Svar: Nyfødt, sut og søvn
4. juni 2016
Alder:
0 mdr.
Hej med dig
Kæmpe stort tillykke med lillesøster - det lyder som om, at alt er gået godt! Hvor er det dejligt! :)
Det lyder som om, at hun dier hyppigt og er glad for brystet - og det lyder også som om, at din mælk nu er løbet til. Det er ligesom det skal være :)
Det er svært i øjeblikket, fordi det er så varmt. Hun bliver naturligt let for varm, hvis du svøber hende og det kan godt gøre det lidt sværere for dig at putte hende fra din favn. Hun er jo vant til at føle sig omsluttet i din mave og det er en fremmed følelse for hende, når hun pludselig kan ligge helt frit og flagre med armene - det bryder hun sig ikke om, og det protesterer hun imod.
Kan du ikke prøve at finde et stykke bomuldsstof, et lagen, et dynebetræk eller lignende, som du kan lave et svøb ud af. Det skal måle ca. 125 x 125 cm. Svøbet vil give hende følelse af at være omsluttet, men det vil være af klædet og ikke dine arme og det kan gøre det lettere for dig at flytte hende ned i seng, lift osv. Og når hun så sover, så bør du lette på svøbet, så du sikrer dig, at hun ikke får det for varmt.
Bevægelse giver også ro og vil være med til at lulle hende i søvn. I din mave er hun blevet bevæget, hver gang du er gået rundt og derfor virker det beroligende. Det er noget hun kender og genkendelighed er tryghed:)
Prøv om du kan starte med at amme hende. Herefter skifte hende, - fordi der næsten altid kommer noget ud, når der kommer noget ind. Svøb hende i forbindelse med skiftning og am hende så igen og først derefter flytter du hende så ned, hvor hun skal sove. Putter du hende i liften, så sving den frem og tilbage stille og roligt, så du på den måde luller hende i søvn.
Der er heller intet i vejen for, at du lægger dig ned og ammer hende i dobbeltsengen og lader hende falde i søvn liggende ved siden af dig. Du skal naturligvis ikke gå fra hende, hvis du går, skal du sikre dig, at hun ikke kan trille nogen steder - og ellers kan du flytte hende, når hun sover godt...
Med hensyn til at bøvse, så vil hun sandsynligvis have brug for at bøvse, når du ammer hende af første omgang - og hvis hun ikke bøvser efter amning, så bøvser hun sandsynligvis og gylper måske lidt, når du skifter hende. Om hun så har brug for også at blive bøvset af, når hun er skiftet, blevet svøbt og ammet igen afhænger meget af, hvor meget mælk hun her drikker. Hvis det kun er en lille tørstslukker, så bøvser hun måske ikke, men drikker hun større mængde, så skal hun have mulighed for at bøvse.
Når babyer spiser, sluger de ofte også en masse luft. Hun trækker jo vejret imens hun spiser og derfor kommer der lidt luft, lidt mælk, lidt luft, lidt mælk ned i maven. Derfor har hun brug for at bøvse efter et måltid.
Du hjælper hende bedst ved at lægge hende op mod din skulder og klappe eller stryge hende forsigtigt på ryggen. Hold hende så højt, at hendes arme løfte op, så har luften lettere ved at komme ud. Hvis hun ligger bukket sammen på din brystkasse, er det svært for hende at få luften ud og op.
I takt med at hun bliver lidt ældre og stærkere i kroppen, så kan du også sidde med hende foran dig på dit skød, hvor hun kan hvile ryggen op mod dine lår. Du kan sidde med fødderne op mod en bordkant foran dig.
Du kan også gøre det, at du lægger hende med maven mod din underarm og hvor du samtidig også lader hendes hoved hvile på din arm. Det at ligge på maven på din arm, kan give en ro i kroppen og mange spædbørn elsker at blive båret rundt på denne måde.
Nogle gange vil hun falde i søvn i forbindelse med at hun ammes og så bøvser hun ikke altid lige efter, men sover blot.. Det er helt okay. Ofte vil du så opleve, at hun begynder at sove uroligt, hun smasker måske lidt, virrer med hovedet osv. når hun har sovet måske 20-25 minutter - her er det ofte en bøvs, som er på vej op. Nogle gange klarer hun det selv. Du skal sikre dig, at hun hele tiden har hovedet til skiftevis højre og venstre side. Både så hendes hovedfacon bliver pæn rund, men også så hun kan komme af med en bøvs og ofte den smule gylp, som følger med... Andre gange vil du være nødt til at tage hende op, hjælpe hende af med luften og derefter prøve at putte hende igen, kærtegne, lulle hende i søvn osv.
Det er for tidligt at give hende en sut synes jeg. Hun er så lille og ny, og det er vigtigt, at din amning er rigtigt etableret før hun tilbydes sutten. Hendes suttebehov skal stilles ved brystet, så hun stimulerer til masser af mælk. Hvis hun får en sut nu, så risikerer du, at hun ikke får diet nok ved brystet og at du derfor ikke får dannet nok mælk... Derfor siger man normalt, at det er godt at vente ca. 3 uger...
Når det er sagt, så skal du naturligvis også vurdere, hvad der kan fungere for jer og hvis hun er så meget på brystet, at du ikke kan finde ro selv, så kan en sut godt være en redning :)
Derudover tænker jeg, at det vil være rigtig godt, hvis far kan sidde med hende nogle gange. Hun må gerne sove på fars brystkasse - men far skal være vågen. Hos far kan hun måske bedre falde til ro. Han er varm, hun kan mærke hans vejrtrækning, hans hjertelyd osv. og det er igen genkendeligt og dermed trygt :) Men han dufter ikke af mælk.
Når hun ligger hos dig, så bliver hun let forstyrret og tror, at hun skal spise og ikke sove - så hos far, vil hun måske bedre kunne koble fra og overgive sig til søvnen...
Det hele er så nyt endnu, så I skal lige finde ud af det. Men hun lyder til at være en rigtig fin lille pige, og det lyder rigtigt, at afføringen nu er gul, og at meget tid går med at amme, skifte ble, amme, skifte ble, amme, skifte ble... Det føles lidt som om, at er er hul hele vejen igennem i starten.
Du kan måske have glæde af min bog "Helens bog om amning og flaske" :)
Jeg glæder mig til at følge jeres lille familie videre frem:)
Rigtig meget held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske