Svar: Sove ved siden af mor eller på eget værelse?
3. juli 2016
Alder:
13 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og din fine beskrivelse af jeres lille dreng - og dine åbne og ærlige tanker :)
Jeg tænker - fuldstændig som dig - at lige nu har han brug for nærheden og den tætte kontakt. Hans operation, behov for at være i gibs og hans udvikling gør, at han lige nu har en stor motorisk uro. Det er rigtig svært for ham at finde fysisk ro og overgive sig til søvnen - netop når han ligger sammen med jer, så vil han kunne slappe af og han overgiver sig på en god måde til søvnen. Hvis I vælger at putte ham i tremmesengen og holder fast i at han skal sove der, så tænker jeg, at der vil være en risiko for, at han bliver for ked af det og derfor begynder at forbinde det at skulle sove meget noget ikke rart. Og det vil ikke gøre noget godt for tiden fremover, tværtimod.
Han sover jo faktisk også i egen seng - hans seng er koblet til jeres - men han forbinder sin seng med stedet, hvor han sover, og han kan de fleste nætter beroliges med en hånd. Det er meget fint. Samtidig er I nu begyndt at introducere puttebamsen Theo, som han så småt tager til sig. Det gør de fleste børn i 12-18 måneders alderen og det er helt oplagt at bruge denne nu. Og ja - jeg tænker, at den i løbet af de næste par måneder vil kunne erstatte jeres hånd mere og mere.
Børn har især to motorisk urolige perioder. Den ene er separationsfasen, som ligger i 8-10 månedersalderen, sammenhængende med at mange børn i denne alder begynder at kravle. Den anden ligger i 13-15 måneders alderen - man kan kalde det en separation-gentilnærmelses-fase - sammenhængende med, at mange bør i denne alder begynder at gå. Og det er netop den motoriske udvikling og det faktum, at det jo først er nu, at jeres dreng rigtigt begynder at kunne bruge sig selv motorisk, som spiller ind hos jer. Og han skal have den tid, som er nødvendig :)
Samtidig er han stadig så lille, at han ikke forstår, hvor I er, hvis I går fra ham. Han er nødt til at se jer for at vide, at I ikke er forsvundet. Omkring 16 måneders alderen begynder han at få lidt fornemmelse for, at I ikke forsvinder, selvom I er ude af syne - og samtidig vil han højst sandsynligt her være på vej ud af sin "separation-gentilnærmelses-fase". Det betyder, at netop i denne alder vil det sandsynligvis være lettere for jer at arbejde på, at han puttes i tremmesengen.
Samtidig vil de fleste børn få en ny urolig periode igen i 18-20 måneders alderen, hvor de begynder at få lidt farefornemmelse. Det betyder, at de i denne alder ofte har svært ved at overgive sig til søvnen og at de ofte også vågner med gråd om natten. Derfor kan det være en god idé at arbejde på, at barnet før denne periode har lært at sove i egen seng og forbinder sin seng med et trygt og dejligt sted at være... Men når det er sagt, så betyder det ikke, at løbet er kørt, hvis ikke man får barnet lært det der. Jeres dreng vil sagtens kunne lære det hen af vejen, så længe han som udgangspunkt forbinder det at sove med noget trygt, dejligt og rart, så er basis for god søvn lagt :)
Derfor vil mit råd umiddelbart være, at I lige nu bibeholder den rutine, som fungerer godt for jer alle sammen og lader ham sove koblet til jeres seng. Introducerer puttebamsen, hjælper ham med at sove i egen seng, men stadig giver ham muligheden for at blive beroliget med en hånd om natten, når han har brug for at mærke jer. Og så se, hvordan han reagerer i løbet af de næste par måneder. Hvis han stortrives, ikke bliver syg, skal starte i vuggestue eller andet, som ændrer hverdagen voldsomt, så vil det være fint at arbejde på at han sover i tremmesengen og evt. på eget værelse, når han bliver omkring 16 måneder og lære ham dette, før han så bliver 18 måneder... Og går det ikke, så vente til han er mindst 20 måneder gammel, før I så forsøger igen - hele tiden vurdere det efter, hvordan han reagerer og hvad der virker. Som udgangspunkt skal man ikke ændre noget, der fungerer :)
Det bliver ikke nødvendigvis sværere at flytte ham til eget værelse, fordi han bliver ældre. Det kan sagtens være lettere, netop fordi han når en alder, hvor han godt forstår, at I ikke forsvinder og hvor han derfor bedre kan forholde sig til, at I sidder i stuen og han er på værelset. Naturligvis vil han i 2 års alderen godt kunne protestere overfor dette, fordi han i denne alder ikke har lyst til at føle sig udenfor og ikke forstår, hvorfor han skal sove før I andre - han vil bare være, hvor I er. Men det kan man også arbejde med, og det er vigtigt at sige, at selvom han lærer at sove på eget værelse nu, så betyder det ikke, at han ikke vil kunne protestere over at blive puttet på eget værelse, når han er 2 år :)
Du skal derfor følge dit moderhjerte og gøre det, som du så fint fornemmer er behovet lige nu :)
Rigtig meget held og lykke med det hele fremover :) Glæder mig til at følge jeres lille familie! Og rigtig god sommer! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske