Svar: Råd til søvn - 3 måneder
3. august 2016
Alder:
3 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og fine beskrivelse af jeres lille dreng og alt det du allerede gør, for at lære ham gode putterutiner :) Jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig.
Jeres dagsplan ser rigtig fin og alderssvarende ud. Det er rigtig fint med de 3 lure dagligt og det er helt normalt for hans alder, at han ofte ikke sover til natten før klokken er mellem 20.30-22. Mange forældre tror, at børn skal sove kl 20 - men det gør de fleste børn i 3-4 måneders alderen ikke, og det er derfor rigtig godt, at I putter ham til natten, når han viser sig parat og stadig er lidt fleksible omkring dette tidspunkt :)
Det er også rigtig dejligt, at I giver ham tæt fysisk kontakt, at du bruger viklen både derhjemme og på ture, at du er opmærksom på at han stadig har rigtig meget brug for nærhed og tæt fysisk kontakt. Ligesom det er fint, at du lader ham selvregulere ved brystet - og det lyder som om, at amningen fungerer rigtig fint :) Dejligt.
Når jeg læser dit brev, så får jeg dog også indtryk af, at det er meget vigtigt for dig, at an lærer at sove i egen seng og forbinder sin seng med stedet, hvor han sover. Du vil meget gerne undgå at han ammes i søvn... Det forstår jeg til dels godt - MEN - han er en meget lille dreng stadigvæk. Han er kun 3 måneder gammel og han bliver tydeligt ulykkelig, når du lægger ham fra dig og lader ham ligge i sengen. Han kan godt have glæde af at lytte til din stemme, men han har ikke glæde af en godnathistorie som sådan. En godnatsang, beroligende hænder, at vugge ham og lulle ham i søvn er dog rigtig fint, det samme med meditationsmusikken, hvis I føler, at det hjælper....
Skiftet fra favn og ned i sengen lyder til at være for stort for ham, det er for svært og for voldsomt. Og ligeså snart du tager ham op i din favn, så falder han til ro - eller hvis du lægger dig med ham, så sover han også fint. Det betyder, at han har brug for din nærhed, og den skal du naturligvis give ham.
Det er helt naturligt, at han viser stort behov for tryghed, men på sigt, vil det naturligvis være uhensigtsmæssigt, hvis han kun kan sove i din favn... Derfor kan du godt arbejde på at han lærer at sove i egen seng eller i sin barnevogn, men med små skridt :)
Det er rigtig godt, hvis du kan amme ham, som en fast del af putteritualet. Det at blive holdt i din favn og få din mælk, gør at der danne oxytocin, som er "kærlighedshormonet", det beroligende hormon. Det hjælper ham til at koble fra og overgive sig til søvnen - samtidig med, at han sover bedst og også sover længere, hvis han har mælk i maven :)
Det er en god idé at svøbe ham. Det kan være i et rigtigt babysvøb og hvis han er for stor til dette, så kan det være i en sovepose. Det kan være en voksipose, duni-duo, drømmepose, slee-bee osv. De fås i mange priser og kvaliteter. Det at være puttet i en sovepose vil hjælpe ham til at holde fysisk sammen på sig selv, han vil føle sig omsluttet, men det vil være af posen og ikke af dine arme. Samtidig vil den være genkendelig for ham, så han på sigt i princippet vil kunne sove hvor som helst, når han har sin pose ... En sovepose vil også kunne bruges de næste mange måneder, hvor det bliver koldere i vejret.
At være svøbt eller puttet i en pose kender han også fra viklen, så det virker lidt beroligende og trygt. Det er helt naturligt, at han protesterer, når han lægges fra en varm favn ned i en kold seng, og det er helt naturligt at han ikke bryder sig om dette skift. Det vil derfor være en god idé, hvis du kan starte med at skifte ham, derefter putte ham i soveposen - og først derefter amme ham. Så vil han ikke opleve skiftet helt så voldsomt. Nogle børn har glæde af at amningen deles op i to, så de amme, skiftes, puttes i sovepose/svøbes, ammes igen og først derefter puttes...
Når du lægger ham fra dig, så er det vigtigt, at han ikke sover alt for dybt - men han skal heller ikke være vågen som nu. Du skal prøve at putte ham der, hvor han næsten sover, men ikke sover dybt. Han skal være døsig. Det vil sige, at han næsten sover, men dog stadig lige når at registrere, at han puttes i sengen, væk fra din favn og uden at have dit bryst i munden. Se på ham, se på hans øjne og lyt til hans vejrtrækning. Prøv at lægge ham fra dig, når du fornemmer at vejrtrækningen er blevet roligere, langsommere og når du kan se at han er lige ved at falde i søvn og endnu ikke sover tungt. Stille og roligt putte ham fra din favn ned i egen seng eller ned i barnevognen.
Giv ham gerne en sut og giv ham også gerne en putteklud ved ansigtet. Det at kluden følger med fra brystet og ned i sengen vil være med til at gøre ham tryg. Stå lidt ved ham, hold dine hænder roligt på ham, så han fornemmer at du stadig er der. Lad dine hænder have lidt vægt på hans krop, så der er lidt tyngde, vug ham blidt imens han ligger ned, stille og rolige, rytmiske bevægelser - hvis han ligger i barnevognen, så vug/tril den lidt frem og tilbage, hvis han ligger i sengen, så kan du evt. købe et par brio-bedrockers, så du kan vippe sengen lidt og lulle ham i søvn på denne måde :)
Det er vigtigt, at han falder trygt i søvn. Han bør ikke ligge og græde sig i søvn, for det vil gøre, at han begynder at forbinde det at skulle sove med noget som er utrygt og ikke rart. Derfor er det bedre, at du ammer ham og han så ikke græder, end at du putter ham og lader ham græde. Hvis han lærer at forbinde søvnen med noget trygt, dejligt og rart, så er det grobund for gode søvnvaner senere hen. Hvis han derimod begynder at forbinde det at skulle sove med gråd og utryghed, så hjælper det jer ikke på sigt.
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre:) Jeg vil også anbefale dig at læse min bog "Helens bog om børn og søvn"... Jeg håber du hermed har fået lidt ro med på vejen, og også har fået lidt idéer til, hvordan du kommer videre :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske