Svar: Afbrudt nattesøvn - dreng
12. april 2016
Alder:
5 mdr.
Kære trætte forældre
Tak for jeres brev og velkommen til :)
Det lyder som om, at I har forsøgt alt og har læst rigtig meget om emnet - og intet til syneladende synes at hjælpe. Jeg går også ud fra, at egen læge har tjekket Malthe igennem ved 5 måneders undersøgelsen og sikret sig, at han ikke har ondt i ørerne, hvilket godt kunne forklare hans hyppige opvågninger og behov for at sutte?
Under alle omstændigheder kan det være godt, at I eleverer hans hovedgærde lidt, så han ligger lidt højere med hovedet. Det kan I gøre ved at komme en lille pude, et sammenrullet håndklæde eller lignende ind under madrassen, så hele madrassen løftes lidt op, for at se om det kan hjælpe. Hvis han har væske i mellemøret som generer ham, så kan det lette lidt på trykket og dermed på øresmerterne at ligge med hovedet lidt højere end resten af kroppen. Og ja - han kan faktisk godt have øreproblemer, selvom han ikke umiddelbart er påvirket af dette under søvnen om dagen. Det er set før.
Det kan være en overvejelse værd, om I putter ham på en anden måde om dagen. Hvis han f.eks. sover i voksipose eller lignende om dagen, så kan det være en god idé, at I forsøger dette om natten også. I skal bare sikre jer, at han ikke får det for varmt. Det der fungerer om dagen kan altså være en god idé at overføre til om natten. Det betyder faktisk også, at I en periode - om ikke andet for at sikre jer selv lidt ekstra søvn - kan prøve at putte ham i barnevognen om natten i stedet for i tremmesengen. Simpelthen fordi barnevognen måske giver ham ro på en anden måde...
I fortæller, at han spiser godt, og han er kommet fint igang med skemaden. Grøntsagsmosen om aftenen går også fint, dog ikke så godt som grøden:) I fortæller, at I også har forsøgt med vælling og modermælkserstatning om aftenen - og det forstår jeg godt. Det kan godt mætte lidt ekstra, og han er jo en fysisk stor dreng. Men - I skal være opmærksomme på, hvor meget I "fylder ham op" om aftenen. Hvis han både får skemad, ammes og får en flaske, så kan det med den alder han har, nogle gange virke modsat. Han bliver simpelthen for proppet, og det betyder, at hans tarme arbejder på højtryk for at nedbryde føden - og dermed giver det ekstra urolig søvn, fordi han ligger uroligt, har mavekneb osv. Han skal naturligvis have mad og mælk i maven og han skal føle sig mæt for at sove godt, men han må ikke "overfyldes", når han ikke er ældre, for så virker det modsat...:)
Og så er det også en god idé at se på hele dagens rytme - tidspunkter for søvn og aktivitet og prøve at vurdere, hvor meget han egentlig sover. For nogle gange, så skyldes den lette og meget afbrudte søvn om natten, at nattesøvnen simpelthen bliver for lang i forhold til dagssøvnen.
I skal regne med, at han samlet har brug for max 15 timers søvn i døgnet. Det vil ofte være fint fordelt sådan, at han sover 10 timer om natten og 4.5-5 timer om dagen. Dagssøvnen vil ofte være fordelt så han sover f.eks. 1.5 time formiddag, 2-2.5 time til middag og måske en lille times tid sidst på dagen. Tidspunktet for dagens sidste lur bestemmer, hvornår han er putteklar om aftenen.
Hvis han f.eks. ammes kl 05/06 og derefter sover til klokken er 7-8, hvor han så vågner og starter dagen, og han så sover 4.5-5 timer samlet i løbet af dagen, så vil han ofte ikke være putteklar til natten før klokken er 21-22 og dermed bliver nattesøvnen på ca. 10 timer. Puttes han tidligere, så nattesøvnen bliver længere og egentlig for lang i forhold til den samlede dagssøvn, så giver det som sagt nogle gange udfordringer med lidt for let søvn. Der skal derfor helst være balance mellem varigheden af dagsøvn og længden på nattesøvnen. Det kan derfor måske også hjælpe jer at se på klokken og tælle timer...
I skal også overveje om han sover så uroligt som han gør, fordi alt hvad han oplever om dagen naturligt skal bearbejdes om natten... I fortæller, at han om dagen kan sove alle steder - "i egen seng (vugge), hos venner/familie, i barnevognen, i autostolen når vi kører i bil etc." og I skal medtænke, om der nogle gange sker lidt for meget i hverdagen. Selvom han får sine afbræk og mulighed for at koble fra, netop når han får sine dagslure, så er det måske ikke helt nok. Nogle børn reagerer "forsinket" på alle de oplevelser de får og derfor skal I medtænke, om I laver lidt for meget og giver ham lidt for mange stimuli og oplevelser hele dagen igennem. Er I til babysvømning, babyrytmik, går i babybio, på cafe, besøger venner, familie, er i mødregruppe osv. så der sker noget hver dag hele ugen, så kan det være et forsøg værd at sætte antallet af aktiviteter ned og holde jer hjemme i en periode, for at se om det måske kan give jer roligere nætter:)
Jeg håber, at I kan bruge lidt af disse tanker videre :)
Rigtig meget held og lykke med ham fortsat og glæder mig til at følge jeres lille familie!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske