Svar: Lure - skabe god rytme igen
19. maj 2016
Alder:
5 mdr.
Kære Stine
Tak for dit brev :)
De fleste børn vil i 5 måneders alderen have behov for 3 lure dagligt - en formiddagslur, en middagslur og en lille powernap sidst på dagen. Dette ændrer sig ofte i 6-7 måneders alderen, hvorfor jeg tænker, at tiden et eller andet sted arbejder for jer...
Det er meget sandsynligt, at jeres dreng begynder at være vågen i lidt længere tid af gangen, så han ikke længere "kun" er vågen et par timer, men begynder at kunne være vågen i måske 3 eller 4 timer, før han skal sove igen. Hans vågne perioder bliver derfor længere og mere aktive og det vil naturligt være med til at ændre på hans søvn. I 6-7 måneders alderen betyder det, at mange børn begynder at kunne nøjes med to lure dagligt.
Samtidig vil han også stille og roligt skulle igang med skemad, hvilket også vil være med til at give mere rytme og "styre" dagen lidt mere. Han skal på sigt både have morgenmad, frokost og aftensmad og derimellem også mellemmåltider - og det vil være rigtig godt, at maden tilbydes til nogenlunde faste tidspunkter dagen igennem. Jeg har altså en formodning om, at du i løbet af de næste 4-6 uger vil opleve en naturlig ændring og derfor er jeg lidt forbeholden overfor, at du lige nu begynder at ændre for meget.
Hvis du vil forsøge at ændre noget, så kunne det være at forlænge hans vågenperiode midt på dagen lidt. Han sover en rigtig lang formiddagslur og efter den kunne han måske komme op, få et bad og på den måde blive stimuleret ekstra godt både motorisk og mentalt. Han kunne derefter få grød eller grøntsagsmos, blive ammet eller få en flaske, og så blive puttet til en længere og lidt senere middagslur. Det kunne være en måde at arbejde mod to længere lure og også arbejde på at netop middagsluren bliver en lidt længere lur.
Det gennemsnitlige søvnbehov er små 15 timer i denne alder. Jeres dreng sover ofte fra 19.30-06.30 altså ca 11 timer om natten. Så sover han måske 2-3 timer om formiddagen, 45-60 minutter til middag og en 45-60 minutter sidst på dagen - og samlet sover han således som han har behov for. Og som sagt helt naturligt med de tre lure - mange børn ville måske sove 45-60 minutter om formiddagen, 2-3 timer til middag og 45-60 minutter sidst på dagen - men han må gerne gøre, som han gør - han trives rigtig godt med det lige nu.
På sigt kan det godt være en fordel at formiddagsluren er kortere end middagsluren - simpelthen for at eftermiddagen ikke bliver for lang for ham - men jeg synes som sagt, at du skal prøve at se, hvad tiden bringer... Som du skriver, så er det synd at vække ham og ændre på noget, som han umiddelbart trives med og jeg tænker, at det faktisk godt kan ændre sig mere eller mindre af sig selv...
Jeg håber, at du kan bruge dette videre, og at det også giver lidt ro med på vejen...
Fortsat held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske