Svar: Søvn- og grådbesvær

10. juli 2016

Kategori:
Alder:
1 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Hej med jer

Stort tillykke med den lille dreng, tak for jeres brev og velkommen til :)

Der er ingen tvivl om, at den hårde og langvarige fødsel spiller ind hos jer og er en del af forklaringen på, at jeres dreng fra starten har været så ked af det. Han har højst sandsynligt haft hovedpine, fra det sted hvor cuppen har siddet. Og han har haft nogle funktionsforstyrrelser i de øverste led i nakken og har haft nakkesmerter osv., hvorfor det er rigtig godt, at I har fået ham tjekket igennem, og han er blevet behandlet. I skal naturligvis sikre jer, at dette er helt i orden og at han ikke længere har ondt, har smerter fra hoved, nakke og skuldre.

Læg mærke til, om han begynder at have en favoritside, hvor han hælder hovedet til den ene side, og om han viser tendens til at kunne få lejringsbetinget skævhed af kraniet. Nogle børn får det, som hedder torticollis. Det er en stramning af halsmuskulaturen og det kan opstå i forbindelse med fødslen eller efterfølgende. Hvis han har dette problem, så kan en fysioterapeut kan udstrække den stramme halsmuskel på hans ene side og aktivere den "slappe" halsmuskel på modsatte side og på den måde genoprette balancen. I kan selv lære, hvordan I kan behandle ham og hjælpe ham. Det vil være oplagt at tænke på, at der kan være noget med nakke og ryg, når I har haft det fødselsforløb I har, og når han græder, som han gør... Det kunne være en idé at tale med lægen om det :)

Det er helt naturligt, at han søger jeres nærhed og tætte fysiske kontakt. Og han må gerne sove i favn med den alder han har. Nogle børn vil naturligt være mere tryghedssøgende end andre børn - men det er helt okay. I skal ikke være bange for at I giver ham dårlige vaner :) Søvn og søvnproblemer er noget at det, som bekymrer aller flest forældre og det gør nogle gange, at man helt fra starten bliver så fokuserede på at få skabt de rigtige søvnrutiner, at man helt glemmer bare at lade barnet være "lille". Det lyder ikke til at være tilfældet hos jer - men jeg vil alligevel lige nævne, at I ikke skal søvntræne ham med den alder han har. Hvis han sover bedst i jeres arme, så må han gerne sove der.

Og ja - det er korrekt, at han ikke bør ligge på brystkassen på en sovende forældre. Dette fordi man skal forebygge vuggedød. Han må godt blive ammet i dobbeltsengen og falde i søvn ved siden af mor - men det er vigtigt, at han har ligeså meget plads omkring sig, som hvis han lå i sin vugge. Og han skal også have sin egen dyne. Det er vigtigt, at han ikke bliver overophedet. Og han bør ikke ligge imellem jer, men skal have sin egen plads.

Det kan nogle gange hjælpe med en bedside crib - I kan evt. finde den brugt. Så kan I koble hans seng til jeres seng og på den måde stadig ligge ved siden af hinanden, berolige ham med nærhed, hænder, kærtegn osv. og på den måde hjælpe ham videre i søvnen, uden at I behøver stå op om natten :)

Det vil også være en god idé, at mor nogle gange lægger sig med ham i dobbeltsengen om dagen, ammer ham og lader ham falde i søvn der - og mor må meget gerne blive liggende og så tilbyde ham brystet igen, når han efter måske 30minutter begynder at virke søgende og viser tegn på at ville vågne op. I skal naturligvis sikre jer, at han ikke kan trille ned af sengen og komme til skade - men det vil være helt okay at gøre det sådan, og I skal ikke være bange for at give ham dårlige vaner. Det vigtigste er at hjælpe ham til at få sovet.

Det er naturligt, at han sover bedst i jeres favn. Når han ligger der, så mærker han jeres bevægelser, hører hjertelyden, fornemmer vejrtrækningen osv. Alt sammen som da han lå i mors mave. Det er derfor det mest trygge sted, han kan være. Og I må gerne forsøge at efterligne dette udenfor maven, så han oplever det lige så trygt at skulle sove ude. Når I bærer ham tæt, så udløses hormonet oxytocin, som hjælper ham med at finde ro. Og for at skiftet fra favn og ned hvor han skal sove, ikke bliver for voldsomt for ham, så er det godt at svøbe ham - præcis som far nogle gange har held med.

Det er dog også godt at give ham mælk, lige før han skal sove. Det udløser også oxotocin og det sikrer også, at han ikke vågner hurtigt igen, fordi han er sulten. Det kan derfor være en god idé, hvis I kan starte med at skifte ham, og i forbindelse med skifningen så svøbe ham - og først derefter amme ham. Det vil sige, at han bliver ammet svøbt og når han slipper brystet kan du evt. erstatte med en sut og en klud, der dufter af mor og så prøve at putte ham fra favnen og ned, hvor han skal sove - og hvor han så er svøbt hele tiden :)

Det er super fint, hvis han kan sove to længere lure i løbet af dagen - men han skal ikke være vågen i 4-5 timer... Prøv at lægge mærke til, om han nogle gange sover/powernapper imens du ammer ham. Nogle børn får tendens til at spise imens de sover og er så ellers meget vågne og det går ikke. Hvis det kan være forklaringen hos jer, så er det vigtigt, at du forsøger at holde ham igang ved brystet, så han ikke falder i søvn og så forsøger at hjælpe ham til at sove efter amningen.

I skal også prøve at lægge mærke til hans signaler - det man også kalder for bevidsthedstilstande. Det kan sige lidt om, hvornår han måske er putteklar :)

Stille årvågenhed: Er der hvor jeres dreng ligger og kigger. Ganske stille studerer omgivelserne, lyspletten på væggen, dit ansigt og dine bevægelser. Han ligger helt stille, følger med øjnene, men uden at dreje sit hoved.

Aktiv årvågenhed: Bevæger sig lidt mere, han kigger mere aktivt rundt, kommer med små lyde, knirker lidt, vægrer sig måske lidt mod kontakt, begynder at virke lidt søgende, sulten eller har behov for hjælp til at koble lidt fra, vender blikket væk og fortæller, at han har brug for lidt ro. Det er ikke det samme som at han har behov for at sove.

Gråd: Han begynder at græde, han har været aktiv, er ved at blive træt, er irritabel eller begynder at mærke at han nu ...

Annonce

... er ved at være sulten. Måske vil han gerne løftes lidt op, har brug for hjælp til at skifte stilling, få en ny ble, måske behov for bare at ligge lidt for sig selv og lade alle de indtryk han har fået bundfælle sig.

Døsig: Når han er træt og har brug for at blive puttet. Døsighed kan også ses der, hvor han er ved at vågne op fra en lur. Han bevæger sig, øjnene holder op med at fokusere, virker lidt matte, han rynker panden, smiler måske lidt, spidser munden, smasker, øjenlågene er ved at falde i og han ruller med øjnene. Det er i denne periode at han skal puttes eller gerne lige lidt før. Ved at putte ham på dette tidspunkt, så giver I ham mulighed for at få en længere sammenhængende søvn.

Som udgangspunkt skal han ikke være vågen i mere end højst to timer af gangen og nogle gange kan I også være nødt til at se på klokken og så hjælpe ham til at sove - netop ved at skifte ham, svøbe ham, give ham mælk og lulle ham ind i søvnen - og I skal gøre det, som virker. Uanset om det er at trille ham, rokke ham eller amme ham i søvn. Og som sagt - han må meget gerne blive ammet i søvn med den alder han har :)

Jeg tænker, at det vigtigste lige nu er at hjælpe ham til at sove og gøre det som virker, uden at bekymre jer om, hvorvidt det er den korrekte måde... Det han skal lære lige nu er at koble fra, at fornemme trætheden og behovet for søvn og føle sig fuldstændig tryg og roligt ved at skulle sove. Så det bliver noget dejligt :) Så har I noget at bygge videre på fremover :)

Så kan det også være nogle overvejelser værd at se på amningen og mælkeindtaget. Han lyder jo til at tage super fint på og det lyder derfor ikke som om, at du umiddelbart mangler mælk - og det er rigtig godt :) Du fortæller dog, at du nogle gange har tilbudt ham flaske, fordi du oplever, at du ikke har haft mere til ham... Hvordan har det fungeret? Har det ændret noget, at han har fået modermælkserstatning?

Når børn er meget vågne, så skal man altid overveje, om det er fordi de er sultne. Det ville jeg ikke umiddelbart tænke, med den vægtøgning han har - men I er nødt til at sikre jer, at det ikke er problemet.

Det er sådan, at din mælk består af flere forskellige dele. Første del er meget vandholdig og slukker tørsten. Det ligner lidt skummetmælk, hvis man malker ud. Næste del af mælken er lidt mere ligesom letmælk. Det er hans egentlige mad. Og til sidst i brystet kommer fløden. Hvis man malker ud, kan man se at fløden - den federe mælk - lægger sig øverst i flasken, rundt i kanten....

Jeres dreng skal som udgangspunkt spise hver 3-4 time - det vil sige hovedmåltider og dermed fulde måltider, hvor han får "fløden med ud". Men derudover kan han godt have behov for at få lidt tørstslukkende vandholdig mælk ind i mellem. Så nogle gange vil han die kortvarigt for at få slukket sin tørst og andre gange vil han spise et rigtigt måltid.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Det er vigtigt, at du hjælper ham med at spise "i bund", så han får fløden med ud. Det vil give ham ro i maven og gøre, at han sover bedre. Derfor skal han spise så lang tid fra et bryst som muligt, før han tilbydes toppen fra modsatte side. Hvis han f.eks. kan spise i 20 minutter, så er det således bedre, at han spiser 20 minutter fra et bryst end at han spiser 10 minutter fra hvert bryst.. Man skal normalt ikke sætte tid på en amning, men mere for at give dig lidt idé om, hvad det er jeg mener.

Prøv derfor, når du ammer ham, at skifte ammestilling undervejs. Start med at amme ham i den traditionelle stilling, hvor han ligger i din favn. Og når han efter at have spist godt der, slipper og ikke virker til at have behov for mere - så tager du ham op, lader ham bøvse godt af og så lægger du ham til igen - men til samme bryst og nu i tvillingestillingen, hvor han ligger ud under din arm. På den måde kan du hjælpe ham til at spise lidt længere tid og få "tømt" brystet godt. Og derefter kan han så puttes...

Hvis han har spist rigtig godt fra det ene bryst og du kan fornemme, at han er kommet godt i bund med den side, så vil det være fint at tilbyde ham toppen fra modsatte bryst. Næste gang du så ammer, så starter du der, hvor han tog toppen sidst. Lader ham spise godt bund der, før du så tilbyder modsatte bryst.

I nogle familier har man stor glæde af at have en slynge en slyngevugge, babykøje eller lignende. slyngen giver jer mulighed for at bære ham tæt på jer. Slyngevugge, babykøje osv. kan nogle gange hjælpe ham til at sove væk fra jeres favn. Her vil han stadig kunne føle sig omsluttet og opleve at "være i en hule", hvilket kan minde lidt om tiden i livmoderen. Hvis det samtidig kan være en model, som giver mulighed for at vugge ham og bevæge ham lidt en gang imellem, så kan det være med til at give ham roen...

Beroligende lyde og det der hedder hvid lyd, kan være et forsøg værd. Hvid lyd er forskellige lydfrekvenser kombineret på en ensartet måde. Der er ikke nogen pludselige skarpe eller afbrudte lyde. Idéen er at skabe en konstant lyd, som når vi står med den lille i armene og hvisker shh, shh, shh... - ubevidst laver man her en hvid lyd. I kan downloade en app med "white noise". En tændt støvsuger, der står og kører kan også nogle gange minde om hvid lyd...

En anden mulighed kan være hjertelyd eller livmoderlyde. Her kan du måske også finde en app, eller I kan købe en hjertelydsbamse f.eks. en DooDoo bamse... Da jeres dreng ikke er ældre end han er, så kan det nogle gange godt hjælpe at putte ham med "livmoderlyd". Det kan hjælpe ham til at falde til ro og sove uden, at han behøver være helt oppe i jeres arme - og igen, når det er sagt - så må han meget gerne få al den nærhed og tætte kontakt, som han lige nu viser behov for :)

Jeg håber, at I kan bruge dette lidt videre og jeg vil også anbefale jer at læse flere af mine bøger blandt andet "Helens bog om gråd og trøst" :)

Jeg glæder mig til at følge jer videre og ønsker jer en rigtig god sommer :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Diarré

Det er normalt at et barn der kun får brystmælk at have tynd afføring. Men hvis barnet ikke bliver ammet mere og pludselig får vandtynd afføring, skal du være opmærksom.

Diarré kan være tegn på infektion forskellige steder i kroppen og det kan derfor være en god idé at måle barnets temperatur. Du skal være opmærksom på at barnet skal have ekstra væske og hvis diarréen ikke forsvinder hurtigt igen skal du søge læge. Hvis barnet virker sløvt eller der er blod eller slim i...

Læs mere i Babylex

Graviditet

Det første tegn på, at du er gravid, er normalt udebleven menstruation, eller at du bløder meget lidt. Derudover kan du få kvalme - især om morgenen. Dine bryster kan vokse og blive ømme. Du kan også opleve at være ekstra træt.

Har du mistanke om, at du er gravid, så er det en god idé at tage en graviditetstest. Du bør også altid kontakte din læge, for at aftale tid til en graviditetskonsultation.

Graviditeten varer normalt 40 uger, og lægen vil beregne din...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Mange tak for dit gode svar - vi har nu fulgt dine anvisninger og det var en overraskende nem proces - 2 nætter tog det af vænne flasken fra vores datter og nu spiser hun som aldrig før - TUSIND TAK for dit lille skub.

Mange hilsener
Vibeke, mor til pige på 21 måneder