Svar: Natte- og morgenroderi
19. juni 2016
Alder:
6 mdr.
Kære undrende far
Tak for dit brev - og velkommen til :) Og hvor dejligt at høre, at I har flere af mine bøger, at din kone følger godt med - og at du nu selv har fået lyst til at skrive - tak :)
Det lyder umiddelbart som om, at jeres dreng er en meget opmærksom lille dreng. Når jeg læser dit brev, så får jeg lidt indtryk af, at han er en dreng, der følger rigtig meget med i, hvad der sker omkring ham, studerer sine omgivelser og tydeligt fornemmer og reagerer på, hvorvidt han er hjemme eller ude, om I har gæster, er på besøg hos bedsteforældre eller lignende.. Og jeg tænker, at den uro I mærker om natten og hans vågenperiode og lyst til at pludre om natten, hænger sammen med dette.
Alt hvad han oplever om dagen skal bearbejdes om natten. Derfor drømmer han rigtig meget og nogle gange vågner han af sine drømme.
Det er også sådan, at nogle børn (ofte dog især i 7 måneders alderen, men nogle gange også før) har en periode, hvor de pludselig vågner og snakker om natten. Det hænger ofte sammen med, at de her er rigtig godt igang med at udvikle deres verbale sprog, og jeg tænker, at det godt kan være forklaringen hos jer. Jeres dreng udnytter, at han om natten i de stille og mørke nattetimer, kan høre sig selv og dermed udnytte og afprøve sin stemme. Han lyder nemlig ikke ked af det, men snarere til at ligge og snakke og pludre - og et eller andet sted, så ser jeg det derfor lidt som et sundhedstegn. Han er rigtig godt igang med at øve sin stemme.
Nogle gange vil han pludre i meget høje toner, han kan komme med så skingre skrig, at han får forskrækket sig selv. Andre gange øver han dybere toner, svælglyde, ligesom han også kan begynde at øve læbelyde.. alt sammen tegn på at han er godt igang med en sproglig udvikling, men naturligvis frustrerende for jer forældre, som jo gerne vil sove.
Man kan naturligvis godt se lidt på dagsrytme og "tælle timer", for at sikre sig, at han ikke vågner, fordi han naturligt ikke kan sove mere, end han allerede gør. Det gennemsnitlige søvnbehov vil nu være ca. 14.5 time. Ofte fordelt sådan, at han sover 2 lure dagligt - ialt ca 3.5 time og om natten sover han så ca. 11 timer. Hvis dagssøvnen er længere, vil nattesøvnen naturligt være kortere. Det kan også være, at han stadig har brug for en powernap sidst på eftermiddagen, og det må han også gerne få, men så skal han måske lidt senere i seng.
Det lyder dog ikke umiddelbart til, at det er dagsrytmen, som er forklaringen hos jer, men snarere den alder og store udvikling, som han går igennem - og jeg tænker derfor, at det er et spørgsmål om at lade tiden arbejde lidt. Det er højt sandsynligt noget, som han vokser fra... :)
Håber at dette kan give lidt ro - rigtig meget held og lykke fortsat:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske