Svar: Vil ikke puttes af mor - 12 mdr.

11. august 2016

Kategori:
Alder:
12 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Eva

Tak for dit brev :)

Det er dejligt at høre, at det umiddelbart er gået fint med ammestop - men det er naturligt frustrerende, at jeres lille dreng forbinder dig, amning og putning så meget, at han har svært ved at du putter ham...

Jeg tænker umiddelbart, at det vil være rigtig godt, hvis I kan sætte noget andet i stedet for brystet. Kunne han evt. få en kop lun mælk, som alternativ til brystet i en periode? Det kan minde lidt om det, som han er vant til... En putteklud, bamse osv. vil også være rigtig godt og stille og roligt vil det være super, at I også indfører godnathistorie, godnatsang osv.

Min tanke er, at hvis far kan forsøge at indføre nogle af disse ting, når han putter, så kan du bruge samme ritualer, de aftener, hvor du så tager over og på den måde vil jeres dreng måske glemme brystet mere, fordi de andre ting træder i stedet...

Derudover tænker jeg, at det vil være rigtig godt, hvis du kan gøre så meget som muligt af alt det, som leder op til selve putningen. Det vil sige, at du kan give ham aftenbad, frottere ham godt i håndklædet, smøre ham ind i creme, give ham nattøj på osv. og derefter kommer far så og siger godnat, synger sang, putter med klud osv... Når du gør alt det som leder op til selve putningen, så vil det være lettere for dig at tage over på sigt, når far så en aften ikke er hjemme - eller når det blot passer bedre, at det er dig, som putter ham.

Og så skal du naturligvis også overveje, om det måske vil være ...

Annonce

... bedre for ham, at du blot prøver at putte ham, lader ham ligge kortvarigt for sig selv - du fortæller jo, at han faktisk har været faldet i søvn en aften, da du var nødt til at gøre det på denne måde. Du kan overveje om det jeg kalder for "se til metoden" vil være et forsøg værd hos jer:)

Det er ikke en kontrolleret grådmetode, hvor han skal have lov til at græde i x antal tid og hvor du hele tiden forlænger tiden du er væk. Hvis han er ulykkelig, så skal du ikke gå fra ham og klynger han sig til dig, så skal du naturligvis være der. Men nogle gange kan det godt forstyrre for meget, at vi er der. Nogle børn tror, at vi skal lege og underholde, når vi sidder der - og andre børn har svært ved at give slip, som hos jer, fordi han bliver frustreret over ikke at blive ammet... Her kan det nogle gange hjælpe at gå.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Det er en metode, som er god at bruge til børn mellem 8-16 måneder, som ikke forstår at vi stadig er der - selvom de ikke kan se os. Du skal putte ham kærligt og nænsomt med putteklud osv. og så gå kortvarigt fra ham - jeg plejer at sige max 3 minutter og tiden skal ikke forlænges. Du skal gå tilbage til ham, selvom han ikke græder. Det handler om stadig at vise ham, at du er der, at du passer på ham osv. så han trygt kan lægge sig til at sove - du er ikke forsvundet. Men han behøver ikke din underholdning eller dit bryst for at falde i søvn, det går fint på egen hånd :)

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke fortsat:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Udslæt - hos børn

Børn kan få mange forskellige slags knopper og udslæt. Det kan være svært at afgøre, om det bare er noget forbipasserende, og hvis du er i tvivl, så kontakt altid lægen. De mest almindelige former for udslæt hos babyer er:

- Ble-eksem: Voldsom rød numse, knopper, og det kan være smertefuldt. Det kan skyldes at barnet ikke tåler det materiale, som engangsbleen er lavet af, og det kan derfor være en fordel at prøve et andet blemærke. Det kan også skyldes, at barnets hud reagerer på...

Læs mere i Babylex

Hoppegynge

En hoppegynge anbefales ikke. Sundhedsstyrelsen skriver: "Til sunde børn frarådes hoppegynge og gangstole, da de forsinker normal udvikling. For handicappede børn gælder særlige regler, spørg sundhedsplejersken, lægen eller fysioterapeuten". Kilde, Sunde Børn, sst. 2003.

En hoppegynge belaster barnets ryg og ben og barnet får ikke en bedre balance af at sidde i en hoppegynge, det er ren underholdning og det kan barnet få på anden måde. Når barnet sidder i en hoppegynge er det en...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tusind tak for dine lange svar, du er så dejlig fornuftig :) Jeg er glad for at læse, at du i det store og hele kan understøtte det, vi i forvejen har gjort.

Tak skal du have for dine svar

Venlig hilsen, mor til Sofia 8 måneder