Svar: Rytme - 3 mdr.
14. august 2016
Alder:
2 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Det lyder rigtig fint, alt det I allerede gør, eller forsøger :)
I 2 måneders alderen vil det være rigtig godt at indføre små rutiner, som giver genkendelighed og dermed tryghed, når hun skal sove. Det vil være de ting, som du naturligt allerede gør - skifter hende, svøber hende eller putter hende i sovepose, giver hende mælk, udskifter bryst eller flaske med en sut, kærtegner hende på en bestemt måde, luller hende til ro med bestemte kærtegn, vugning osv. Jo mere ens - jo bedre. Hun vil med den alder hun har nu begynde at fornemme omgivelserne mere bevidst, hun vil genkende puslebordet, den uro I har hængt op, vil genkende liften, sengen, barnevognen osv. Hun kan se farver, fornemme former osv. Og derfor er det rigtig godt netop at gøre nogle af de samme ting, hver gang hun skal sove, fordi genkendeligheden forbereder hende på, hvad der nu skal ske.
I 3-4 måneders alderen sker der ofte en ændring med børns søvn. I denne alder ændrer søvnen rent fysiologisk sammensætning og begynder at indeholde flere søvnstadier. Mange børn vil i denne alder derfor have tendens til at powernappe lidt - de har svært ved at sove længere og mere sammenhængende...
I denne alder begynder hun også at opleve verden mere bevidst. Hun følger opmærksomt med i, hvad der sker omkring hende, og hun begynder at skelne mellem om hun er hjemme eller ude, i favn hos mor, far eller en fremmed. Børn kan derfor i denne alder have svært ved at overgive sig til søvnen. De har svært ved at slippe dagen og alle oplevelserne og mange forældre oplever, at det kræver lidt ekstra, at få barnet til at falde til ro - ligesom barnet kan vågne op og have svært ved at komme videre i søvnen, hver gang der skiftes søvnstadie.
I denne alder kan det derfor være en god idé at forsøge at hjælpe barnet til en rytme med tre lure dagligt - en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på dagen. Mange børn har behov for, at man måske kikker en lille smule mere på klokken end kun på barnet, netop for at undgå at hun bliver overtræt og får sværere ved at sove og koble fra.
Den øgede bevidsthed mod verden gør også, at barnet i denne alder kan få lidt svært ved at koncentrere sig om at spise - slipper, tager fat, slipper igen, tager fat og spiser lidt mere, slipper igen - uanset om man ammer eller giver flaske. Og det betyder, at der kan være en tendens til at barnet både "slatspiser" og "slatsover lidt". Netop her hjælper det igen rigtig meget, hvis man kan hjælpe barnet til en 3-lurs-rytme.
Rutinerne fra 2 måneders alderen bibeholdes - altså samme kærtegn, beroligende ord, putte i sovepose, give mælk, sut osv. Så der stadig er genkendelighed. Og nu sættes der så lidt mere struktur på dagen med lidt mere faste tidspunkter for søvn. Du skal være opmærksom på at mange børn i 3-4 måneders alderen sover deres 3. lur sidst på dagen og derfor går sent i seng. Det er ikke unaturligt at børn i denne alder først sover kl 22 -det ændrer sig igen, når hun bliver ældre.
Hun bør i 3-4 måneders alderen stadig sove ca. 15 timer i døgnet. Ofte fordelt sådan, at hun sover f.eks. 10 timer om natten og 5 timer om dagen. Det kan f.eks. være fordelt sådan, at hun sover f.eks. fra kl 22 til 08 og så sover 1.5 time formiddag, 2.5 time til middag og så en time sidst på dagen... Det kan naturligvis også være anderledes fordelt, hvilket kan være helt okay :)
I 4-6 måneders alderen vil de fleste børn begynde at blive parate til skemad. Det betyder, at I får mere rytme ind i løbet af dagen. Det vil være rigtig godt, at man på sigt forsøger at skabe en rytme, hvor hun tilbydes skemad, når hun vågner, sammen med vand af kop. Og så tilbydes flasken før hun atter skal sove. På den måde vil tiden naturligt også arbejde for jer :)
I 6 måneders alderen vil hun kunne være vågen i længere tid af gangen, og hun vil bruge sine vågne perioder mere aktivt. Det vil ofte betyde, at hun kan begynde at sove lidt længere søvnstræk og mange børn vil derfor begynde at trives med to lidt længere lure i løbet af dagen. I denne alder sover mange børn dog uroligt om natten - de får sig lagt i stillinger, som de ikke mestrer at komme væk fra og har brug for, at vi hjælper den med at blive lagt rigtigt igen og komme videre i søvnen...
Jeg håber, at du kan bruge ovenstående lidt videre, og at det giver lidt idé om, hvad du kan forvente :)
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske