8 mdrs baby vågner op flere timer om natten

11. april 2016

Kategori:
Alder:
8 mdr.

8 mdrs baby vågner op flere timer om natten

Kære Helen

Jeg har tidligere skrevet til dig ang. min datters opvågninger, når hun blev ammet om natten. Det var dejligt, at få lidt input fra dig, og af de ting du nævnte, der kunne være årsagen til hendes ”nattefester”, hældte vi mest til, at det måske var hendes lange lure i løbet af dagen, der gjorde, at hun ikke var træt nok til at sove hele natten. Vi havde nemlig nogle dage, hvor hendes lure af forskellige årsager blev forstyrret/forkortet, og der var en tendens til, at hun på de dage havde bedre nattesøvn.

Men jeg skriver til dig igen, fordi det er som om, det ikke rigtigt er tilfældet længere. Min datter er nu 8,5 måned gammel, og vågner stadig op stort set hver nat og er vågen i 1-2 timer. Det nye er, at det stort set er på samme tidspunkt hver nat, hun vågner (hvilket er ved 1-1.30 tiden), og at hun faktisk virker træt, selvom hun er vågen. Hun gnider sig i øjnene, lægger hovedet til side, putter sig i sin soveklud osv. Hun ligger meget uroligt og virker til at blive frustreret over ikke at kunne falde i søvn. Nogle gange bliver hun ked af det, fordi hun faktisk er træt og gerne vil sove. Jeg kan få hende til at ligge roligt ved at holde hende i hånden, så hun kan ligge og nulre min hånd, men det er ikke noget, der får hende til at falde hurtigt i søvn. Hun falder blot til ro, og så kan vi ellers ligge sådan den næste halvanden time.

Jeg synes heller ikke, der er en sammenhæng ml, at hun sover ...

Annonce

... meget om dagen og er vågen op natten. Dvs. at hun godt kan sove korte lure om dagen og så stadig være vågen om natten.

Mht. måltider følger vi dit forslag til dagsplan fra din bog om børn og mad, så hun bliver fyldt godt op i løbet af dagen, og jeg er ret sikker på, hun ikke er sulten, når hun vågner op om natten. Jeg har nemlig både prøvet at amme hende, når hun vågner op om og natten og lade være, og der er ikke forskel på, hvor længe hun er vågen, uanset om hun får mad eller ej. Desuden ”efterspørger” hun ikke selv mad.

Så nu er mine spørgsmål: Har du et bud på, hvad vi kan gøre for at undgå natteroderiet? Vi har selv overvejet, om det simpelthen bare er en ”dårlig vane”, hun har fået, fordi det nu har stået på i så mange måneder. Vi har også tænkt på, om hun skal ind på sit eget værelse og sove? Pt sover hun i egen seng men ved siden af mig…

Lige et tillægsspørgsmål: Når hun ikke har fået mad om natten, skal jeg så give hende en ekstra gang i løbet af dagen, så vi når op på de tre amninger, som du anbefaler i din bog?
Hvordan kan jeg være sikker på, hun får mælk nok? Ét er at amme hende, men jeg ved jo ikke med sikkerhed, hvor meget hun får (mangler deciliterstreger på brysterne)... Vil det være en idé at tilbyde hende mme af kop?

Ser frem til at få dine input. Jeg starter arbejde om 14 dage, så det vil virkelig være guld værd ikke at skulle være oppe et par timer hver nat.

Med venlig hilsen
Mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Dårlig søvn og stop af amning

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Sove inde

Når barnet sover inde, så er det sikreste at sove i egen seng, men i samme rum som forældrene - i hvert fald, når der er tale om et spædbarn. Det nedsætter risikoen for vuggedød.

Vælger du at sove sammen med dit barn, skal dit barn have ligeså meget plads, som hvis det sov i egen seng. Det skal have sin egen dyne og skal sove på en fast madras uden løse lagner, tæpper eller lignende.

Temperaturen skal være mellem 18-20 grader og barnet skal iklædes tøj, der passer...

Læs mere i Babylex

Rotavirus

Rotavirus er den hyppigste årsag til diarré og opkastninger hos spædbørn. De fleste børn smittes mens de er mellem 6-24 måneder. De får kraftige opkastninger, vandig diarré og måske feber og barnet er i risiko for at få væskemangel. Symptomerne kan vare op til 7 dage.

Tegn på væskemangel er tørst, irritation, uro, sløvhed, indsunkne øjne, tør mund og tunge, tør hud og sparsom vandladning. Hvis du ikke kan få dit barn til at drikke og du oplever et eller flere af ovenstående tegn...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit svar ang. vores datter. Jeg tror virkelig, at du ramte plet med dit svar!

Mor til sensitiv pige på 4 måneder