Svar: Vil ikke sove middagslur

6. juli 2016

Kategori:
Alder:
15 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Nanna

Tak for dit brev :)

Det er helt naturligt, at jeres dreng hellere vil opleve verden, følge med i hvad der sker omkring ham - en han vil sove. Og det er vigtigt, at du anerkender denne lyst:)

Derfor vil det være rigtig godt, hvis du kan starte med at lade din dreng sidde op i vognen og lade ham kikke på verden, tale med ham om de ting, som I kører forbi "se der er en hund, vov-vov siger den" eller "se en bus - brrrr - siger bussen" osv. Så han bliver fyldt rigtig godt op med indtryk og føler sig set og mødt.

Det kan også være en god idé at du giver ham en rosinbolle, lidt frugt eller lignende at gumle på. Det kan virke helt meditativt på ham at sidde og spise lidt og stille og roligt mærker han roen i kroppen. Han må også gerne få lidt vand at drikke - det kan f.eks. være af en drypfri kop eller en kildevandsflaske med tut...

Læg ham først ned, når han tydeligt viser sig parat. Gør det evt. af flere omgange, så han starter med at sidde rigtigt op, hvor han selv holder sig siddende, men hvor ryglænet er delvist lagt ned, så han af sig selv kan læne sig tilbage i takt med at han mærker trætheden og roen komme over sig.

Han er stille og roligt igange med at udvikle sin selvstændighed og ...

Annonce

... viser mere og mere egen vilje - og han bryder sig ikke om, at du "lægger ham ned". Han vil selv og vil også bestemme selv, hvornår han er parat.

Og så skal du lægge mærke til tidspunktet - se på klokken og læg mærke til, hvornår han egentlig sover. Hvis han først falder i søvn 45 minutter efter du har sat ham i vognen, så putter du ham nok for tidligt. De dage, hvor I ikke har mulighed for at gå en længere tur før middagslur, kan det derfor være en god idé at du ikke putter han før han normalt plejer at kunne overgive sig til søvnen.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Det er vigtigt, at han forbinder det at skulle sove med noget trygt, dejligt og rart. Hvis du kæmper med ham og han oplever søvnen som noget han skal protestere over, så kan det blive sværere for dig at putte ham fremover....

Sørg også for at hans rytme er ens hver dag - uanset om det er hverdag, weekend eller ferie. Hvis han sover ½ time eller mere længere om morgenen, så kan det naturligt påvirke tidspunktet for hans middagslur og han kan være sværere at få til at sove. Jo mere ens stå op tidspunkt I kan have, jo bedre er det for, at du kan putte ham, når han er parat, så han også selv føler sig parat til at skulle sove :)

Rigtig meget held og lykke fortsat :) Rigtig god sommer!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

D-vitamin

Alle børn bør fra de er 2 uger til de er 2 år gives D-vitamin 10 mikrogram (400IE) dagligt. Det gives som dråber.

Børn med mørk hud og/eller børn som går klædt, så kroppen oftest er tildækket om sommeren (lange ærmer, lange bukser/kjoler eller tørklæder) skal fortsætte med D-vitamintilskud (400IE) hele barndommen.

Når børn er ca. 1½ år gamle, vil de kunne tygge en multivitaminpille, ofte knækket i kvarte. Indeholder vitaminpillen 10 mikrogram D-vitamin, bliver...

Læs mere i Babylex

Tommelfinger - sutte på

Allerede mens barnet ligger i mors mave under graviditeten, øver det sig i at sutte på finger. Derfor ser man ofte, at nyfødte og småbørn ligger og sutter på deres fingre - det har de også gjort inde i maven.

At sutte på tommelfinger har akkurat samme beroligende effekt som al anden sutten hos spædbørn. Suttebehovet er naturligt og må ikke undertrykkes, da det giver barnet en form for tryghed. Det er dog stadig vigtigt, at barnet får den tryghed og opmærksomhed, som det har...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Det går rigtig fint med Emilie, hun er blevet supergod til at sove i barnevognen og sover nu 2 lure om dagen på ca. 2-3 timer, så det er skønt - tak for dit forrige råd :o)

Hilsen Emilies forældre