Svar: Aftenputning og nattesøvn hos vores datter på 3,5 måned
5. juni 2016
Alder:
3 mdr.
Kære Kathrine
Tak for dit brev og fine beskrivelse af jeres lille datter - og velkommen til :)
Det lyder ganske rigtigt, når du skriver, at du har på fornemmelsen, at jeres udfordringer omkring søvnen skyldes, at lillepigen bliver overtræt om aftenen. At hun har rigtig svært ved at koble fra og finde ro. Det passer rigtig godt med hendes alder, og den udvikling hun går igennem lige nu - samtidig med, at du beskriver en pige, som er rigtig meget på og interesserer sig for alt, hvad der sker omkring hende:)
Jeres datter kan se længere nu. Hun fornemmer rummet hun er i, hun lægger mærke til, om I er hjemme eller ude. Hun reagerer på fremmede - kan blive ked af det, hvis bedsteforældre eller lignende henvender sig til hende eller vil forsøge at holde hende - hun skelner mere og mere bevidst mellem om det er mor og far, eller det er nogen hun ikke kender så godt, som søger hendes kontakt.
Det betyder, at hun naturligt får flere stimuli og dermed også flere oplevelser, som hun skal slippe og koble fra overfor, når hun skal sove - ligesom hun også vil drømme mere. Når hun endelig sover, kan hendes søvn derfor godt blive afbrudt, fordi drømmeaktiviteten er stor.
Samtidig så vil hendes øgede opmærksomhed på verden ofte også påvirke hendes mælkeindtag. Hun har så travlt med at opleve verden og hvad der sker omkring hende, at det kan blive svært at koncentrere sig om at spise. Når I giver hende flaske, så vil hun have tendens til at slippe flaske, kikke på jer, tage fat og spise lidt mere, atter slippe, pludre lidt undervejs, spise lidt igen - far kommer måske ind i stuen, og så kikker hun efter far - og spiser derfor ikke helt så meget, som hun tidligere har gjort. Og hun er samtidig større nu, fysisk større og har brug for mere mælk...
Og så ændrer hendes søvn også sammensætning - søvnen ændrer sig fysiologisk i denne alder. Søvnen begynder at indeholde flere søvnstadier og kommer i sammensætning til at minde mere om den form for søvn, som I voksne har. Og det kan også gøre, at hun pludselig får svært ved at sove sammenhængende.
Der er altså i denne alder en tendens til, at børn slatspiser og slatsover lidt. Samtidig med, at man ofte vil opleve, at barnet går sent i seng - det er ikke usædvanligt, hvis børn først sover omkring kl 22 om aftenen i denne alder - naturligvis afhængig af deres dagsrytme.
I skal forsøge at skabe en rytme, hvor hun får 3 lure dagligt. En formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på eftermiddagen eller først på aftenen. I skal også forsøge at skabe en rytme, hvor hun tilbydes flaske, som en fast del af sit putteritual. Så hun får flasken lige inden hun overgiver sig til søvnen.
Det kan være en overvejelse værd, om ikke I skulle prøve at give hende flasken i sengen. Lige nu lyder det som om, at hun protesterer over det skift, der er fra jeres favn og ned hvor hun skal sove - og for at undgå dette skift, så kan I prøve at putte hende i seng og tilbyde flasken der. Det betyder, at hun efter flasken kan falde til ro og blot falde i søvn, hvor hun er. I må gerne stå hos hende, holde hænderne beroligende på hendes krop osv. så I hjælper hende til fysisk ro, og så hun stadig kan mærke jer - men uden at I behøver have hende i armene og gå rundt med hende. Lulle hende i søvn, der hvor hun ligger. Det vil være rigtig godt her at elevere hendes hovedgærde, så hun ikke ligger helt fladt. Det kan I gøre ved at komme en lille pude eller et sammenrullet håndklæde ind under madrassen i hovedenden, så hele madrassen løftes lidt op.
Det er super dejligt, at hun tidligere har kunne sove igennem - altså sovet 8-9 timer uden mælk, og har trives med dette... men I kan desværre ikke forvente det mere. Det vil være super flot, hvis hun kan sove 5-6 timer uden mælk, med den alder hun har, og netop fordi hun ofte "slatspiser" lidt om dagen og fysisk er blevet større - og også ændrer rytme nu - så vil det være naturligt, at hun får flere flasker på ydertidspunkterne.
Når hun bliver så gammel, at hun skal i gang med skemad, så vil skemaden komme ud over hendes vanlige indtag af mælk. Hun skal stadig have 6-7 flasker i døgnet ved siden af skemaden - og for at hun kan have plads i maven til både skemad og mælk så vil det være naturligt at hun får flaske på ydertidspunkterne. Det vil sige sen aften, nat og tidlig morgen. Først i 6 måneders alderen vil mange børn kunne springe natflasken over...
Hvis det viser sig, at jeres datter godt kan undvære sin flaske om natten og sove 5-6 timer uden mælk, så må hun gerne det, men I skal sikre jer, at hun får mælk nok hele dagen igennem og hjælpes til en rytme, som også vil fungere på sigt - også når hun skal i gang med skemad :)
Mit forslag til en rytme for et barn på 3.5 måned ser således ud:
Tidlig morgen: Flaske og sover videre
Formiddag: Flaske og puttes til formiddagslur
Frokost: Flaske og puttes til middagslur
Eftermiddag: Flaske og puttes til dagens 3. lur, som ofte er en kort lur - den varer måske kun 30 minutter
Aften: Flaske og puttes til natten
Sen aften: Flaske og sover videre
Midnat: Flaske efter behov og sover videre
I skal regne med, at hun har brug for ca. 15 timers søvn i døgnet. Det vil ofte være fordelt sådan, at hun sover ca. 10 timer om natten f.eks. fra kl 22 til 08 - og så sover hun ca 5 timer samlet i løbet af dagen.
Hvis jeres datter sover længere nattesøvn, så vil dagssøvnen naturligt være kortere - sover hun kortere nattesøvn, så vil dagssøvnen være længere. I kan derfor prøve at lægge timerne sammen og se, hvor meget hun egentlig sover og ud fra dette få en idé om, hvordan døgnet bedst skrues sammen - jf. min skitserede dagsplan.
Nogle gange kan det være en rigtig god idé at lægge et bad ind mellem formiddagslur og middagslur - på den måde forlænges hendes vågenperiode her lidt og hun stimuleres rigtig godt både motorisk og mentalt. Det kan gøre, at hun sover en lidt senere og bedre middagslur, hvilket igen gør at powernappen sidst på dagen kommer til at ligge hensigtsmæssigt - jeg tænker på hendes behov for lige at koble fra sidst på dagen, fordi hun her er fyldt op med indtryk og har brug for det afbræk, som luren giver - samtidig med, at luren så hjælper hende til at nattesøvnen ikke starter for tidligt og dermed bliver alt for lang, så hun netop får svært ved både at overgive sig til søvnen og svært ved at sove godt, når hun så endelig sover.
Når alt dette er sagt, så skal I naturligvis også være opmærksomme på om hun kan have ondt i ørerne eller andet, som kan forklare, hvorfor hun pludselig er så ked af at sove, ked af at blive lagt ned...
Jeg håber, at I kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke med hende fortsat :) Glæder mig til at følge jeres lille familie!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske