Svar: Voldsom motorisk uro om natten
28. april 2016
Alder:
10 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Jeres datter er i separationsfasen og udvikler sig rigtig meget både motorisk og mentalt. Og det er helt naturligt, at hun om natten, har en stor motorisk uro. Det er svært for hende at finde fysisk ro. Det er svært at ligge stille og hun vil naturligt karte rundt, rejse sig, trille omkring, lægge sig op i kravlestilling osv. Og hun gør det både når hun skal overgive sig til søvnen om aftenen, men også om natten, når hun skal fra et søvnstadie til et andet.
Jeg synes det lyder omsorgsfuldt og dejligt, at du lige nu prioriterer at lade hende sove hos jer, når du fornemmer, at det med det samme giver hende fysisk ro og hjælper både hende og jer til at sove bedre. Søvn er vigtigt at prioritere. Far har dog også en pointe i, at jo mere hun sover hos jer, jo mere vænnes hun naturligt til, at det er sådan det skal være og hun bliver jo mere og mere bevidst.
Det er som udgangspunkt en god idé at lade hende falde i søvn i egen seng, så hun forbinder sin seng med at sove og først kommer ind til jer i jeres seng, hvis og når hun så vågner i løbet af natten. Eller - at du lader hende falde i søvn i din seng, sikrer dig at hun ikke kan trille ud af sengen og komme til skade, giver hende mælk sen aften, når du selv går i seng og derefter flytter hende over i egen seng, hvor hun så vågner om morgenen og igen forbinder sin egen seng med stedet, hvor hun sover.
Nogle forældre vælger i denne periode at koble tremmesengen til dobbeltsengen. Fjerne den ene side af tremmesengen og sætte sengen sammen med forældresengen. Naturligvis sikre, at det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt. Det giver mulighed for, at I fortsat kan putte jeres datter i egen seng, så hun forbinder sin seng med stedet, hvor hun sover, men mor kan ligge lige ved siden af, berolige hende med hænder, kærtegn og nærhed - uden at jeres datter oplever, at hun så skal flyttes om natten. Det at hun vågner i sit værelse og bæres ind til jer, kan også give en vane på sigt, hvor hun tror, at hun netop skal vågne om natten. Ved at I sover i samme rum og med sengene koblet, så lærer hun at sove, og at hun ikke skal flyttes om natten...
Man vil med denne ordning naturligvis kunne risikere, at hun så vågner om natten og kravler over og putter sig ind til mor - og her tænker jeg, at hvis det er tilfældet, så må det være fordi hun har brug for det, og så skal hun naturligvis have lov. Det vigtigste for gode søvnvaner fremover, er at hun er tryg ved at sove, og forbinder det at sove med noget dejligt og rart.
I skal naturligvis være opmærksomme på at hendes behov for nærhed og tæt fysisk kontakt ændrer sig lidt hele tiden. I perioder hvor hun udvikler sig rigtig meget både motorisk og mentalt, vil hun naturligt søge jer ekstra meget, det samme i sygdomsperioder og også på tidspunkter, hvor hun f.eks. starter i dagpleje eller vuggestue, eller der sker andre ændringer. Men i perioder, hvor er der ro på, skal I så være opmærksomme på, hvorvidt det er hendes behov, at hun kommer ind i soveværelset. Netop hvis I gerne vil lære hende, at hun ikke behøver sove hos jer altid, men naturligvis får lov, når hun har brug for det :)
Håber I kan bruge disse tanker lidt videre, rigtig meget held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske