Svar: Er blevet svær at putte om aftenen
4. juni 2016
Alder:
6 mdr.
Kære Sofie
Tak for dit brev og dejligt at høre, at det går så godt hos jer og at William er så godt i gang motorisk :)
Der kan være flere grunde til, at William er blevet lidt svær at putte om aftenen og jeg vil naturligvis gerne dele lidt tanker med dig :)
For det første kan det ikke udelukkes, at varmen spille ind. Det er svært at finde ro og sove godt, når det er så varmt, som det er i øjeblikket. Det vil være rigtig godt, hvis I kan forsøge at skabe et køligt soveværelse, gerne ved at trække gardinerne for og have vinduet på klem i løbet af dagen og døren til soveværelset lukket. På den måde fyldes rummet med kølig frisk luft.
Det kan også være, at han skal have mere mad nu, hvor han er 6.5 måned gammel. Mæthed skal skabes hele dagen igennem og han har brug for mange små måltider, samt vand af kop. Derudover skal han have 5-6 flasker i døgnet. Han behov for mælk/væske er stort og er naturligt ikke mindre her i varmen.
Hans alder og udvikling spiller ind - det at han nu begynder at trille omkring osv. gør at han kan have lidt sværere ved at finde fysisk ro og dermed sværere ved at koble fra og overgive sig til søvnen. Det er svært for ham at ligge stille og lade roen komme over sig. Her vil det være rigtig godt, at I hjælper ham med beroligende hænder, kærtegn osv. Du må gerne lægge hænderne på ham, så han kan mærke dig og så du netop med dine hænder, hjælper ham til at slappe af i kroppen.
Hvis han er meget ked af det, skal I naturligvis tage ham op, trøste, berolige og betrygge - og så putte ham i seng igen, når han virker parat - præcis som I forsøger. Man kalder dette for "op-ned-metoden". Og det handler netop om at putte ham, tage ham op, når han græder, berolige og gøre ham tryg og hele tiden forsøge at putte ham tilbage i seng igen, så han når at registrere, at det er i sengen han er og forbinder sengen med stedet, hvor han falder i søvn - og lærer at det er okay at ligge der...
Jeg vil lige sende en plan, som den kan se ud nu:
Tidlig morgen 05: Flaske og sover videre
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: Frisk blød frugt i hånden, frugtmos, vand af kop.
Flaske og puttes til formiddagslur
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos og der begyndes med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden at gumle på, vand af kop
Flaske og puttes til middagslur
Eftermiddag 16: Frisk blød frugt i hånden, frugtmos, vand af kop og tilbydes også stadig ofte flaske her
Powernapper - eller den springes nu over
Aften 18: Grøntsagsmos og der begyndes også her med kød eller fisk, udgangspunktet bliver mere og mere jeres mad. Vand af kop.
Flaske og puttes til natten ca kl 20
Sen aften 23-24: Flaske
Nogle børn har også en rytme, hvor de sover længste søvnstræk aften og først på natten, så de f.eks. får flaske kl 20, sover til kl 02-03, og derefter sover videre til næste morgen og den rytme må han naturligvis også gerne have.
Nu hvor han er blevet 6 måneder og triller omkring på egen hånd, må I gerne flytte ham på eget værelse, hvis I har lyst til det - Hvis ikke det går, kan I jo altid flytte ham tilbage i soveværelset igen... :) Når det anbefales, at man ikke flytter børn på eget værelse før 6 måneders alderen, så er det for at forebygge vuggedød, men når han selv kan vende og dreje sig osv. så er det okay, at han sover for sig selv :)
I skal være opmærksomme på at det er rigtig fint at hjælpe ham med stillingskift, beroligende ord, kærtegn osv. men pas på ikke at give ham sut i munden hver gang I hjælper ham videre i søvnen. Det kan gøre ham uhensigtsmæssigt afhængig af sutte på sigt...
Det er generelt en god idé, at ændre rutiner med så små skridt som muligt. Det betyder, at hvis I gerne vil lære ham at falde i søvn uden at være i jeres favn, eller lære ham at falde i søvn uden at I er på værelset, så er det en god idé at lære ham dette, før I flytter ham på eget værelse. Jo mere ens rutinerne er, jo bedre vil det gå. Genkendelighed giver tryghed. Derfor vil det være godt, hvis I kan lære ham at sove i egen seng, kan bruge bestemte kærtegn, beroligende ord osv. og når det fungere, så flytte ham til eget værelse. Ritualet vil på den måde være som det plejer at være, eneste forskel er, at sengen så står et andet sted...
Da han får flaske, kan det nogle gange være et forsøg værd at tilbyde ham flasken i sengen. Så han ikke oplever skiftet fra jeres favn og ned i sengen, som han lige nu lyder til at reagere på. Prøv derfor at putte ham i seng og tilbyd ham så flasken liggende. Meget gerne nå dertil, hvor han slipper flaske, smiler til jer, triller om på siden og falder i søvn. I bør elevere hans hovedgærde, så han ikke ligger helt fladt. Det kan I gøre ved at komme et sammenrullet håndklæde, en lille pude eller lignende ind under madrassen i hovedenden. Han er for lille til hovedpude, men det vil være godt at hele madrassen på den måde løftes lidt op.
Håber I kan bruge dette videre :)
Rigtig meget held og lykke fortsat!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske