten - tidspunktet afhænger af, hvornår og hvor sent dagens 3. lur ligger, men måske mellem kl 20-21...
Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt og sover videre
Midt nat: Ammes efter behov
Det fremgår af jeres dagsplan, at han får flaske før putning om aftenen - det er helt fint. Er det almindelig modermælkserstatning I giver ham? Jeg spørger fordi opvågningerne om aftenen nogle gange kan hænge sammen med, at han har for meget mad i maven. Nogle gange tænker man, at han skal "proppes med mad" for at sove ekstra godt, men i denne alder kan det faktisk virke modsat. Det er vigtigt, at I ikke giver ham f.eks. vælling om aftenen (han er for lille) og at I stadig holder mængden af skemad nede. Ligesom I skal overveje, hvor stor en mængde erstatning I tilbyder, - I må prøve jer lidt frem :)
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke fortsat:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske