For sen powernap?

29. august 2016

Kategori:
Alder:
4 mdr.

For sen powernap?

Kære Helen,

Tak for dine svar på mine tidligere spørgsmål. Jeg har et par opfølgende spørgsmål vedr. min drengs søvn og døgnrytme.

Vi har arbejdet med en tre-lurs rytme, hvilket han faktisk accepterede med det samme. Så vores dag ser sådan ud:

ca. kl. 5.30 ammes, sover videre.
kl. 6.30-7 står op, tilbydes mælk men spiser sjældent.
kl. 9 ammes og puttes til lur. Sover enten i sengen (hvis han falder i søvn ved amningen), eller trilles kort i barnevognen.
sover ca. 45-60min.
kl. 10.30 grød. Jeg laver en portion på 0.5 dl hvor han som oftest spiser det hele.
kl. 12 ammes og puttes.
kl. 15 ammes
ca. kl. 16.45 puttes til lur - trilles i barnevognen. Sover 45-60 min.
kl. 17.30-18. Ammes. (Er lige i går startet på at tilbyde lidt mos her, bare smagsprøve. Er det for tidligt? Han er 4.5 md og har spist grød i 14 dage. Han spiser rigtig fint).
kl. 20 Flaske og puttes.
Herfra sover han en times tid, og så kan der godt være et værre postyr indtil 22-23 tiden, hvor han så sover. Han vågner og græder, kan vugges i søvn, men vågner hurtigt igen og græder. Vi kan godt ...

Annonce

... få ham til at sove videre, men egentlig virker det som om at han gerne vil være vågen.
Ammes nogle gange ved 22-23 tiden,
Ca. kl. 2.30-3 ammes.

Hvordan undgår vi at luren kl 20 er en powernap, som det ser ud til at være? Jeg tænker han ikke får nok nattesøvn når han først sover ved 22-23 tiden (8-9 timer). Om dagen sover han de to lure på ca. 1 time. Til middag vågner han efter en time, uanset om han trilles eller ammes ved opvågning. Jeg har forsøgt at amme ham af to omgange inden putning som du foreslog, men han afviser anden omgang.

Herefter kan han fint sove to timer mere hvis det er på arm. Det er max 5 timer dagssøvn. Han falder som regel hurtigt i søvn, så jeg tænker han er træt. Dog synes jeg også han er nem at holde vågen lige lidt længere hvis det er, så skal vi trække tiden i nogle af hans vågne perioder? Med luren kl 20, så bliver det jo egentlig 14-15 timer i alt som du skrev er hvad han har brug i denne alder. Men jeg ville nu gerne hvis det kunne flyttes lidt, så han ikke sover helt så sent.

Glæder mig til at høre fra dig.

Med venlig hilsen
Rikke

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

16. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Spiser min datter nok?

Hej Helen Jeg har en datter, der er født den 22. september 2023, så hun er 5...

Annonce

Viden om børn:

Hjemmefødsel

Lang de fleste kvinder kan selv vælge, om de vil føde hjemme eller på sygehuset. Der er dog visse undtagelser - hvis du venter tvillinger, hvis dit barn vender forkert, eller hvis der er specielle komplikationer, så vil du blive frarådet at gennemføre en hjemmefødsel. Tal derfor altid med din jordemoder og læge om, hvad du godt kunne tænke dig.

Der kan være mange fordele ved at føde hjemme. Du har f.eks. din egen jordemoder, du er på hjemmebane - hun er på besøg, du er mere...

Læs mere i Babylex

Suttebehov

Alle nyfødte fødes med en sutterefleks, der både giver dem tryghed og mad og dermed er en livsnødvendig refleks.

Et meget fortidlig født barn kan godt mangle sutterefleks, men det vil ofte være en af de første reflekser man ser hos barnet.

Nogle børn har et stort suttebehov og her kan sundhedsplejersken anbafale at man giver barnet en sut. Andre børn bruger deres sutterefleks ved brystet og foretrækker dette fremfor en "narresut". I princippet skal det lille barn...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for en fantastisk brevkasse og nogle fantastiske og velskrevne bøger. Begge dele har ofte hjulpet os siden vi blev forældre for ca. 1½ år siden!

Tak fra familien i København.