Svar: Mælk ifm. putning
26. august 2016
Alder:
2 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Det kan være rigtig svært at få mælken til at udgøre en del af putteritualet, når man giver flaske. Det fungerer bedre, når man ammer - da barnet så kan få en lille trøstetår før putning...
Hvis jeres datter sover en lang lur, så vil hun naturligt være sulten, når hun vågner og vil derfor skulle have en flaske her - og det bliver hurtigt til noget "slatspiseri", hvis hun skal have flaske, både når hun vågner, og før hun skal sove. Sover hun en kortere lur, vil hun dog ofte godt kunne få flaske midt imellem sine to lure eller før næste lur - det afhænger altså helt af, hvor lange lure hun sover.
Derfor - du skal gøre det, som fungerer bedst hos jer og forsøge at passe flasken ind, så hun får flaske ca. hver 3-4 time. Du skal altså ikke ændre noget, som fungerer. Jeres datter skal have sin mælk, når hun er parat til det, og hvis det er en time før hun skal puttes, så er det naturligvis sådan :) Før putning kan du så forsøge med en sut evt. koblet til en putteklud, så hun på den måde stadig får et putteritual, der hjælper hende til ro og til at overgive sig til søvnen.
Og så tænker jeg, at tiden naturligt vil arbejde for jer. Når hun bliver gammel nok til at begynde med skemad, så vil det være rigtig fint netop at arbejde på en rytme, hvor hun så får skemad og vand af kop, når hun vågner af en lur - og så får flasken før hun skal sove. På den måde skabes der plads til både skemad, vand og mælk i maven og samtidig bliver mælken en del af putteritualet hen af vejen. På den måde er der også større sandsynlighed for, at hendes lure på sigt bliver lidt længere, fordi hun naturligt vil kunne sove lidt længere, før hun så vågner op og har brug for mælk igen.
Lige nu er det dog helt naturligt, at det er svært at passe flasken ind som en fast del af putteritualet - og det er helt okay :) Jeg er helt med på, at hun lige nu har svært ved at sove længere lure om dagen og dagsrytmen og flasketidspunkter kan naturligvis godt spille ind her - men du er nødt til at gøre det, som fungerer bedst for jer og hvis det er f.eks. at få flaske midt imellem sine lure, så er det sådan du skal gøre det...
Håber det giver lidt ro med på vejen - fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske