Stabil søvnrytme om natten, men ustabil søvnrytme om dagen

4. april 2016

Kategori:
Alder:
7 mdr.

Stabil søvnrytme om natten, men ustabil søvnrytme om dagen

Kære Helen.

Tak for dine altid grundige og brugbare svar! Jeg har nu et spørgsmål omkring min søns søvnrytme om dagen.

Han er lige blevet 7 måneder, og vi kører efter en dagsplan med 4 amninger og 4 skemåltider i døgnet. Han vågner mellem 7 og 7.30 og puttes til natten kl 20. Han sover ok om natten, og når han vågner, er han med på at falde i søvn igen. Om dagen er søvnrytmen ustabil.

På de gode dage sover han formiddagslur fra 10-11 og eftermiddagslur fra 14-16 ...

Annonce

... og kan så lige akkurat holde sig vågen til kl 20. På de mindre gode dage sover han kortere lure og/eller bliver hurtigere træt med det resultat, at der bliver for mange timer mellem eftermiddagslur og nattesøvn. Jeg er i tvivl om, hvordan jeg skal håndtere de dage, hvor lurene er for korte. Skal jeg lade ham få en tredje lur sidst på dagen? Eller er det bedre at putte ham til natten tidligere?

Jeg vil jo nødig ødelægge den gode natterytme.

Tak og venlig hilsen
Marie

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

16. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Spiser min datter nok?

Hej Helen Jeg har en datter, der er født den 22. september 2023, så hun er 5...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

Annonce

Viden om børn:

Portionsstørrelse børn

Det er meget forskelligt, hvor meget det enkelte barn spiser. Nogle børn spiser meget, og andre børn spiser mindre. Der er også forskel på børns appetit, som kan svinge alt efter tidspunktet på dagen.

Børn skal have lov til at regulere deres behov for mad. Det lille barn skal have lov til at die ved brystet, når det viser behov, og børn der får flaske, skal på samme måde have lov til at selvregulere. Barnet må ikke presses til at tømme hele flasken - og omvendt - hvis barnet...

Læs mere i Babylex

Seng

Mange babyer har ikke brug for tremmeseng i begyndelsen, da sengen vil være for stor og dermed for utryg for barnet. I begyndelsen kan man derfor stille liften i tremmesengen, hvis man ønsker at barnet skal sove i sengen der.

Et barn vil ofte kunne bruge tremmesengen til det er ca 2.5-3 år gammelt og det er vigtigt at vælge en god seng. Her er lidt overvejelser og gode råd:

- Vælg en seng, som måler ca 110 cm x 55 cm. Den størrelse passer til de fleste børn indtil...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tusind tak for alle dine råd og gode svar. Det er altid en utroligt stor hjælp at skrive til dig :-)

Tusind tak fra Camilla - mor til to.