Vil ikke sove middagslur

6. juli 2016

Kategori:
Alder:
15 mdr.

Vil ikke sove middagslur

Hej Helen.

Vores dreng på 15 mdr. har efter vores ferie fået et stort problem med at ville lægges til lur i sin barnevogn.

Søvn har altid været lidt et issue herhjemme, men efter han kom i vuggestue har vi ret nemt kunne lægge ham i vognen, trille lidt med ham og så faldt han i søvn stille og roligt. Om natten sover han i egen seng, indtil han vågner, hvorefter vi så tager ham ind til os. Her kan putningerne også tage op til en time, men uden brok, han skal bare falde til ro, og det er ok med os at det foregår sådan.

Vi har været en uge på ferie (med ham) i Frankrig, hvor han skulle sove i sin klapvogn (den der store fra Emmaljunga hvor ryggen kan lægges helt ned), og hver dag har det været en kamp, at få ham til at sove. Han skriger op, sparker os, prøver at vende sig (men han er spændt fast jo), sætter sig op og er bare hidsig og knust. Han kan forsætte sådan i over en time. Det virkede lidt for os at skifte, om det var mig eller far, der så stod/gik med ham i vognen - far fik ham som regel til at sove, når jeg havde taget en kæmpe tur ...

Annonce

... med ham.

Da vi så kommer hjem nu her, så forsætter han det mønster fra ferien, selvom han er tilbage i barnevognen med med sin normale rutine (frokost, bleskift, ud og sove). I dag tog det 5 kvarter, hvoraf 45 min. var skrig og kamp mellem ham og mig, og det er bare slet ikke det jeg ønsker. Det føles frygteligt, forkert og river mit hjerte ud. Til sidst lod jeg ham sidde oprejst indtil han faldt i søvn siddende, og så prøvede jeg i ti omgange at lægge ham forsigtigt tilbage uden ham opdagede det, hvor det så til sidst lykkedes. Der er stadig 4 uger til han skal tilbage i vuggestuen, så vi har brug for at det ikke skal være så øv at putte til lur herhjemme.

Han går og løber, spiser godt, sover fra 20-8 om natten, har nogle fine rutiner og er glad og sund. Han er meget bestemt og temperamentsfuld og siger kraftigt fra i andre sammenhænge, når han ikke får sin vilje.

Håber du kan give os et råd ift. at få dagsluren herhjemme til at komme tilbage på rette spor. Han har 100% sikkert brug for den - han er dødtræt.

Med venlig hilsen
Nanna

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

15. februar 2024 | Sovevaner | 14 mdr.

Søvn 14 måneder

Hej Helen. Min dejlige søn på 14 måneder driver os til vanvid om natten....

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

Annonce

Viden om børn:

Tidlig født

Når børn bliver født før termintidspunktet taler man om for tidlig fødsel. En graviditet varer normalt ca 40 uger.

Børn der er født mellem uge 33 og uge 37, betegnes ofte "moderat tidlig født". Disse børn er altså født mellem 3-8 uger for tidligt.

Børn der er født mellem uge 29 og uge 32, betegnes normalt som "meget tidligt født". Disse børn er født mellem 9-12 uger for tidligt.

Børn der er født før uge 29, betegnes normalt som "extremt tidligt...

Læs mere i Babylex

Barnløshed

De fleste par har en naturlig forventning om blive forældre på et tidspunkt. Men for nogle sker det dog ikke bare af sig selv.

Hvis man som par forsøger at blive gravide gennem et år, uden at de lykkes, så betragtes det som ufrivilligt barnløshed. Statistikken siger, at ca 80 % vil bliv gravide i løbet af et år.

Årsagerne til at man ikke bliver gravid kan være rigtig mange og det tager tid at finde frem til den rigtige behandling for det enkelte par. Derudover er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Mange tak for dit gode svar - vi har nu fulgt dine anvisninger og det var en overraskende nem proces - 2 nætter tog det af vænne flasken fra vores datter og nu spiser hun som aldrig før - TUSIND TAK for dit lille skub.

Mange hilsener
Vibeke, mor til pige på 21 måneder