Udvikling 3 årig

13. april 2016

Kategori:
Alder:
3 år

Udvikling 3 årig

Hej Helen.

Jeg skriver til dig da jeg har brug for din faglige mening :)

Jeg har tidlligere skrevet til dig, ang. vores drengs udvikling, og han er super godt med på alle parameter - der er dog stadig en ting som jeg bekymre mig om og jeg er usikker på om vi håndtere det korrekt, vi prøver ihværtifald vores bedste.

Han er en dreng der er meget udtryksfuld, om han er sur, glad, gal osv.
Han er meget motorisk, og han kravler allerede sikkert i træer, han hopper selvsikkert, løbecykel er bestemt ikke en udfordring mere, og han løber lige så stærk som de store drenge i børnehaven.
Han griner meget - og er generelt bare glad.

Men han tænker også enormt meget over alle ting, alle detaljer, " hvorfor gør den det, hvad er det ?" hvilket betyder, når vi feks. læser bøger, så tager det meget lang tid at komme igennem en bog, da han skal spørge om alle ting han ser på billederne, selvom han faktisk udemærket godt ved, hvad det er, nogle gange kan jeg godt spørge ham, hvad tror du det er? og så svare han.

Vi har også oplevet, at hvis vi skal på besøg/have gæster eller blot hvis mormor henter ham i vuggestuen, så glæder han sig så meget, at han har svært ved at sove og falde i søvn, og han taler og taler om det.
Vi prøver ik at fortæller ham for meget, da vi syntes det netop påvirker ham for meget.

Samtidig husker han rigtig godt, han husker alle detaljer, nogle gange husker han ting som ikke engang jeg selv har husket - og det er helt tilbage ca. 6-8 måneder, selvom det ikke er noget vi har talt om - de kan feks. være : at vi i sommers var på vej i ZOO - og på vejen derind, så vi en motorcykel med lad på siden, hvori der sad 2 børn, så forleden læste vi en bog, hvor der var sådan en motorcykel med lad på siden, og så fortælte han hele historien til mig, at da vi var i zoo så vi den med 2 børn og de vinkede ect. ect.
Det kan feks. også være når vi læser en bog vi har læst nogle gange før, så husker han hvad de siger og hvad der står i alle tale bobler, som han så siger, hvis jeg ikke lige læser det korrekt eller ikke læser en tale boble.

Han suger hele verden ind, og vil gerne lærer det hele.
Han er sprogligt meget fint med og han kan huske rim og remser, taler i 8 ord sætninger - og han ...

Annonce

... gider ik for mange gentagelser, helst lidt forskellige bøger, ved mindre der er noget der virker fanger ham - så må jeg gerne lige læse siden i bogen igen :)
Eller feks. i dag fortalte han mig " mor vi skal nå at handle i supermarked inden de lukker i dag " det snakkede vi så lidt om, og han fortæller at det havde han hørt de snakkede om i børnehaven.

Jeg kunne blive ved med at fortælle, hvordan han er og hvad han kan - men det min bekymring går på, er at han er meget optaget af sammenhænge, og tænker enormt meget over de mindste ting, også hvordan andre har det, mor er sur, og er du glad igen mor, se mor xx blev ked af det, hov mor du blev vist forskrækket (hvis jeg rent faktisk blev forskrækket ) og jeg kan sagtens se at han taler om ting, som man gør når man er lidt ældre, vi taler meget herhjemme og vi taler også meget om, at når man gør sådan, så sker der sådan og han bliver inddraget i hverdagen - ? måske vi taler for meget med ham ?

Vi har et godt familieliv, vi skændes næsten aldrig, og vi skælder meget sjældent ud, vi har et stort netværk og vi er glade og positive.

I vuggestuen når jeg spørger fortæller de at der er meget fart på, både fysisk og psykisk, de siger der sker meget oppe i hoved, og han nogle gange har brug for pauser samt stadig, at sove til middag, de fortæller at han er perfektionist og tænker langt frem og tænker alle ting igennem, og hvordan ting hænger sammen, vil gerne have forklaring på alt - "hvorfor skal vi det ?" "hvor skal vi hen ?".

Men de siger også at han er en klog dreng og har meget humor, at han indgår fint socialt - men de har også sagt at han har luret, at hvis han ikke sover, så kan han være på stuen alene og lege og hygge sig.
De taler meget positivt om ham og som et barn der trives rigtig godt.

Det skal siges at han sagtens kan side stille og tegne-male-lave puslespil, se tegnefilm, læse bog, lege med tog og biler ect.

Jeg oplever dog at han ikke vil derned og han siger det er kedeligt.
Og at han ikke gider lege med de andre børn.

Håber du har lidt tænker og råd til, hvordan vi hjælper ham bedst på vej, og om det er ok at han tænker så meget og hvordan vi bedst hjælper ham når han nu suger hele verden til sig.

Med venlig hilsen
Hannah

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

Annonce

Viden om børn:

Proprioceptive sans

Der er 3 sanser, som er fundamentet for barnets motoriske udvikling, og som er helt centrale for barnets evne til at bearbejde og bruge sine sanser og de sanseindtryk, som barnet møder i hverdagen: Det er vestibulærsansen, taktilsansen og den proprioceptive sans.

Den proprioceptive sans kaldes også muskel-ledsansen, stillingssansen og den kinæstetiske/bevægelsessans. Denne sans er kroppens evne til at opfatte bevægelse, muskelkraft, kropsstilling, og det sker ved hjælp af...

Læs mere i Babylex

Sele til barnevogn

Barnevognssele anvendes, når der er risiko for at barnet kan falde ud af barnevognen og barnet bør være under opsyn, når det er i sele. De fleste børn har brug for sele i barnevognen fra de er 6 måneder gamle - nogle børn lidt før.

Du bør altid vælge en barnevognssele som er DVN mærket (Dansk Varefakta Nævn). Selen skal spændes fast i barnevognens bund og den må ikke kunne trækkes løs.

Selvom barnet ligger i DVN mærket sele, skal der altid være opsyn med et barn...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Mange tak for dit gode svar - vi har nu fulgt dine anvisninger og det var en overraskende nem proces - 2 nætter tog det af vænne flasken fra vores datter og nu spiser hun som aldrig før - TUSIND TAK for dit lille skub.

Mange hilsener
Vibeke, mor til pige på 21 måneder