Svar: Lure - skabe god rytme igen

19. maj 2016

Kategori:
Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Stine

Tak for dit brev :)

De fleste børn vil i 5 måneders alderen have behov for 3 lure dagligt - en formiddagslur, en middagslur og en lille powernap sidst på dagen. Dette ændrer sig ofte i 6-7 måneders alderen, hvorfor jeg tænker, at tiden et eller andet sted arbejder for jer...

Det er meget sandsynligt, at jeres dreng begynder at være vågen i lidt længere tid af gangen, så han ikke længere "kun" er vågen et par timer, men begynder at kunne være vågen i måske 3 eller 4 timer, før han skal sove igen. Hans vågne perioder bliver derfor længere og mere aktive og det vil naturligt være med til at ændre på hans søvn. I 6-7 måneders alderen betyder det, at mange børn begynder at kunne nøjes med to lure dagligt.

Samtidig vil han også stille og roligt skulle igang med skemad, hvilket også vil være med til at give mere rytme og "styre" dagen lidt mere. Han skal på sigt både have morgenmad, frokost og aftensmad og derimellem også mellemmåltider - og det vil være rigtig godt, at maden tilbydes til nogenlunde faste tidspunkter dagen igennem. Jeg har altså en formodning om, at du i løbet af de næste 4-6 uger vil opleve en naturlig ændring og derfor er jeg lidt forbeholden overfor, at du lige nu begynder at ændre for meget.

Hvis du vil forsøge at ændre noget, så kunne det være at forlænge hans vågenperiode midt på dagen lidt. Han sover en rigtig lang formiddagslur og efter ...

Annonce

... den kunne han måske komme op, få et bad og på den måde blive stimuleret ekstra godt både motorisk og mentalt. Han kunne derefter få grød eller grøntsagsmos, blive ammet eller få en flaske, og så blive puttet til en længere og lidt senere middagslur. Det kunne være en måde at arbejde mod to længere lure og også arbejde på at netop middagsluren bliver en lidt længere lur.

Det gennemsnitlige søvnbehov er små 15 timer i denne alder. Jeres dreng sover ofte fra 19.30-06.30 altså ca 11 timer om natten. Så sover han måske 2-3 timer om formiddagen, 45-60 minutter til middag og en 45-60 minutter sidst på dagen - og samlet sover han således som han har behov for. Og som sagt helt naturligt med de tre lure - mange børn ville måske sove 45-60 minutter om formiddagen, 2-3 timer til middag og 45-60 minutter sidst på dagen - men han må gerne gøre, som han gør - han trives rigtig godt med det lige nu.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

På sigt kan det godt være en fordel at formiddagsluren er kortere end middagsluren - simpelthen for at eftermiddagen ikke bliver for lang for ham - men jeg synes som sagt, at du skal prøve at se, hvad tiden bringer... Som du skriver, så er det synd at vække ham og ændre på noget, som han umiddelbart trives med og jeg tænker, at det faktisk godt kan ændre sig mere eller mindre af sig selv...

Jeg håber, at du kan bruge dette videre, og at det også giver lidt ro med på vejen...

Fortsat held og lykke!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Vedligeholdelse af barnevogn

Med det danske vejr skal en barnevogn kunne tåle lidt af hvert, men hvis man vil have at den skal kunne holde længe, så er man nødt til at gøre sig nogle tanker om vedligeholdelse og også medtænke at bruge tid på vedligeholdelse.

For eksempel kan kalecherne ikke tåle stærkt sollys, så vognen skal ind i skyggen, hvis man vil undgå, at den falmer. Stellet kan heller ikke tåle salt fra snesjappet og skal derfor skylles af, når man kommer hjem, hvis man vil undgå rust. Og kassen...

Læs mere i Babylex

Forkølelse

Hvis det lille barn er forkølet, kan han/hun få besvær med at spise, da det er svært at få vejret ordentligt igennem næsen. Det betyder også, at barnet kan have svært ved at sove.

Her er et par gode råd:

- Hæv hovedenden, der hvor barnet sover, med et par bøger eller et sammenrullet håndklæde under madrassen

- Brug lidt modermælk eller saltvand som næsedråber. Dryp det direkte ned i næsen. Du kan evt. bruge en lille ske eller en pipette. Saltvand og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for din plan for dagen, både hvad angår søvn og mad. Det er lykkes os at overholde din plan og det har været guld værd. Nu sover vi alle sammen meget bedre om natten.

De sidste 3 uger, har han faktisk kunne sove fra kl. 20 til 06 hver nat - og det er fantastisk, før vågnede han en gang i timen!

Tak fra drengens forældre