Brev:
For sen powernap?
29. august 2016
Alder:
4 mdr.
For sen powernap?
Kære Helen,
Tak for dine svar på mine tidligere spørgsmål. Jeg har et par opfølgende spørgsmål vedr. min drengs søvn og døgnrytme.
Vi har arbejdet med en tre-lurs rytme, hvilket han faktisk accepterede med det samme. Så vores dag ser sådan ud:
ca. kl. 5.30 ammes, sover videre.
kl. 6.30-7 står op, tilbydes mælk men spiser sjældent.
kl. 9 ammes og puttes til lur. Sover enten i sengen (hvis han falder i søvn ved amningen), eller trilles kort i barnevognen.
sover ca. 45-60min.
kl. 10.30 grød. Jeg laver en portion på 0.5 dl hvor han som oftest spiser det hele.
kl. 12 ammes og puttes.
kl. 15 ammes
ca. kl. 16.45 puttes til lur - trilles i barnevognen. Sover 45-60 min.
kl. 17.30-18. Ammes. (Er lige i går startet på at tilbyde lidt mos her, bare smagsprøve. Er det for tidligt? Han er 4.5 md og har spist grød i 14 dage. Han spiser rigtig fint).
kl. 20 Flaske og puttes.
Herfra sover han en times tid, og så kan der godt være et værre postyr indtil 22-23 tiden, hvor han så sover. Han vågner og græder, kan vugges i søvn, men vågner hurtigt igen og græder. Vi kan godt få ham til at sove videre, men egentlig virker det som om at han gerne vil være vågen.
Ammes nogle gange ved 22-23 tiden,
Ca. kl. 2.30-3 ammes.
Hvordan undgår vi at luren kl 20 er en powernap, som det ser ud til at være? Jeg tænker han ikke får nok nattesøvn når han først sover ved 22-23 tiden (8-9 timer). Om dagen sover han de to lure på ca. 1 time. Til middag vågner han efter en time, uanset om han trilles eller ammes ved opvågning. Jeg har forsøgt at amme ham af to omgange inden putning som du foreslog, men han afviser anden omgang.
Herefter kan han fint sove to timer mere hvis det er på arm. Det er max 5 timer dagssøvn. Han falder som regel hurtigt i søvn, så jeg tænker han er træt. Dog synes jeg også han er nem at holde vågen lige lidt længere hvis det er, så skal vi trække tiden i nogle af hans vågne perioder? Med luren kl 20, så bliver det jo egentlig 14-15 timer i alt som du skrev er hvad han har brug i denne alder. Men jeg ville nu gerne hvis det kunne flyttes lidt, så han ikke sover helt så sent.
Glæder mig til at høre fra dig.
Med venlig hilsen
Rikke