Svar: Problemer med skift i søvnstadier

5. juni 2016

Kategori:
Alder:
2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Magnus og Louise

Tak for jeres brev og dejligt at høre, at I har kunne bruge mine tidligere svar :)

Når jeres dreng vågner med smil og griner til jer - og I tydeligt fornemmer, at han ikke er parat til at sove mere, så skal I ikke blive ved med at forsøge. Det gør ikke noget, hvis han en gang imellem kun sover 40 minutter, kommer op, leger, pludrer osv. Så sover han forhåbentligt så en længere lur næste gang. Det er frustrerende for både jer og ham, hvis I kæmper med søvnen og det ikke lykkes...

Med den alder han har, så er I nødt til at være lidt fleksible omkring søvnen. Børn i 2-3 måneders alderen sover meget forskelligt. Nogle gange kan de tage et langt søvnstræk på 2-3 timer, andre gange sover de kun 1/2 time - på samme måde vil han nogle gange fint kunne være vågen i 1½-2 timer og andre gange kan han kun klare at være vågen i 1/2 time, så skal han sove igen...

I er allerede ved at få lidt rytme, og det I fortæller lyder rigtig fint og alderssvarende - og I gør det, I nu kan gøre. Han lyder også til at trives rigtig godt - og han sover rigtig godt om natten. Selvom I naturligvis godt kan mærke forskel på, om han har sovet en halv eller to timer, og sagtens kan fornemme, at han er mere veludhvilet og mindre pylret, når han sover godt, så lyder det ikke som om, at han mangler søvn.

Og ja - nogle børn sover kortere lure om dagen, og det kan være helt okay. Når man ser på søvn og skal se på barnets ...

Annonce

... søvnbehov, så er det ikke nok blot at tælle timer, man er også nødt til at se på, hvordan barnet generelt udvikler sig og trives - og jeres dreng lyder til at være i god trivsel :)

Så prøv at hjælpe ham videre i søvnen, når I fornemmer, at han måske kan sove lidt mere - netop ved at trille ham i barvognen, lægge dig og amme ham i dobbeltsengen, tage ham op og lulle ham ind i søvnen igen, bære ham i viklen osv. Det er super godt! Men - når han tydeligvis ikke kan sove, men hellere vil pludre og snakke med jer, så skal I ikke kæmpe med søvnen, men anerkende hans lyst til at være sammen med jer og aktivere ham, så han forhåbentlig så sover lidt længere, når I putter ham næste gang - og får han så en ekstra lur i løbet af dagen på denne måde, så er det helt okay:)

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Det er en god tommelfingerregel, hvis mindst en af lurerne kan vare mindst 1.5 time, men det lyder ikke til at være et problem hos jer:) Når han sover i mindst halvanden time, så kommer han igennem alle søvnstadier 1-2 gange og det er godt for ham. Det behøver dog ikke være alle lure, som varer så længe - og det kan måske give jer lidt ro at tænke på det :)

I skal regne med, at han har brug for ca 15 timers søvn i døgnet. Hvis hans nattesøvn varer 9.5-10 timer fra kl 22 til 7.30/08, så vil hans samlede dagssøvn skulle være på ca. 5 timer. Og dette måske fordelt på 4 lure hos jer...

Håber I kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Fødder

På grund af den trange plads i livmoderen, bliver mange børn født med indaddrejede fødder. Det kan være den ene fod eller begge. Små børn fødes også let hjulbenede. Det har ofte ingen betydning, og det retter sig efterhånden, som barnet bliver ældre. Nogle børn bliver født med klumpfod, også kaldet varusfod eller talipes equinovarus. Dette kræver speciel behandling.

Den sunde babyfod er bred og med en smal hæl. Barnet kan let sprede sine tæer. Alle børn er platfodet indtil...

Læs mere i Babylex

Massage - baby

Mange babyer nyder at få massage eller berøring af ryg, mave, ansigt, fingre, tær. De rolige og rytmiske bevægelser giver barnet en følelse af at være elsket og fylder barnet med velvære. Der findes flere bøger om emnet, hvis du ønsker at sætte dig ind i en bestemt teknik, kan det anbefales at låne eller købe en af disse.

Hvis dit barn har svært ved at komme af med afføring eller luft, så kan det også være en god ide at massere lidt på barnets mave. Dette gøres ved stille og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen & Co.

Jeg har gjort det før, og det kan måske virke af for meget, at jeg nu gør det igen, men synes endnu engang, at jeg vil sende en tak til dig Helen og hvem end der ellers sidder bag hjemmesiden.

Nu med datter nr. to og efter syv ugers bekendskab med nyeste arving, finder jeg mig selv en lørdag aften helt i panik over, om vi da bare slet ikke kan finde ud af at have en baby. Og wupti på fem minutter har jeg fundet flere lign tilfælde af frustrerede mødre, der beskriver scenarier, der minder om det jeg sidder i. Med et bliver min situation helt "normal" og efterfølgende kan jeg med stor ro læse dine konstruktive svar, som jeg endnu engang finder både kompetente, letforståelige og direkte anvendliege (nu håber jeg også baby-pigen gør det;) )

Så igen stor ros herfra - det er en super hjemmeside!

Med lidt mere ro i mor-sindet sendes en stor TAK herfra.