Svar: Nyfødt, sut og søvn

4. juni 2016

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Hej med dig

Kæmpe stort tillykke med lillesøster - det lyder som om, at alt er gået godt! Hvor er det dejligt! :)

Det lyder som om, at hun dier hyppigt og er glad for brystet - og det lyder også som om, at din mælk nu er løbet til. Det er ligesom det skal være :)

Det er svært i øjeblikket, fordi det er så varmt. Hun bliver naturligt let for varm, hvis du svøber hende og det kan godt gøre det lidt sværere for dig at putte hende fra din favn. Hun er jo vant til at føle sig omsluttet i din mave og det er en fremmed følelse for hende, når hun pludselig kan ligge helt frit og flagre med armene - det bryder hun sig ikke om, og det protesterer hun imod.

Kan du ikke prøve at finde et stykke bomuldsstof, et lagen, et dynebetræk eller lignende, som du kan lave et svøb ud af. Det skal måle ca. 125 x 125 cm. Svøbet vil give hende følelse af at være omsluttet, men det vil være af klædet og ikke dine arme og det kan gøre det lettere for dig at flytte hende ned i seng, lift osv. Og når hun så sover, så bør du lette på svøbet, så du sikrer dig, at hun ikke får det for varmt.

Bevægelse giver også ro og vil være med til at lulle hende i søvn. I din mave er hun blevet bevæget, hver gang du er gået rundt og derfor virker det beroligende. Det er noget hun kender og genkendelighed er tryghed:)

Prøv om du kan starte med at amme hende. Herefter skifte hende, - fordi der næsten altid kommer noget ud, når der kommer noget ind. Svøb hende i forbindelse med skiftning og am hende så igen og først derefter flytter du hende så ned, hvor hun skal sove. Putter du hende i liften, så sving den frem og tilbage stille og roligt, så du på den måde luller hende i søvn.

Der er heller intet i vejen for, at du lægger dig ned og ammer hende i dobbeltsengen og lader hende falde i søvn liggende ved siden af dig. Du skal naturligvis ikke gå fra hende, hvis du går, skal du sikre dig, at hun ikke kan trille nogen steder - og ellers kan du flytte hende, når hun sover godt...

Med hensyn til at bøvse, så vil hun sandsynligvis have brug for at bøvse, når du ammer hende af første omgang - og hvis hun ikke bøvser efter amning, så bøvser hun sandsynligvis og gylper måske lidt, når du skifter hende. Om hun så har brug for også at blive bøvset af, når hun er skiftet, blevet svøbt og ammet igen afhænger meget af, hvor meget mælk hun her drikker. Hvis det kun er en lille tørstslukker, så bøvser hun måske ikke, men drikker hun større mængde, så skal hun have mulighed for at bøvse.

Når babyer spiser, sluger de ofte også en masse luft. Hun trækker jo vejret imens hun spiser og derfor kommer der lidt luft, lidt mælk, lidt luft, lidt mælk ned i maven. Derfor har hun brug for at bøvse efter et måltid.

Du hjælper hende bedst ved at lægge hende op mod din skulder og klappe eller stryge hende forsigtigt på ryggen. Hold hende så højt, at hendes arme løfte op, så har luften lettere ved at komme ...

Annonce

... ud. Hvis hun ligger bukket sammen på din brystkasse, er det svært for hende at få luften ud og op.

I takt med at hun bliver lidt ældre og stærkere i kroppen, så kan du også sidde med hende foran dig på dit skød, hvor hun kan hvile ryggen op mod dine lår. Du kan sidde med fødderne op mod en bordkant foran dig.

Du kan også gøre det, at du lægger hende med maven mod din underarm og hvor du samtidig også lader hendes hoved hvile på din arm. Det at ligge på maven på din arm, kan give en ro i kroppen og mange spædbørn elsker at blive båret rundt på denne måde.

Nogle gange vil hun falde i søvn i forbindelse med at hun ammes og så bøvser hun ikke altid lige efter, men sover blot.. Det er helt okay. Ofte vil du så opleve, at hun begynder at sove uroligt, hun smasker måske lidt, virrer med hovedet osv. når hun har sovet måske 20-25 minutter - her er det ofte en bøvs, som er på vej op. Nogle gange klarer hun det selv. Du skal sikre dig, at hun hele tiden har hovedet til skiftevis højre og venstre side. Både så hendes hovedfacon bliver pæn rund, men også så hun kan komme af med en bøvs og ofte den smule gylp, som følger med... Andre gange vil du være nødt til at tage hende op, hjælpe hende af med luften og derefter prøve at putte hende igen, kærtegne, lulle hende i søvn osv.

Det er for tidligt at give hende en sut synes jeg. Hun er så lille og ny, og det er vigtigt, at din amning er rigtigt etableret før hun tilbydes sutten. Hendes suttebehov skal stilles ved brystet, så hun stimulerer til masser af mælk. Hvis hun får en sut nu, så risikerer du, at hun ikke får diet nok ved brystet og at du derfor ikke får dannet nok mælk... Derfor siger man normalt, at det er godt at vente ca. 3 uger...

Når det er sagt, så skal du naturligvis også vurdere, hvad der kan fungere for jer og hvis hun er så meget på brystet, at du ikke kan finde ro selv, så kan en sut godt være en redning :)

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Derudover tænker jeg, at det vil være rigtig godt, hvis far kan sidde med hende nogle gange. Hun må gerne sove på fars brystkasse - men far skal være vågen. Hos far kan hun måske bedre falde til ro. Han er varm, hun kan mærke hans vejrtrækning, hans hjertelyd osv. og det er igen genkendeligt og dermed trygt :) Men han dufter ikke af mælk.

Når hun ligger hos dig, så bliver hun let forstyrret og tror, at hun skal spise og ikke sove - så hos far, vil hun måske bedre kunne koble fra og overgive sig til søvnen...

Det hele er så nyt endnu, så I skal lige finde ud af det. Men hun lyder til at være en rigtig fin lille pige, og det lyder rigtigt, at afføringen nu er gul, og at meget tid går med at amme, skifte ble, amme, skifte ble, amme, skifte ble... Det føles lidt som om, at er er hul hele vejen igennem i starten.

Du kan måske have glæde af min bog "Helens bog om amning og flaske" :)

Jeg glæder mig til at følge jeres lille familie videre frem:)

Rigtig meget held og lykke!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Annonce

Viden om børn:

Suttebehov

Alle nyfødte fødes med en sutterefleks, der både giver dem tryghed og mad og dermed er en livsnødvendig refleks.

Et meget fortidlig født barn kan godt mangle sutterefleks, men det vil ofte være en af de første reflekser man ser hos barnet.

Nogle børn har et stort suttebehov og her kan sundhedsplejersken anbafale at man giver barnet en sut. Andre børn bruger deres sutterefleks ved brystet og foretrækker dette fremfor en "narresut". I princippet skal det lille barn...

Læs mere i Babylex

Øjne og syn hos baby

Nyfødtes øjne er tit hævede og sammenklistrede. Det er helt normalt. Er der vedblivende pus i øjenkrogen, har barnet sandsynligvis en øjenbetændelse og bør ses af lægen.

Helt små børn kan se i en afstand af ca. 30 cm. Det er den afstand, der er mellem moderens bryst og ansigt, når hun sidder og ammer. En nyfødt baby har svært ved at se, og verden virker meget utydelig og sløret. Men så snart den lille kommer til verden, begynder synet at udvikle sig.

Dit barn har...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Endnu engang tak for dit søde, positive og lange svar. Jeg vender tilbage og fortæller om vores videre forløb.

En rigtig god jul til dig og din familie

Hilsen fra os