Svar: Vil ikke sove middagslur
6. juli 2016
Alder:
15 mdr.
Kære Nanna
Tak for dit brev :)
Det er helt naturligt, at jeres dreng hellere vil opleve verden, følge med i hvad der sker omkring ham - en han vil sove. Og det er vigtigt, at du anerkender denne lyst:)
Derfor vil det være rigtig godt, hvis du kan starte med at lade din dreng sidde op i vognen og lade ham kikke på verden, tale med ham om de ting, som I kører forbi "se der er en hund, vov-vov siger den" eller "se en bus - brrrr - siger bussen" osv. Så han bliver fyldt rigtig godt op med indtryk og føler sig set og mødt.
Det kan også være en god idé at du giver ham en rosinbolle, lidt frugt eller lignende at gumle på. Det kan virke helt meditativt på ham at sidde og spise lidt og stille og roligt mærker han roen i kroppen. Han må også gerne få lidt vand at drikke - det kan f.eks. være af en drypfri kop eller en kildevandsflaske med tut...
Læg ham først ned, når han tydeligt viser sig parat. Gør det evt. af flere omgange, så han starter med at sidde rigtigt op, hvor han selv holder sig siddende, men hvor ryglænet er delvist lagt ned, så han af sig selv kan læne sig tilbage i takt med at han mærker trætheden og roen komme over sig.
Han er stille og roligt igange med at udvikle sin selvstændighed og viser mere og mere egen vilje - og han bryder sig ikke om, at du "lægger ham ned". Han vil selv og vil også bestemme selv, hvornår han er parat.
Og så skal du lægge mærke til tidspunktet - se på klokken og læg mærke til, hvornår han egentlig sover. Hvis han først falder i søvn 45 minutter efter du har sat ham i vognen, så putter du ham nok for tidligt. De dage, hvor I ikke har mulighed for at gå en længere tur før middagslur, kan det derfor være en god idé at du ikke putter han før han normalt plejer at kunne overgive sig til søvnen.
Det er vigtigt, at han forbinder det at skulle sove med noget trygt, dejligt og rart. Hvis du kæmper med ham og han oplever søvnen som noget han skal protestere over, så kan det blive sværere for dig at putte ham fremover....
Sørg også for at hans rytme er ens hver dag - uanset om det er hverdag, weekend eller ferie. Hvis han sover ½ time eller mere længere om morgenen, så kan det naturligt påvirke tidspunktet for hans middagslur og han kan være sværere at få til at sove. Jo mere ens stå op tidspunkt I kan have, jo bedre er det for, at du kan putte ham, når han er parat, så han også selv føler sig parat til at skulle sove :)
Rigtig meget held og lykke fortsat :) Rigtig god sommer!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske