Svar: Stabil søvnrytme om natten, men ustabil søvnrytme om dagen
4. april 2016
Alder:
7 mdr.
Kære Marie
Tak for dit brev og meget fine tanker - det er et rigtig godt spørgsmål - skal han tilbydes en lille ekstra lur om dagen eller sove en længere nattesøvn...
Med den alder han har, så tænker jeg faktisk, at en ekstra lille lur om dagen sandsynligvis vil være den bedste løsning. Så de dage, hvor han sover en kortere formiddagslur og derfor er nødt til at blive puttet til en tidligere middagslur og eftermiddagen således bliver for lang for ham, - der vil jeg anbefale, at du putter ham til en lille ekstra lur sidst på dagen. Det vil dog sandsynligvis betyde, at han så går lidt senere i seng og nattesøvnen bliver afkortet lidt...
Netop i 7 måneders alderen, vil mange børn sove meget uroligt om natten. Det er ikke usædvanligt at børn i denne alder f.eks. kan have en vågenperiode midt nat, hvor de ligger og snakker og pludrer. Det er ikke fordi de er kede af det, det er mere som om, at de udnytter de stille nattetimer til at øve lyde og høre deres egen stemme - og det er naturligvis meget sødt og charmerende, men kan dog godt undværes;) Og jeg tænker, at risikoen for at dette sker måske vil være større, jo længere hans nattesøvn er. Derfor vil jeg i forhold til den alder han har, foreslå jer, at det er dagssøvnen, som I giver ham lidt ekstra af og nattesøvnen, som I afkorter.
Mit forslag til en dagsplan kan se således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes og sover videre
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9.30: Frisk blød frugt i hånden, frugtmos, vand af kop - evt. små bidder af en blød bolle med lidt smør.
Puttes til formiddagslur - og sover her måske kun en kort lur på 45 minutter
Frokost 11.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden at gumle på selv, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca kl 13 - tidspunktet variere naturligt efter, hvor lang formiddagsluren er. Sover her måske et par timer...
Eftermiddag 16: Tilbydes frisk blød frugt i hånden og der følges efter med lidt flerkornsgrød med frugtmos som topping, vand af kop.
Puttes efter behov til en lille ekstra lur og sover her måske bare 30-40 minutter.
Aften 18: Udgangspunktet er mere og mere familiemad, kød, fisk, kartofler, grøntsager, - suppleres gerne med kogte blomkål- og broccolibuketter og lignende i hånden, som han kan gumle på selv. Vand af kop.
Ammes og puttes til natten kl 20-21 - tidspunktet kan variere efter hvor lang dagens 3. lur er og hvor sent den ligger.
Sen aften eller først på natten 23-01: Ammes rigtig godt og sover uden yderligere mælk til næste morgen tidlig, hvor han ammes igen.
Jeg håber, at du kan bruge ovenstående tanker og dagsplan lidt videre. Rigtig meget held og lykke med ham fortsat:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske