Vil ikke puttes af mor - 12 mdr.

11. august 2016

Kategori:
Alder:
12 mdr.

Vil ikke puttes af mor - 12 mdr.

Kære Helen.

Jeg har igen brug for et godt råd fra dig.

Lillebror har nu rundet et år, og han er både glad og sund og rask. Jeg stoppede amningen for to uger siden, og det er gået helt problemfrit bortset fra en enkelt ting: Han kan ikke længere blive puttet af mig.

Vi har i godt en måned haft en rutine med at far puttede, når jeg havde ammet ham om aftnen, men selvfølgelig har jeg puttet ind imellem, når far ikke var hjemme. Her har jeg altid været nødt til at bruge brystet som jeg plejede (som også har fungeret som sut). Nu hvor amningen er stoppet, kan jeg slet ikke putte. De par gange hvor jeg har prøvet, er det endt med voldsom, eskalerende gråd, og jeg har slet ikke kunnet trøste ham og få ham til at falde til ro.

Han er kun faldet i søvn, når far var hjemme ...

Annonce

... igen og kunne tage over, eller - som i aften - da jeg måtte gå efter 45 minutter, fordi jeg skulle børste tænder på storebror, hvis sengetid var noget overskredet. Jeg tænkte at jeg lige måtte skynde mig at få tandbørstningen på den store overstået, og så tilbage og trøste/putte videre. Jeg gik fra en grædende baby og 1 minut efter sov han. Den anden dag puttede en veninde ham (hun har aldrig prøvet det før). Ingen problemer. Så det er altså mig.

Vi har samme rutiner, så kan det virkelig stadig være mindet om mælk og bryst, der generer ham, når han ellers overhovedet ikke lader til at savne det? Og hvad gør vi for at komme videre. Det går jo ikke, at jeg ikke kan putte. Så kan du give et råd til hvordan vi lettest får ham lært, at mor altså også kan putte?

Bedste hilsner
Eva

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

15. februar 2024 | Sovevaner | 14 mdr.

Søvn 14 måneder

Hej Helen. Min dejlige søn på 14 måneder driver os til vanvid om natten....

12. februar 2024 | Sovevaner | 10 mdr.

Hvor meget skal min datter sove?

Hej Helen Jeg har en datter, som er 10 måneder gammel. Hvor meget skal hun...

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

28. januar 2024 | Transport og ferie | 10 mdr.

Pylret baby 10 måneder

Kære Helen Tak for dine rigtig gode tidligere svar på vores spørgsmål! Her...

Annonce

Viden om børn:

Frugtmos og børn

Fra 6 mdr´s alderen kan barnet spise al slags frugt. Det kan være frisk frugt eller kogt frugt.

Starter dit barn med skemad i 4-5 måneders alderen, er det dog helt okay, at du giver lidt frugtmos i denne alder. Det anbefales, at du begynder med den kogte mos til de mindste børn. Det anbefales også, at du tilbyder frugtmos som topping på en grød, eller som dessert efter et grøntsagsmåltid.

Til den første skemad er især pære- og æblemos godt, da det har en mild smag,...

Læs mere i Babylex

Stå selv

Mange børn kan slet ikke vente på at komme op i lodret stilling og vil allerede i 5-6 mdr´s alderen gerne trække sig op ved mors eller fars hænder. Når det lykkes er det dejligt med en hoppetur på mors og fars ben.

Vær dog opmærksom på at barnet skal være noget ældre før det er stærkt nok til selv at kunne holde sig oprejst. Først omkring 10 mdr´s alderen rejser de fleste børn sig ved møbler og andre faste steder.

At barnet vil stå, betyder ikke at barnet er parat...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for din plan for dagen, både hvad angår søvn og mad. Det er lykkes os at overholde din plan og det har været guld værd. Nu sover vi alle sammen meget bedre om natten.

De sidste 3 uger, har han faktisk kunne sove fra kl. 20 til 06 hver nat - og det er fantastisk, før vågnede han en gang i timen!

Tak fra drengens forældre