Lure - skabe god rytme igen

19. maj 2016

Kategori:
Alder:
5 mdr.

Lure - skabe god rytme igen

Kære Helen

Jeg skriver angående vores søn, som er 5 mdr og 1 uge gammel. Han er stadig en nem og tilfreds dreng, der ammes fuldt ud. Normalt gør vi meget for at holde en fast rytme, men i de sidste weekender har vi ikke været hjemme pga familiebesøg og jeg tror at det har påvirket hans rytme. Jeg vil gerne hjælpe ham ind i en ordentlig rytme igen og vil gerne have lidt hjælp fra dig.

Han vågner omkring kl 6.30, hvor vi står op med far og storebror.
Puttes til lur kl. 8 i barnevogn og sover 2-3 timer. Han falder selv i søvn og vågner sjældent undervejs.
Leg, bleskift, amning... evt ud af huset lægges normalt herefter.
Jeg putter ham igen kl. 12-12.30 alt efter hvor lang formiddagsluren var. Normalt er han vågen i max to timer. Før sov han længere om eftermiddagen, men nu ...

Annonce

... har vi det "problem" at han kun sover tre kvarter. Han ligger lysvågen med store øjne og smiler. Så er han oppe en times tid (højst) og bliver træt igen, hvorefter han sover 3 kvarter-1 time igen.
Han får en powernap på 30 minutter ved 16.30-17.30 tiden og puttes til nat kl. 19.30 (sover kl 19.45). Han er meget træt om aftenen, så vi kan ikke rigtig holde ham oppe længere.
Han bliver normalt ammet 2 gange om natten, ofte ved midnat og kl. 4-5.

Jeg vil gerne have slået de to midterste lure om eftermiddagen sammen til én. Desuden tænker jeg om formiddagsluren er for lang? Hvad synes du? Det passer bedst ind i vores hverdag hvis den lange lur ligger om eftermiddagen, men det skal selvfølgelig være ok for ham og vi er ikke tilhængere af at vække sovende børn.

Mange hilsner,
Stine

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

Annonce

Viden om børn:

Bøvse

Når babyer spiser, sluger de ofte en masse luft. Derfor har mange brug for at bøvse efter et måltid.

Den nemmeste måde at dit barn kan komme af med luften på er hvis du lægger barnet op mod skulderen og klapper eller stryger forsigtigt på ryggen. Hold barnet så højt, at barnets arme bliver løftet, så har luften lettere ved at komme ud.

Du kan også sidde med barnet foran dig på dit skød eller lægge barnet på din underarm og gå lidt rundt.

Spædbørn...

Læs mere i Babylex

Sele til barnevogn

Barnevognssele anvendes, når der er risiko for at barnet kan falde ud af barnevognen og barnet bør være under opsyn, når det er i sele. De fleste børn har brug for sele i barnevognen fra de er 6 måneder gamle - nogle børn lidt før.

Du bør altid vælge en barnevognssele som er DVN mærket (Dansk Varefakta Nævn). Selen skal spændes fast i barnevognens bund og den må ikke kunne trækkes løs.

Selvom barnet ligger i DVN mærket sele, skal der altid være opsyn med et barn...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for svar om valg af skole. Som altid er du utrolig dygtig til at "stille skarpt & zoome ind". Det er en gave!

kh Lene