Svar: Natte- og morgenroderi

19. juni 2016

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære undrende far

Tak for dit brev - og velkommen til :) Og hvor dejligt at høre, at I har flere af mine bøger, at din kone følger godt med - og at du nu selv har fået lyst til at skrive - tak :)

Det lyder umiddelbart som om, at jeres dreng er en meget opmærksom lille dreng. Når jeg læser dit brev, så får jeg lidt indtryk af, at han er en dreng, der følger rigtig meget med i, hvad der sker omkring ham, studerer sine omgivelser og tydeligt fornemmer og reagerer på, hvorvidt han er hjemme eller ude, om I har gæster, er på besøg hos bedsteforældre eller lignende.. Og jeg tænker, at den uro I mærker om natten og hans vågenperiode og lyst til at pludre om natten, hænger sammen med dette.

Alt hvad han oplever om dagen skal bearbejdes om natten. Derfor drømmer han rigtig meget og nogle gange vågner han af sine drømme.

Det er også sådan, at nogle børn (ofte dog især i 7 måneders alderen, men nogle gange også før) har en periode, hvor de pludselig vågner og snakker om natten. Det hænger ofte sammen med, at de her er rigtig godt igang med at udvikle deres verbale sprog, og jeg tænker, at det godt kan være forklaringen hos jer. Jeres dreng udnytter, at han om natten i de stille og mørke nattetimer, kan høre sig selv og dermed udnytte og afprøve sin stemme. Han lyder nemlig ikke ked af det, men snarere til at ligge og snakke og pludre - og et ...

Annonce

... eller andet sted, så ser jeg det derfor lidt som et sundhedstegn. Han er rigtig godt igang med at øve sin stemme.

Nogle gange vil han pludre i meget høje toner, han kan komme med så skingre skrig, at han får forskrækket sig selv. Andre gange øver han dybere toner, svælglyde, ligesom han også kan begynde at øve læbelyde.. alt sammen tegn på at han er godt igang med en sproglig udvikling, men naturligvis frustrerende for jer forældre, som jo gerne vil sove.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Man kan naturligvis godt se lidt på dagsrytme og "tælle timer", for at sikre sig, at han ikke vågner, fordi han naturligt ikke kan sove mere, end han allerede gør. Det gennemsnitlige søvnbehov vil nu være ca. 14.5 time. Ofte fordelt sådan, at han sover 2 lure dagligt - ialt ca 3.5 time og om natten sover han så ca. 11 timer. Hvis dagssøvnen er længere, vil nattesøvnen naturligt være kortere. Det kan også være, at han stadig har brug for en powernap sidst på eftermiddagen, og det må han også gerne få, men så skal han måske lidt senere i seng.

Det lyder dog ikke umiddelbart til, at det er dagsrytmen, som er forklaringen hos jer, men snarere den alder og store udvikling, som han går igennem - og jeg tænker derfor, at det er et spørgsmål om at lade tiden arbejde lidt. Det er højt sandsynligt noget, som han vokser fra... :)

Håber at dette kan give lidt ro - rigtig meget held og lykke fortsat:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Donorhjælp

Hvis man ikke kan blive gravid på almindeligvis, så kan man benytte sig af en donor. Og i Danmark er der to muligheder:

1. Donor med sæd:
Kvinder der ikke har nogen mandling partner eller hvor den mandlige partners sædkvalitet ikke kan anvendes til befrugtning, har mulighed for at blive gravide med en sæddoner.

Sæddonation kan både være anonym og åben. På lægeklinikker vil den normalt være anonym, hvor man kan få åbne donorer på jordemoderklinikker.

Læs mere i Babylex

Barnevogn

Når I skal købe en barnevogn er det vigtigt at I gør jer klart, hvad vognen hovedsageligt skal bruges til.

Skal den mest stå på altanen, eller skal den bruges til at gå lange ture med. Skal den kunne bæres op og ned ad trapper? Og skal den kunne være i bilens bagagerum?

Det er også vigtigt at tænke på årstiden. Både sommer, men især om vinteren, er det vigtigt at både kassen og kalechen er vandtæt. Om vinteren er det vigtigt, at både sider og bund er godt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tack før alla svar jag får från dig, tycker det är helt fantastiskt att du verkar komma ihåg vad man skriver i tidigare frågor =).

Tack før svar
Karolina, mor til tvillinger