Brev:
Vil ikke puttes af mor - 12 mdr.
11. august 2016
Alder:
12 mdr.
Vil ikke puttes af mor - 12 mdr.
Kære Helen.
Jeg har igen brug for et godt råd fra dig.
Lillebror har nu rundet et år, og han er både glad og sund og rask. Jeg stoppede amningen for to uger siden, og det er gået helt problemfrit bortset fra en enkelt ting: Han kan ikke længere blive puttet af mig.
Vi har i godt en måned haft en rutine med at far puttede, når jeg havde ammet ham om aftnen, men selvfølgelig har jeg puttet ind imellem, når far ikke var hjemme. Her har jeg altid været nødt til at bruge brystet som jeg plejede (som også har fungeret som sut). Nu hvor amningen er stoppet, kan jeg slet ikke putte. De par gange hvor jeg har prøvet, er det endt med voldsom, eskalerende gråd, og jeg har slet ikke kunnet trøste ham og få ham til at falde til ro.
Han er kun faldet i søvn, når far var hjemme igen og kunne tage over, eller - som i aften - da jeg måtte gå efter 45 minutter, fordi jeg skulle børste tænder på storebror, hvis sengetid var noget overskredet. Jeg tænkte at jeg lige måtte skynde mig at få tandbørstningen på den store overstået, og så tilbage og trøste/putte videre. Jeg gik fra en grædende baby og 1 minut efter sov han. Den anden dag puttede en veninde ham (hun har aldrig prøvet det før). Ingen problemer. Så det er altså mig.
Vi har samme rutiner, så kan det virkelig stadig være mindet om mælk og bryst, der generer ham, når han ellers overhovedet ikke lader til at savne det? Og hvad gør vi for at komme videre. Det går jo ikke, at jeg ikke kan putte. Så kan du give et råd til hvordan vi lettest får ham lært, at mor altså også kan putte?
Bedste hilsner
Eva