Svar: Sover mit barn for meget?

28. maj 2016

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære bekymrede første gangs mor

Tak for dit brev, tillykke med din lille datter og velkommen til :) Dejligt at høre, at du har glæde af min bog om børn og søvn, og jeg vil naturligvis gerne dele lidt tanker med dig.

Det gennemsnitlige søvnbehov for et barn på godt 3.5 måned er 15 timers søvn i døgnet og hos de fleste børn, vil det passe rigtig godt med en rytme, hvor barnet sover 3 lure i løbet af dagen og så en længere nattesøvn. I denne alder, vil dagssøvnen ofte vare 5-6 timer og nattesøvnen derfor 9-10 timer. Og det er helt normalt, at børn i denne alder går sent i seng, så de måske ikke er putteklar før klokken er 22-23 og så starter dagen kl ca. 08... Hvis barnet sover mere om dagen, så kan nattesøvnen godt være kortere og modsat - hvis barnet sover en længere nattesøvn, så vil dagssøvnen ofte være kortere. De fleste børn har dog brug for de tre lure - en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på eftermiddagen/først på aftenen.

Som jeg læser dit brev, så står din datter ofte op omkring kl 07. Hun sover 3-4 timers formiddagslur, sover 1-2 timers middagslur og sover så ofte en 3. lur på under en time. Den sidste lur ligger ofte mellem kl 17-18. Samlet sover hun således ofte ca. 6 timer i løbet af dagen og skal således sove en nattesøvn på ca. 9 timer, nogle gange sover hun lidt mere, og det er helt okay. Da hun står op kl 07 betyder det, at hun sandsynligvis vil være putteklar omkring kl 22 (når jeg regner baglæns :)).

I putter hende ofte omkring kl 20-21 - hvilket naturligvis er helt okay, da hun lyder træt og parat til at sove her - men når hun nogle gange vågner efter en powernap her og er vågen til kl 00.30, så er det sandsynligvis fordi hun samlet set jo har sovet det, hun har behov for. Hun er træt om aftenen og har egentlig brug for søvnen der, det er sidst på dagen, og det er naturligt at skulle sove - men hendes rytme gør, at hun vågner og bliver frustreret, fordi hun egentlig ikke er helt træt nok, netop fordi hun samlet set har sovet en del. Så det lyder næsten som om, at hun om aftenen egentlig tager en 4. lur. Og hvis det er tilfældet, så må hun naturligvis gerne det. Hvis det kan fungere for jer, så er der i princippet ikke noget i vejen for, at du putter hende kl 20-21, lader hende være vågen i 1.5-2 timer og så ammer hende og lader hende gå i seng sammen med jer sidst på aftenen. I kan og må gerne gøre aftentiden til en familietid lige nu.

Alternativet er at forsøge at ændre på hendes rytme om dagen. Men hun er ikke ret gammel, og det er svært med den alder hun har. Hendes søvn vil også ændre sig lidt ...

Annonce

... hele tiden, så på mange måder arbejder tiden for jer - det er meget sandsynligt, at hun selv vil begynde at ændre lidt på sin rytme... Og hun lyder jo til at trives med de 3 lure og det vil være fint for tiden fremover, så den ekstra aftenlur, som hun lige nu har behov for, lyder til at være en periode...

Jeg synes ikke du skal vække hende om dagen. Det lyder ikke som om, at hun er ved at vende op og ned på dag og nat og hun må gerne sove de timer om dagen, som hun gør. Hun er for lille til at gå ind og pille ved dette lige nu.

Hvis du vil forsøge at ændre noget, så kunne det være at få puttet hende en lille smule senere til middagslur, hvorved hendes rytme naturligt vil ændre sig, så hun også sover 3 lur lidt senere og aftenen derfor ikke bliver helt så lang for hende. Sover hun lidt senere hele dagen igennem, kan hun også puttes lidt senere til natten og på den måde kan den 4. lur måske helt undværes og nattesøvnens længde kommer til at passe.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Du kan dog ikke bare holde hende vågen, hvis hun tydeligt er træt og putteparat. Det vil være synd for hende og alt for hårdt, når hun er så lille :) Men du kan gøre det, at du i en periode forsøger at lægge et bad ind mellem formiddagslur og middagslur. Når hun vågner af sin lange formiddagslur, kan du starte med at amme hende - hun er naturligt sulten efter så lang en lur. Herefter kan I lege lidt, pludre osv. og du kan så give hende et bad. Badet vil aktivere hende rigtig godt både motorisk og mentalt, og det kan godt gøre, at hendes vågenperiode bliver forlænget lidt, så hendes puttetidspunkt til middagsluren således bliver senere. Du kan derfor amme hende og putte hende til middagslur, som du plejer, men senere end du plejer, for at se om du på den måde kan få ændret rytmen lidt.

Det er altså ikke et spørgsmål om at tage søvn fra hende, men om at hjælpe hende til en rytme, som kan fungere for jer alle tre. Og når det er sagt, så er det sandsynligt at tiden også arbejder lidt for jer, og at du derfor skal se det hele lidt an :) Og nej, jeg synes ikke du skal være bekymret. Hun lyder til at være en pige i rigtig god trivsel og som udvikler sig rigtig godt - og hun må godt have et godt sovehjerte. Men du skal forberede dig på, at det sandsynligvis ændre sig med tiden, og selvom hun altid har kunne sove igennem uden bryst om natten, så kan hun godt få behov for bryst om natten, når hun bliver ældre - det hører også med til nogle af de ændringer, der kan komme...

Håber du kan bruge dette lidt videre, og jeg glæder mig til at følge jeres lille familie videre frem :)

Fortsat held og lykke!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Barnevogn

Når I skal købe en barnevogn er det vigtigt at I gør jer klart, hvad vognen hovedsageligt skal bruges til.

Skal den mest stå på altanen, eller skal den bruges til at gå lange ture med. Skal den kunne bæres op og ned ad trapper? Og skal den kunne være i bilens bagagerum?

Det er også vigtigt at tænke på årstiden. Både sommer, men især om vinteren, er det vigtigt at både kassen og kalechen er vandtæt. Om vinteren er det vigtigt, at både sider og bund er godt...

Læs mere i Babylex

Klapvogn - køb af klapvogn

Når I vil købe en klapvogn, skal I overveje, hvad jeres behov er. Der findes mange forskellige modeller af klapvogne, som hver har deres fordele.

En klapvogn kan være praktisk, når I bevæger jer rundt i byen, eller tager feks. bus eller tog. En klapvogn er ofte let at manøvrerer rundt med, og den fylder ofte mindre end en barnevogn, hvilket kan gøre den praktisk i hverdagen. Samtidig kan mange klapvogne klappes sammen, så de f.eks. kan være med i bilen, hvis I f.eks. skal i ZOO...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Hvor er det altså fedt, at kunne skrive alle sine dumme og til tider overflødige spørgsmål her, og så få et godt og brugbart svar fra dig.

Venligst Susan, mor til Anna 13 måneder