Urolig og svær at putte

20. april 2016

Kategori:
Alder:
7 mdr.

Urolig og svær at putte

Kære Helen,

Tusind tak for en fantastisk hjemmeside, jeg har fået mange brugbare råd og tips ved at læse andres spørgsmål. Jeg er derfor helt sikker på at du vil kunne hjælpe os med vores dejlige dreng :)

V er 7 måneder gammel, og er generelt meget nysgerrig, vågen og aktiv. Han er motorisk godt med (commando-crawler, sidder uden støtte og står med minimal støtte), han vil opleve noget HELE tiden og er absolut ikke fan af bare at slappe af. Han er stortset altid glad når han er vågen, og en ægte charmetrold. Han har aldrig rigtig meldt sin sult, og mad er generelt ikke en prioritet for ham, så det har taget lang tid for os at komme ordentlig igang med skemad. Vores dag ser cirka således ud, men varierer nemt 1 time til 2 i tidspunkterne:

kl. 5: flaske og sover lidt videre, typisk til kl. 6
kl. 7: Grød med frugtmos, frugt i hånden
Kl. 8-9: Flaske og derefter lur i barnevogn
kl. 11: Brød-hapsere, øllebrød eller grøntsagsmos, grøntsager i hånden
kl. 13: Flaske og lur i barnevogn
kl. 16: grøntsagsmos med kød, begynder at få stykker af mad i hånden
kl. 18-19: Flaske og puttes til nat
Nat (alt fra kl. 22 til kl. 2): Flaske

Han har taget et par enkelte nætter uden nat-flasken. Da han som sagt meget længe har været småtspisende, får han efter aftale med min SP MME i kop til alle måltider, for at være sikker på at der er kalorier i alt hvad han indtager. Ind imellem får han vand, men da han elsker det og nemt drikker sig mæt i det prøver jeg at begrænse det.

Men nu til vores udfordring. V er meget svær at putte. Vi følger samme putteritual vi har gjort siden han var 3 måneder gammel. Når han har fået sin flaske, bliver han puttet i sin sovepose, og bliver båret ind på sit værelse. Han får sunget godnat-sang, og bliver lagt i sengen. Der bliver sagt godnat og sov godt. Herfra har vi kunnet gå ud, og så måske skulle give sutten et par gange, men ellers er han faldet i søvn selv. Den seneste måned har vi dog været nødt til ...

Annonce

... at blive siddende på værelset med ham. Han har flere gange haft de her "tilbagefald" hvor han har haft mere brug for os, så jeg har egentlig bare ventet på at det ville gå over igen, men nu er det blevet endnu værre end det har været før. Når han bliver lagt, så ligger han og piller lidt ved sine bamser, og øjnene bliver tungere. Men så snart han opdager det, så starter kampen. Han vender og drejer sig i sengen, og bliver mere og mere urolig og ked. Det virker som om han har en frygtelig masse motorisk uro, og ikke kan slappe af, samt at han kæmper mod at falde i søvn.

Når han endelig falder i søvn sover han meget uroligt, og ofte vågner han efter de obligatoriske 45 minutter. Tit er han her meget ked af det, og det kan tage lang tid at få ham til at falde til ro igen.

Om dagen i barnevognen har vi også bare kunnet ligge ham, og så falder han selv i søvn, men nu er vi igen nødt til at trille vognen og tit også synge for at få ham til at slappe af og falde hen.

Han er ikke blevet vugget i søvn siden han var 2 mdr gammel, og generelt finder han ikke ro eller afslapning ved at blive holdt (han gider heller ikke rigtig at putte). Jeg prøver at sidde og have en tung hånd på ham, men det virker heller ikke til at have den store effekt. Han har som nævnt ovenfor ikke nogen stor madlyst, og han var i lange perioder sur på flasken, så han falder ikke i søvn ved flasken heller (bortset fra nat-fodringen).

Som du måske kan fornemme er vi lidt på bar bund, føler vi har prøvet alt muligt, men at vi bare ikke kan finde noget der kan hjælpe vores dreng til at slappe af og finde roen til at falde i søvn. Det går mig rigtig meget på at have følelsen af at jeg ikke kan få min egen søn til at slappe af, men omvendt ved jeg jo at han sagtens kan være nem at putte, og at det her måske bare er endnu en periode vi skal stå igennem.

Jeg håber du har et par gode råd, det skærer i mit hjerte at det er så svært for ham at finde ro!

Hilsen

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

Annonce

Viden om børn:

Omega-3 til gravide

Omega-3 fedtsyrer er sunde fedtsyrer, som især findes i fede fisk.

Omega-3 er meget vigtigt for udviklingen af fosterets og spædbarnets nervesystem og hjerne, synssansen og de kognitive færdigheder (indlæringsevne og hukommelse).

Derudover viser undersøgelser at Omega-3 har betydning for om graviditeten opnår normal længde og om barnet har en normal fødselsvægt.

Hvis du spiser 200-300 g. fisk om ugen, så er fedtsyrerne altid tilgængelige for dit...

Læs mere i Babylex

Navlestreng

Navlestrengen forbinder dit barn og dig til hinanden, så længe barnet ligger inde i livmoderen. Navlestrengen går fra babys navle til moderkagen, og det via navlestrengen at dit barn får alt det, som barnet har brug for, når det skal vokse og udvikle sig i livmoderen.

Lige efter fødslen vil navlestrengen stadig forbinde dig og dit barn, og navlestrengen fungerer fortsat lidt. Man kan se, at den pulserer, så barnet får den sidste ilt fra moderkagen.

Når moderkagen...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dine svar, der altid er en STOR hjælp.

Tak fordi du er der, det er dejligt at kunne skrive til dig!

Fra Karina, mor til dreng på 5 mdr.