Svar: Mælk ifm. putning

26. august 2016

Kategori:
Alder:
2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

Det kan være rigtig svært at få mælken til at udgøre en del af putteritualet, når man giver flaske. Det fungerer bedre, når man ammer - da barnet så kan få en lille trøstetår før putning...

Hvis jeres datter sover en lang lur, så vil hun naturligt være sulten, når hun vågner og vil derfor skulle have en flaske her - og det bliver hurtigt til noget "slatspiseri", hvis hun skal have flaske, både når hun vågner, og før hun skal sove. Sover hun en kortere lur, vil hun dog ofte godt kunne få flaske midt imellem sine to lure eller før næste lur - det afhænger altså helt af, hvor lange lure hun sover.

Derfor - du skal gøre det, som fungerer bedst hos jer og forsøge at passe flasken ind, så hun får flaske ca. hver 3-4 time. Du skal altså ikke ændre noget, som fungerer. Jeres datter skal have sin mælk, når hun er parat til det, og hvis det er en time før hun skal puttes, så er det naturligvis sådan :) Før putning kan du så forsøge med en sut evt. koblet til en putteklud, så hun på den måde stadig får et putteritual, der hjælper hende til ro og til at overgive ...

Annonce

... sig til søvnen.

Og så tænker jeg, at tiden naturligt vil arbejde for jer. Når hun bliver gammel nok til at begynde med skemad, så vil det være rigtig fint netop at arbejde på en rytme, hvor hun så får skemad og vand af kop, når hun vågner af en lur - og så får flasken før hun skal sove. På den måde skabes der plads til både skemad, vand og mælk i maven og samtidig bliver mælken en del af putteritualet hen af vejen. På den måde er der også større sandsynlighed for, at hendes lure på sigt bliver lidt længere, fordi hun naturligt vil kunne sove lidt længere, før hun så vågner op og har brug for mælk igen.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Lige nu er det dog helt naturligt, at det er svært at passe flasken ind som en fast del af putteritualet - og det er helt okay :) Jeg er helt med på, at hun lige nu har svært ved at sove længere lure om dagen og dagsrytmen og flasketidspunkter kan naturligvis godt spille ind her - men du er nødt til at gøre det, som fungerer bedst for jer og hvis det er f.eks. at få flaske midt imellem sine lure, så er det sådan du skal gøre det...

Håber det giver lidt ro med på vejen - fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Graviditet uden for livmoderen

Graviditet uden for livmoderen er en meget alvorlig graviditetskomplikation, der optræder i ca 2 procent af alle graviditeter.

Det er forbundet med stor risiko for moderens liv og det er ikke muligt at gennemføre en sådan graviditet. Ofte er der faktisk heller ikke tale om et rigtigt foster, og dermed ikke om en rigtig graviditet.

Spiral udgør en risiko for at man bliver gravid uden for livmoderen. Derudover kan det spille ind, hvis man tidligere har haft...

Læs mere i Babylex

Faderskab

Et barn, der er født i Danmark, skal som udgangspunkt have registreret en far. Det er vigtigt, fordi barnet har ret til at kende sin biologiske baggrund, og fordi faderskabet giver både barnet og faren en række rettigheder og pligter.

Hvis I forældre er gift, så får faderen automatisk faderskabet. Hvis I forældre ikke er gift, så skal du ansøge om faderskabet - og det skal du gøre i forbindelse med barnets fødsel og inden for 4 uger. Hvis I ikke har anmeldt faderskabet inden for...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tusind tak igen for dine svar, jeg bliver så meget klogere :-).

Du rammer så præcist!

Glad påske til dig :o)

Mor til pige på 2 måneder