Svar: Vil ikke puttes af mor - 12 mdr.
11. august 2016
Alder:
12 mdr.
Kære Eva
Tak for dit brev :)
Det er dejligt at høre, at det umiddelbart er gået fint med ammestop - men det er naturligt frustrerende, at jeres lille dreng forbinder dig, amning og putning så meget, at han har svært ved at du putter ham...
Jeg tænker umiddelbart, at det vil være rigtig godt, hvis I kan sætte noget andet i stedet for brystet. Kunne han evt. få en kop lun mælk, som alternativ til brystet i en periode? Det kan minde lidt om det, som han er vant til... En putteklud, bamse osv. vil også være rigtig godt og stille og roligt vil det være super, at I også indfører godnathistorie, godnatsang osv.
Min tanke er, at hvis far kan forsøge at indføre nogle af disse ting, når han putter, så kan du bruge samme ritualer, de aftener, hvor du så tager over og på den måde vil jeres dreng måske glemme brystet mere, fordi de andre ting træder i stedet...
Derudover tænker jeg, at det vil være rigtig godt, hvis du kan gøre så meget som muligt af alt det, som leder op til selve putningen. Det vil sige, at du kan give ham aftenbad, frottere ham godt i håndklædet, smøre ham ind i creme, give ham nattøj på osv. og derefter kommer far så og siger godnat, synger sang, putter med klud osv... Når du gør alt det som leder op til selve putningen, så vil det være lettere for dig at tage over på sigt, når far så en aften ikke er hjemme - eller når det blot passer bedre, at det er dig, som putter ham.
Og så skal du naturligvis også overveje, om det måske vil være bedre for ham, at du blot prøver at putte ham, lader ham ligge kortvarigt for sig selv - du fortæller jo, at han faktisk har været faldet i søvn en aften, da du var nødt til at gøre det på denne måde. Du kan overveje om det jeg kalder for "se til metoden" vil være et forsøg værd hos jer:)
Det er ikke en kontrolleret grådmetode, hvor han skal have lov til at græde i x antal tid og hvor du hele tiden forlænger tiden du er væk. Hvis han er ulykkelig, så skal du ikke gå fra ham og klynger han sig til dig, så skal du naturligvis være der. Men nogle gange kan det godt forstyrre for meget, at vi er der. Nogle børn tror, at vi skal lege og underholde, når vi sidder der - og andre børn har svært ved at give slip, som hos jer, fordi han bliver frustreret over ikke at blive ammet... Her kan det nogle gange hjælpe at gå.
Det er en metode, som er god at bruge til børn mellem 8-16 måneder, som ikke forstår at vi stadig er der - selvom de ikke kan se os. Du skal putte ham kærligt og nænsomt med putteklud osv. og så gå kortvarigt fra ham - jeg plejer at sige max 3 minutter og tiden skal ikke forlænges. Du skal gå tilbage til ham, selvom han ikke græder. Det handler om stadig at vise ham, at du er der, at du passer på ham osv. så han trygt kan lægge sig til at sove - du er ikke forsvundet. Men han behøver ikke din underholdning eller dit bryst for at falde i søvn, det går fint på egen hånd :)
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke fortsat:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske