Svar: Problemer med skift i søvnstadier
5. juni 2016
Alder:
2 mdr.
Kære Magnus og Louise
Tak for jeres brev og dejligt at høre, at I har kunne bruge mine tidligere svar :)
Når jeres dreng vågner med smil og griner til jer - og I tydeligt fornemmer, at han ikke er parat til at sove mere, så skal I ikke blive ved med at forsøge. Det gør ikke noget, hvis han en gang imellem kun sover 40 minutter, kommer op, leger, pludrer osv. Så sover han forhåbentligt så en længere lur næste gang. Det er frustrerende for både jer og ham, hvis I kæmper med søvnen og det ikke lykkes...
Med den alder han har, så er I nødt til at være lidt fleksible omkring søvnen. Børn i 2-3 måneders alderen sover meget forskelligt. Nogle gange kan de tage et langt søvnstræk på 2-3 timer, andre gange sover de kun 1/2 time - på samme måde vil han nogle gange fint kunne være vågen i 1½-2 timer og andre gange kan han kun klare at være vågen i 1/2 time, så skal han sove igen...
I er allerede ved at få lidt rytme, og det I fortæller lyder rigtig fint og alderssvarende - og I gør det, I nu kan gøre. Han lyder også til at trives rigtig godt - og han sover rigtig godt om natten. Selvom I naturligvis godt kan mærke forskel på, om han har sovet en halv eller to timer, og sagtens kan fornemme, at han er mere veludhvilet og mindre pylret, når han sover godt, så lyder det ikke som om, at han mangler søvn.
Og ja - nogle børn sover kortere lure om dagen, og det kan være helt okay. Når man ser på søvn og skal se på barnets søvnbehov, så er det ikke nok blot at tælle timer, man er også nødt til at se på, hvordan barnet generelt udvikler sig og trives - og jeres dreng lyder til at være i god trivsel :)
Så prøv at hjælpe ham videre i søvnen, når I fornemmer, at han måske kan sove lidt mere - netop ved at trille ham i barvognen, lægge dig og amme ham i dobbeltsengen, tage ham op og lulle ham ind i søvnen igen, bære ham i viklen osv. Det er super godt! Men - når han tydeligvis ikke kan sove, men hellere vil pludre og snakke med jer, så skal I ikke kæmpe med søvnen, men anerkende hans lyst til at være sammen med jer og aktivere ham, så han forhåbentlig så sover lidt længere, når I putter ham næste gang - og får han så en ekstra lur i løbet af dagen på denne måde, så er det helt okay:)
Det er en god tommelfingerregel, hvis mindst en af lurerne kan vare mindst 1.5 time, men det lyder ikke til at være et problem hos jer:) Når han sover i mindst halvanden time, så kommer han igennem alle søvnstadier 1-2 gange og det er godt for ham. Det behøver dog ikke være alle lure, som varer så længe - og det kan måske give jer lidt ro at tænke på det :)
I skal regne med, at han har brug for ca 15 timers søvn i døgnet. Hvis hans nattesøvn varer 9.5-10 timer fra kl 22 til 7.30/08, så vil hans samlede dagssøvn skulle være på ca. 5 timer. Og dette måske fordelt på 4 lure hos jer...
Håber I kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske