Brev:
Vil ikke sove middagslur
6. juli 2016
Alder:
15 mdr.
Vil ikke sove middagslur
Hej Helen.
Vores dreng på 15 mdr. har efter vores ferie fået et stort problem med at ville lægges til lur i sin barnevogn.
Søvn har altid været lidt et issue herhjemme, men efter han kom i vuggestue har vi ret nemt kunne lægge ham i vognen, trille lidt med ham og så faldt han i søvn stille og roligt. Om natten sover han i egen seng, indtil han vågner, hvorefter vi så tager ham ind til os. Her kan putningerne også tage op til en time, men uden brok, han skal bare falde til ro, og det er ok med os at det foregår sådan.
Vi har været en uge på ferie (med ham) i Frankrig, hvor han skulle sove i sin klapvogn (den der store fra Emmaljunga hvor ryggen kan lægges helt ned), og hver dag har det været en kamp, at få ham til at sove. Han skriger op, sparker os, prøver at vende sig (men han er spændt fast jo), sætter sig op og er bare hidsig og knust. Han kan forsætte sådan i over en time. Det virkede lidt for os at skifte, om det var mig eller far, der så stod/gik med ham i vognen - far fik ham som regel til at sove, når jeg havde taget en kæmpe tur med ham.
Da vi så kommer hjem nu her, så forsætter han det mønster fra ferien, selvom han er tilbage i barnevognen med med sin normale rutine (frokost, bleskift, ud og sove). I dag tog det 5 kvarter, hvoraf 45 min. var skrig og kamp mellem ham og mig, og det er bare slet ikke det jeg ønsker. Det føles frygteligt, forkert og river mit hjerte ud. Til sidst lod jeg ham sidde oprejst indtil han faldt i søvn siddende, og så prøvede jeg i ti omgange at lægge ham forsigtigt tilbage uden ham opdagede det, hvor det så til sidst lykkedes. Der er stadig 4 uger til han skal tilbage i vuggestuen, så vi har brug for at det ikke skal være så øv at putte til lur herhjemme.
Han går og løber, spiser godt, sover fra 20-8 om natten, har nogle fine rutiner og er glad og sund. Han er meget bestemt og temperamentsfuld og siger kraftigt fra i andre sammenhænge, når han ikke får sin vilje.
Håber du kan give os et råd ift. at få dagsluren herhjemme til at komme tilbage på rette spor. Han har 100% sikkert brug for den - han er dødtræt.
Med venlig hilsen
Nanna