Svar: Søvnrutiner - 7 mdr.
8. marts 2016
Alder:
7 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :) Dejligt at høre, at du kunne bruge mit tidligere svar, og at du også forsøger at følge min dagsplan:)
Nu hvor jeres dreng bliver 7 måneder, så må han gerne tilbydes lidt flere måltider dagen igennem, ligesom hans flasker også skal trappes ned, så han får 4 flasker i døgnet. Det betyder, at hans flaske før formiddagsluren trappes ud, og i stedet erstattes her med et mellemmåltid. Det samme glæder flasken sen eftermiddag. Det betyder, at de fire flasker kommer til at ligge tidlig morgen, før middagslur, aften og sen aften.
Mange børn vil i denne alder, godt kunne have behov for at få mælk af to omgang om aftenen. Det betyder, at I kan give jeres dreng flaske, putte ham og så vågner han måske igen efter 40 minutter, virker atter søgende, får så lidt ekstra mælk og derefter er han så i stand til at sove et lidt længere søvnstræk. Og det er helt okay.
En anden mulighed er, at du giver ham flaske, derefter skifter ham, så han vågner lidt op til dåd igen, svøber ham og først derefter tilbyder flaske igen, hvorefter han så puttes. han får på samme måde flasken af to omgange, dog med skiftning imellem og sover derefter et længere og bedre søvnstræk, før han så melder sig igen.
Det er i princippet rigtigt, at børn skal have lov til at sove, når de sover. Børn falder naturligt i søvn, når de er trætte, og de vågner naturligt, når de ikke længere har behov for at sove. Derfor skal de som udgangspunkt ikke vækkes. Men når det er sagt, så skal man naturligt også se på, hvordan barnet og hverdagen fungerer. De fleste familier trives med at barnet f.eks. ikke bytter om på dag og nat og der skal således være en fornuftig fordeling mellem dagssøvn og nattesøvn. Det er vigtigt, at man hjælper barnet med at være aktiv om dagen, bruge sig selv rigtig godt både motorisk og mentalt i dagens lyse timer, og så hjælper barnet med at sove om natten. Ligesom de fleste af os, har en fast rytme, som barnet naturligt gerne på sigt skal lære at passe ind i.
Barnet kan i princippet sagtens trives med at sove meget længe og gå meget seng i seng eller stå meget tidligt op, sove meget om dagen og mindre om natten eller omvendt. Men i takt med at barnet bliver ældre, så vil det for de fleste være rigtig godt, at barnets rytme passer til den hverdag, som vi nu engang har besluttet os for at have. Det betyder, at man skal op om morgenen, afleveres i dagpleje eller vuggestue, sove på nogenlunde samme tid som de andre børn, så man er vågen og kan lege med de andre, når de er vågne osv. Og derfor bliver det pludselig aktuelt at se lidt på rytmen og hjælpe barnet til en bestemt rytme - når man gør det, skal det dog altid gøres med respekt for barnets alder, udvikling og naturlige søvnbehov.
Mange børn vil i 6-7 måneders alderen begynde at have en rytme, hvor de sover en kortere lur om formiddagen. Mange børn sover her ikke mere end måske 45-60 minutter og det er helt okay. Til gengæld sover de så ofte en længere middagslur. Du fortæller, at jeres dreng er begyndt at vågne efter netop 45 minutter og at du ofte kæmper med at få ham til at sove videre. Du fortæller, at han godt kan græde i en halv time, før han overgiver sig til søvnen igen... jeg tænker, at du måske skulle prøve at tage ham op, når han vågner af sig selv efter 45 minutter, lege med ham, være aktiv med ham osv. og så i stedet arbejde på, at han sover en bedre og længere middagslur.
Mit forslag til en dagsplan, lavet ud fra dine angivne tider, ser således ud:
Tidlig morgen 05-5.30: Flaske og sover videre
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: Frugtmos, frisk blød frugt i hånden at gumle på selv. Vand af kop.
Puttes til formiddagslur, nu uden flaske - og sover her måske 45 minutter. Kan han sove mere, må han naturligvis gerne det, men du behøver ikke kæmpe med ham, så I begge bliver frustrerede.
Frokost 11.30: Grøntagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk og lignende i hånden, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur - måske allerede kl 13 - det afhænger af, hvor lang formiddagsluren er. Må her meget gerne sovet et par timer eller lidt mere, hvis han kan.
Eftermiddag 16: Flerkornsgrød med frugtmos som topping, frisk blød frugt i hånden, vand af kop. Det betyder, at han i 7 månedes alderen tilbydes et lidt større måltid og at flasken her trappes ud.
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk - udgangspunktet er mere og mere jeres mad, familiemad. Får stadig mos, men også mad i hånden, som han selv kan sidde og gumle på. Vand af kop.
Flaske og puttes til natten ca kl 20 - evt. flaske, bliver skiftet, flaske igen og derefter puttet for at se om det kan ændre på opvågningerne.
Sen aften 24: Drømmemåltid som nu og sover herefter uden yderligere mælk til næste morgen tidlig, som du så fint beskriver, at I arbejder på.
Nogle børn har rigtig svært ved at sove ude, hvor andre børn kan tage med alle steder, og de sover trygt alle steder - sådan er børn så forskellige. Man kan sige, at jo mere genkendelighed der er, jo tryggere vil jeres dreng være. Det betyder, at hvis I f.eks. kan tage barnevognen med, og han er vant til at sove i den, eller I kan lægge jer i dobbeltsengen med ham hos dine forældre, fordi det gør ham tryg - eller I kan putte ham i en sovepose, fordi han også puttes i sovepose hjemme, så vil han naturligt bedre kunne falde i søvn. Jo mere ens rutinerne er, jo bedre vil det være for ham.
Nogle gange sker der så meget nyt, barnet fyldes af så mange indtryk og stimuli, at det naturligt ikke kan koble fra og finde ro - før man er hjemme igen. Nogle gange er barnet roligt imens man er af sted, men ligeså snart man er hjemme i genkendelige rammer, så kommer reaktionen og man har et grædende barn. Også her reagerer børn meget forskeligt på at komme ud, være sammen med andre mennesker osv. I bliver nødt til at prøve jer lidt frem og forsøge at fornemme, hvad jeres dreng trives bedst med og hvad han er mest tryg ved. Måske vil det hjælpe, at jeres forældre besøger jer, så han er hjemme, sammen med sine bedsteforældre, vænner sig til at de er der, at I snakker, griner, hygger jer - og han kan så puttes i sine vante rammer. Og i takt med, at han så vænner sig til gæster og til dem, så kan I bedre besøge dem og putte ham, når I så er på besøg der...
Med hensyn til godnathistorie, så er de fleste børn mellem 12-18 måneder, før de rigtigt begynder at kunne have glæde af en historie, hvor man sidder og læser højt, viser dem billederne i bogen osv. Det er dog rigtig dejligt, at du gerne vil læse for din dreng og også gerne prioritere den tid hos ham, når han skal sove. Lige nu vil han sandsynligvis have mest glæde af en godnatsang, som du kan synge for ham hver aften han skal sove, imens du holder dine hænder på ham, beroliger ham og lader ham mærke, at du er der:)
Håber du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske