Svar: Søvn, når barnet er syg
2. juli 2016
Alder:
17 mdr.
Kære Frederiks mor
Tak for dit brev, din ærlige og fine beskrivelse af jeres lille dreng - og velkommen til :)
Jeg er oprigtigt ked af at høre, at Frederik er så syg, og at I skal gå alt det igennem. Det lyder rigtig hårdt, og jeg kan godt forstå, hvis det har været med til at tære på jeres parforhold. Det er dog rigtig godt, at I samarbejder så fint, som I gør og kan støtte hinanden og hjælpe hinanden med at tage over nogle aftener og nætter. Det er nødvendigt i en sådan situation :)
Der er sandsynligvis flere ting, som spiller ind hos jer - og jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig :)
Det gennemsnitlige søvnbehov for en dreng på Frederiks alder er 13-13.5 times søvn i døgnet. Du fortæller, at han ofte sover ca 3 timer til middag og det betyder, at hans udregnede behov for nattesøvn vil være ca 10 timer. Det betyder igen - at hvis I f.eks. står op kl 08, så vil han skulle sove ca kl 22... Når I skal vurdere, om han sover, som han har behov for og hvornår han egentlig er putteklar, så er I derfor nødt til at se på, hvornår han står op, hvornår han sover til middag og hvor lang hans middagssøvn er.
Derudover er det også vigtigt at medtænke, hvorvidt han nogle gange sover lidt om eftermiddagen. Hvis han bliver træt sidst på dagen - hvilket han naturligt godt kan blive fordi han jo er syg - så han måske lige powernapper lidt på sofaen - så vil denne søvn godt kunne "æde" af nattesøvnen. Det er sådan, at søvn der ligger efter kl 16 i denne alder påvirker nætterne - enten sådan, at han bliver ekstra svær at putte, fordi han ikke er træt nok om aftenen, eller at han begynder at have en vågenperiode midt om natten eller begynder at vågne meget tidligt om morgenen.
Det er her naturligvis vigtigt, at I forsøger at finde balancen mellem at sikre ham en søvnrytme, som kan hænge sammen for jer alle tre, men også acceptere, at han naturligt kan have behov for at sove lidt mere eller måske nogle gange sover på lidt skæve tidspunkter, fordi han ikke er rask og derfor løber tør for energi på en anden måde end børn på samme alder ville gøre...
Derudover spiller aktiviteter om dagen naturligt også ind. Og igen giver hans sygdom ekstra udfordringer. Det er vigtigt, at han bliver stimuleret rigtig godt både motorisk og mentalt, og det er naturligt svært, når det er begrænset hvor meget han kan lege ud og hvor meget han kan være sammen med andre børn. Men I må forsøge og hjælpe ham så godt I kan - og det lyder det også som om at I gør :) I lyder til at være nogle meget søde og omsorgsfulde forældre begge to!
Nogle gange kan det hjælpe med et bad - fordi det at komme i bad giver ham mental stimulation samtidig med, at det kan give lidt fysisk ro i kroppen. Et bad bør ligge godt en time før putning, hvis det skal have effekt. Badet må meget gerne suppleres med god frottering i håndklæde, smøre ham med lidt creme, give ham lidt massage eller lignende, fordi det også kan hjælpe ham til fysisk ro.
Og så er der naturligvis det med maden - vi sover jo alle bedst på fyldt mave, og det kan være svært at skabe behovet for at "slå mave", når han hovedsageligt lever af flydende kost... Kan han spise grød? Hvis han kan, så kan det være en god idé at give ham grød efter aftenbadet, som en fast del af putteritualet, så han fyldes op med noget, som ligger en lidt anden bund i maven og dermed giver en anden ro. En godnatgrød kan være en god idé før putning til alle børn, og det må meget gerne være en grovere grød som havregrød, øllebrød, flerkornsgrød eller mysligrød - alt efter, hvad han kan kapere...
En aftenrytme kan se således ud:
Aften: Aftensmad - hvad han nu får...
Kommer i bad, frotteres godt, smøres med creme, masseres lidt osv.
Tilbydes en godnatgrød ved middagsbordet og får efterfølgende børstet tænder
Flaske og puttes til natten med godnathistorie osv.
Det er rigtig dejligt, at han er glad for sin seng og nyder at skulle sove. Han er glad for sin dyne, sine bamser osv. Det er super godt. Hvor uroligt ligger han om natten? Kan han ligge i en åben seng? Kan I evt. lægge jer med ham på en madras på gulvet? I fortæller, at han har rigtig meget brug for tæt fysisk kontakt, når han skal sove og jeg synes, det er vigtigt at give ham dette, prioritere den nærhed, som han søger. netop fordi han jo generelt er udsat for en del på grund af sin sygdom (sondeanlæggelse, kateteranlæggelse, maske og narkose, isolering mv) og det er vigtigt, at han mærker, at I er der for ham. Men han behøver ikke nødvendigvis at sove i jeres seng, han kan godt sove i egen seng eller på en madras, hvor I stadig kan være lige ved siden af ham og give ham fysisk ro, når han skal sove. Så han stadig lærer at sove lidt for sig selv...
I skal være opmærksomme på, om I har fået skabt en vane, hvor han bliver puttet for tidligt - hvis I putter ham kl 19 og han reelt ikke er parat til at sove før kl er 21-22, så har han lært, at putteritualet skal vare et par timer eller mere. Han tror, at det er sådan, det skal foregå, når han skal sove.... Og for at lære ham, at et putteritual ikke varer mere end måske 15 minutter, så er det vigtigt, at I ikke putter ham før han er parat til at sove. Det vil sige, at hvis I regner jer frem til, at hans puttetidspunkt først er kl 21, så skal han ikke puttes før. Og så kan det tilmed være nødvendigt, at I en periode putter ham lidt senere endnu, for at sikre at han er træt nok, parat nok. Og her skal I så bruge det putteritual, som I gerne vil bruge fremover. At I f.eks. giver ham en grød, børster tænder, giver ham hans flaske - evt kan flasken gives imens han ligger i sin seng - sidder og læser lidt højt for ham, putter ham med bamsen, sutten, kluden, synger en godnatsang...
I takt med at han vænnes til at putning ikke varer timer, og hvor I rammer det rigtige puttetidspunkt, så skulle han gerne få sig en erfaring med sig om, hvordan det at blive puttet foregår og dermed finde ud af at finde roen og lægge sig til at sove med det ritual, som I har fået indført - og med en varighed, som er rar for jer alle tre :)
Jeg håber, at I kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke med ham fortsat - held og lykke med det hele! Stort knus med på vejen :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske