Svar: 8 mdrs baby vågner op flere timer om natten

11. april 2016

Kategori:
Alder:
8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Mor

Tak for dit brev og dejligt at høre, at du har kunne bruge mine tidligere svar :)

Der kan være flere ting, som spiller ind på jeres datters opvågninger om natten nu og jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig.

Jeres datter er i separationsfasen. Det betyder, at hun øver sig i at separere sig, være fysisk og mentalt mere og mere på afstand af jer. Fra at have siddet på skødet har hun siddet ved dine fødder, været et par meter væk, og nu øver hun sig i at krybe, kravle, måske rejse sig ved tingene osv. Hun er igang med at øve sin selvstændighed og evne til at separere sig fra dig både fysisk og mentalt.

Det, at hun rent fysisk øver sig i at bevæge sig ud i verden, medfører en separationsangst, en begyndende angst for at du forsvinder. Hun græder f.eks. hvis du lader hende være i stuen og går ud i køkkenet, eller hun græder, klynger sig til dig, når I er på besøg eller har gæster. Hun har brug for at mærke dig, se dig, for at fornemme, at du ikke er forsvundet.

Når hun skal sove, så vil hun ofte søge ekstra fysisk kontakt, og det samme gælder, når hun har sine små opvågninger om natten. Det er rart for hende at mærke, at du er der, og derfor nyder hun, at hun f.eks. kan mærke din hånd. Den store motoriske uro hun har i kroppen, fordi hun motorisk bruger sig selv mere og mere, gør at hun har svært ved at ligge stille. Om natten får hun sig let lagt i stillinger, som hun ikke selv kan komme væk fra, ligger f.eks. i kravlestilling og rokker frem og tilbage, banker måske hovedet ind i sengegavlen osv. Hun har en stor motorisk rastløshed, har svært ved at slappe af, når hun skal sove. Derfor har hun om natten brug for din hjælp til at blive lagt rigtigt igen, hun har brug for at du hjælper hende dynen på, som hun har sparket af osv.

Det er på mange måder en svær periode, som især mærkes i 8-10 måneders alderen. På den ene side, har hun rigtig meget brug for dig, brug for at se dig for at forstå, at du ikke er forsvundet - og på den anden side, kan hun også skubbe dig væk, vil ikke op i din favn, men vil gerne forsøge at finde søvnen på egen hånd igen... Det er derfor svært helt at finde ud af, hvor meget man skal være der og trøste og hvor meget man skal lade hende selv forsøge sig - og her kommer overvejelsen omkring eget værelse ind i billedet. Nogle gange giver det ro at putte hende på eget værelse, fordi du ikke behøver at reagere på alle lyde og bevægelser, men netop tillade hende selv at finde roen - andre gange har hun brug for dig, brug for netop at mærke din hånd og mærke, at hun ikke er alene, og så fungerer det bedre, at I sover sammen.. der er således ikke nogen fast retningslinje her. Der sker dog ikke noget ved, at I prøver at putte hende på eget værelse og ser hvad der sker - hvis det fungerer, er det godt. Hvis det ikke fungere, så kan hun jo komme tilbage i soveværelset igen :)

I denne alder vil man ofte også opleve, at børn kan søge brystet lidt ekstra. Ikke fordi hun nødvendigvis er sulten, men fordi brystet er tryghed for hende. Det er dog en god idé, hvis du kan holde fast i de 3 amninger i døgnet, og jeg vil anbefale, at de ligger før middagslur, aften og sen aften. Da du skal starte arbejde lige om lidt, så kan hun tilbydes en kop med mme eller evt. en flaske før middagsluren, som alternativ til den amning hun plejer at få der. Men ellers er det fint, hvis du ammer hende aften og sen aften, og at hun får vand af kop.

Det er vigtigt, at hun får sin mælk, men hun skal ikke have så meget, at det tager pladsen væk fra den mere sufficiente mad. Hun skal have mange små måltider dagen igennem - og stille og roligt mere og mere mad, som hun tygger og selv spiser - og det betyder at mange børn i denne alder nogle gange bliver lidt for trætte og ikke helt spiser nok. Derfor kan det være en god idé med en godnatgrød, som en fast del af putteritualet. Den kan også sikre, at hun sover bedre og ikke vågner op om natten.

Mit forslag til en aftenrytme kan derfor se således ud:

Aften 18: Aftensmad, som I spiser sammen. Almindelige børnvenlige retter med kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta osv. Der skal være mad i stykker og også stadig moset mad. Vand af kop.

Kommer i bad. Badet er med til at give en god ro i kroppen og det hjælper på hendes motoriske ...

Annonce

... uro i denne alder - især hvis badet ligger ca 1 time før putning og hvis badet afsluttes med god frottering i håndklædet, massage, blive smurt med lidt creme osv.

Tilbydes en godnatgrød ca 19.30 - vand eller mme af kop. Får herefter børstet tænder.

Ammes og puttes til natten ca kl 20

Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt og sover herefter videre

Hvis du tilbyder hende brystet 3 gange dagligt eller som alternativ giver mme af kop eller flaske den ene gang og også bruger mme i hendes grød og mos, så får hun mælk nok. Selvom du ikke kan se, hvad dine bryster indeholder og selvom du ikke længere har brystspændinger (hvilket er helt normalt med den alder hun har), så er der mælk. Hun vil ikke die, hvis ikke der er mælk... så noget får hun :) Hvis du gerne vil undgå amningen sen aften, fordi du skal på arbejde og far f.eks. tager over der, så kan far naturligvis også prøve med en flaske før han selv går i seng...

Derudover skal hun som sagt have mange små måltider, og hun skal også drikke vand af kop, så hendes væskebehov også dækkes via vand. Vand er den bedste tørstslukker og det er godt, hvis hun lærer at drikke vand. Og så skal du naturligvis holde øje med hendes bleer. Det er vigtigt, at hun tisser og at urinen er klar - ligesom maven skal fungere godt:)

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Hendes opvågning om natten kan også handle om drømmeaktivitet. Alt det der sker udviklingsmæssigt påvirker hende naturligt. Alt hvad hun oplever, skal bearbejdes når hun sover og lige nu opleves verden større, og derfor drømmer hun ekstra meget. Hun kan derfor godt have opvågninger, som skyldes drømme og mental uro - og det er noget hun vokser fra. Det er dog rigtig godt, at du her er opmærksom på ikke at få skabt nogle dårlige vaner som at give hende sutten i munden, hver gang hun vågner eller tage hende op, vugge hende i dine arme, amme hende hver gang osv. Fordi hun så naturligt lærer, at hun har dette behov - og det har hun ikke med den alder hun har. Det er bedst, hvis hun kan lære at sove uden for meget aktivitet fra din side. Så prøv om du kan hjælpe hende til at sove videre i egen seng og med dine hænder, beroligende ord eller lignende - men uden at hun skal op, vugges, have bryst, sut eller andet.

Derudover så er det sådan, at vores døgn er inddelt i søvnfaser og vågenhedsfaser. Det vil sige perioder, hvor jeres datter naturligt sover, og perioder hvor hun er vågen. En søvnfase betyder egentlig bare den periode, som starter, når hun er træt og falder i søvn og varer til hun spontant vågner op, fordi hun ikke har behov for at sove mere.

Hver søvnfase indeholder perioder, hvor vi sover let og hvor vi sover tungt. Der vil naturligt i vores søvnmønster være en helt fast periode hvor vi sover lettere, hvor vi er mere årvågne. Vi har alle et tidspunkt om natten, hvor det er lettere for os at stå op og gå ud at tisse osv. end det f.eks. er for os at skulle stige op en time før vækkeuret ringer.

Det samme mønster har vi om dagen - vi er årvågne og aktive, når vi vågner og op igennem formiddagen, frokost, og så dykker vi igen midt på dagen. Her har vi måske brug for en powernap, og hvis vi ikke får den, så klarer vi voksne det ofte med lidt sukker og en kop kaffe og børn får en middagslur ... :)

Det betyder, at når man ser over et døgn, så er det et peak om natten og et dyk om dagen. Sagt på en anden måde, hvis jeres datter f.eks. sover middagslur kl 13-14, så har hun "et dyk der" og det modsatte "peak" kan hun så have om natten kl 01-02.

Nogle gange kan det, hvis barnet konsekvent vågner til samme tid hver nat, være en løsning at ændre lidt på barnets rytme, så man flytter på tiderne dagen igennem med måske 1/2 time, fordi det kan ændre på søvnen om natten. Men jeres datter er for lille til dette, og samtidig starter du på arbejde om ca. 14 dage. Jeg synes derfor ikke I skal ændre for meget på dagsplanen - der kommer naturligt ændringer i den, når mor ikke er hjemme og hverdagen ændrer sig - uanset om far skal passe hende eller om hun starter i dagpleje eller vuggestue. I er derfor nødt til at se tiden lidt an og se hvad der sker med søvnen i den forbindelse. Det kan ændre sig - også til det bedre :)

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke fortsat - også når du starter på arbejde igen :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Tvillingefødsel

Det er altid noget ganske særligt at få et barn, men at få to på en gang er noget helt specielt.

En tvillingefødsel skal helst foregå på en specialafdeling, fordi der ved fødsel af to børn er større risiko for komplikationer. Cirka halvdelen af alle tvillingegraviditeter bliver afsluttet med planlagt kejsersnit, og når du er i 36. graviditetsuge, vil du ofte få svar på, hvorvidt du kan føde vaginalt, eller om det anbefales, at du føder ved planlagt kejsersnit.

Man...

Læs mere i Babylex

Body Mass Index - BMI

Body Mass Index er en beregning af hvordan en persons højde passer til personens vægt. BMI defineres som vægten i kg divideret med højden i meter i anden (kg/m2).

Et sundt BMI for voksne ligger mellem 18.5-24.9. Man bruger ikke denne måling til små børn, men i stedet bruger man vækstkurver.

Ved at tegne barnets længde/højde og vægt ind på en kurve, så kan man følge om barnet vokser som det skal.

En tommelfingerregel lyder at små børn fordobler...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for en god brevkasse. Vi er i den kedelige situation, at vi ikke har haft glæde og gavn af vores egen sundhedsplejerske. Vi har fundet dine svar meget relevante.

Tak fra os.