Svar: Urolig og svær at putte
20. april 2016
Alder:
7 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev, velkommen til og beklager svartiden :)
Når jeg læser din beskrivelse af jeres lille dreng, så får jeg på fornemmelsen at han er meget aktiv både motorisk og mentalt. Han lyder fysisk stærk og til at være godt igang motorisk, han har god balance, kan sidde selv og bevæger sig rigtig meget omkring. Det er naturligvis super godt.
Den motoriske udvikling gør dog, at han også oplever flere ting. Han oplever verden på en lidt anden måde, samtidig med, at han følger rigtig meget med i, hvad der sker omkring ham og han vil derfor også have en stor mental uro. Det er svært at koble fra, lukke af for den spændende verden og samtidig drømmer han også meget, fordi alt hvad han oplever, skal bearbejdes, når han sover.
Børn der er motorisk fremmelige vil ofte sove dårligt. Både fordi de har en stor rastløshed i kroppen og fordi de mentalt får ekstra mange stimuli, som skal bearbejdes. Derfor tænker jeg, at hos jer spiller alder og udvikling helt sikkert ind og på den måde, er der tale om en periode, som du også selv nævner. Han lyder til at være i begyndende separationsfase.
At han er ed at komme i separationsfasen betyder, at han på den ene side øver sig i at bevæge sig ud i verden, øver sig i at være på afstand af jer - og på den anden side, klynger sig ekstra meget til jer. For at børn kan separere sig, så må de nødvendigvis også være tilknyttet, og det betyder at man i denne periode, godt kan mærke at barnet pludselig virker mere "morsyg", mere klyngende og dermed også helst vil opleve verden fra mors favn, når man f.eks. møder fremmede. Man mærker det ofte også, når barnet skal sove - her viser barnet brug for ekstra nærhed og tæt fysisk kontakt.
Om natten kan han småklynke, sætte sig grædende op osv. og har her brug for hjælp til at blive lagt ned og blive puttet igen. Han har brug for hjælp til at komme videre i søvnen - både motorisk - hjælp til at blive lagt i en god stilling igen og finde fysisk ro - og han har brug for hjælp mentalt - koble fra og komme videre fordi han drømmer rigtig meget.
Det der er vigtigt i denne periode er, at I forsøger at bibeholde de gode rutiner, som I allerede har - så I ikke får skabt nogle vaner, som er svære at komme væk fra, når den urolige periode er overstået (7-10 måneders alderen). Det er f.eks. at holde fast i, at han så vidt muligt falder i søvn i sin seng og forbinder sengen med stedet, hvor han sover. At han ikke falder i søvn med sin flaske, men kan sove uden denne afhængighed i munden osv. så han ikke lærer at han kun kan sove i jeres arme, eller at han begynder at skulle op i jeres favn, vugges, gås rundt med osv. om natten, fordi det naturligvis er uhensigtsmæssigt for jer alle tre på sigt.
Når det er sagt, så skal I dog også lytte til hans behov for nærhed og naturligvis tage ham op, trøste ham og berolige ham, når I fornemmer, at han har brug for at mærke jer og brug for denne hjælp for at finde trøst og ro - men hele tiden prøve at putte ham tilbage i seng eller forsøge at berolige ham med jeres hænder og nærhed - uden at I behøver gå rundt med ham, uden at han er i bevægelse:)
Ud over dette, så er der naturligvis også overvejelsen omkring mad og jeg tænker, at det kunne være et forsøg værd at tilbyde ham lidt mellemmåltider. Han behøver ikke spise store portioner af gangen - det kan være helt fint med bare ½ dl. frugtmos eller lignende, som mellemmåltid, men for at sikre ham lidt ekstra. Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 05: Flaske og sover videre
Morgen 07: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 8.30: Frisk blød frugt i hånden og frugtmos, vand af kop.
Puttes til formiddagslur - uden flaske
Frokost 11: Grøntsagsmos med kød eller fisk og suppleres med lidt rugbrødshapsere, kogte grøntsager osv. i hånden som nu. Vand af kop
Flaske og puttes til middagslur ca kl 13
Eftermiddag 15.30: En lille portion flerkornsgrød med lidt frugtmos, frisk frugt i hånden, vand af kop.
Aften 17.30-18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, udgangspunktet bliver mere og mere jeres mad og I spiser sammen, vand af kop.
Flaske og puttes til natten ca kl 19
Sen aften 23: Flaske og sover videre til næste morgen tidlig
Som du kan se af denne plan, så er der lidt ændringer i forhold til din plan. Jeg anbefaler 4 flasker i døgnet, som I også giver nu, men jeg anbefaler, at de ligger tidlig morgen, før middagslur, aften og sen aften. Det vil sige, at flasken om formiddagen forsvinder. I stedet skal gives et lille mellemmåltid og jeres dreng skal lære at sove uden at få flaske først. Det sikrer samtidig bedre plads i maven til frokost, så han måske kan spise lidt mere der :)
Flasken før middagsluren bibeholdes. Om eftermiddagen tilbydes han en portion grød og om aftenen, får han så aftensmad sammen med jer. Det betyder, at han får 2 portion grød dagligt og 2 portioner grøntsagsmos - og frokost og aften tager mere og mere udgangspunkt i jeres mad. Derudover tilbydes han lidt frugt som mellemmåltid.
Sen aften vil jeg anbefale, at I tilbyder ham flaske fast - gerne før I går i seng, så I sikrer ham den ekstra mælk før natten. Det kan være med til at give ham fysisk ro og jer lidt mere sammenhængende timer først på natten.
Jeg vil derudover anbefale, at I prøver med vand af kop til måltiderne. Jeg forstår godt hvorfor jeres sundhedsplejerske har anbefalet, at I giver ham mme, men stille og roligt skal hans indtag af mælk skrues ned - for at give plads til mere sufficient mad, og han får jo stadig sine flasker og fire flasker i døgnet er meget fint for hans alder. Der skal naturligvis også bruges mme i hans grød og mos - men vand af kop vil være godt for ham at drikke. Og han er jo glad for vand :) Du skal naturligvis sikre dig, at han ikke fylder maven op med vand, men vand er den bedste størstslukker og det er kun godt, hvis han lærer at drikke vand.
Jeg håber, at du/I kan bruge mine tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke og jeg glæder mig til at følge jer videre :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske