Brev:
Stabil søvnrytme om natten, men ustabil søvnrytme om dagen
4. april 2016
Alder:
7 mdr.
Stabil søvnrytme om natten, men ustabil søvnrytme om dagen
Kære Helen.
Tak for dine altid grundige og brugbare svar! Jeg har nu et spørgsmål omkring min søns søvnrytme om dagen.
Han er lige blevet 7 måneder, og vi kører efter en dagsplan med 4 amninger og 4 skemåltider i døgnet. Han vågner mellem 7 og 7.30 og puttes til natten kl 20. Han sover ok om natten, og når han vågner, er han med på at falde i søvn igen. Om dagen er søvnrytmen ustabil.
På de gode dage sover han formiddagslur fra 10-11 og eftermiddagslur fra 14-16 og kan så lige akkurat holde sig vågen til kl 20. På de mindre gode dage sover han kortere lure og/eller bliver hurtigere træt med det resultat, at der bliver for mange timer mellem eftermiddagslur og nattesøvn. Jeg er i tvivl om, hvordan jeg skal håndtere de dage, hvor lurene er for korte. Skal jeg lade ham få en tredje lur sidst på dagen? Eller er det bedre at putte ham til natten tidligere?
Jeg vil jo nødig ødelægge den gode natterytme.
Tak og venlig hilsen
Marie