Brev:
Søvnrutiner - 7 mdr.
8. marts 2016
Alder:
7 mdr.
Søvnrutiner - 7 mdr.
Kære Helen
Jeg har en lille mand på snart 7 måneder, hvor jeg tidligere har skrevet til dig angående han havde mange og lidt voldsomme opvågninger, når han blev puttet til natten (omkring 5 måneder dengang). Dit råd om at putte ham lidt senere virkede i den forstand han ikke græd nær så voldsomt og opvågningerne blev reduceret.
Derudover skrev du sidst at vores dreng sov meget. Kan de sove for meget? Jeg spørger da min SP mener siger børn faktisk næsten ikke kan sove for meget, og vi skal følge hans træthedstegn, hvilket var grunden til vi puttede han så tidligt… tidligere.
Men nu står vi lidt i samme båd. Vi har justeret hans søvnrutiner til din vejledning/søvnhjul for 6 måneder, og forsøger for så vidt at have faste spise og soverutiner. Nu er han begyndt at vågne mange gange efter putningen ved en ottetiden. Som reglen er det stadiet mellem første og anden søvncyklus der er problemet…. Hvilket der også er begyndt at vise sig om dagen, hvor han altid vågner efter ca 45 min og jeg må hjælpe ham videre. Det lykkes nogle gange efter en halv times tid med gråd. Modsat tidligere hvor han var meget nem at få videre, hvis han overhovedet vågnede.
Vi har kun forsøgt at putte ham ude (hos mine forældre) et par gange, men det var ikke den store succes. vi havde selvfølgelig de genkendelige ting og rutiner som hans puttebamse, natdragt og sovepose med, og puttede ham også til sædvanlig tid. Men han blev meget ked af det og vi besluttede at tage hjem, hvor en nat med konstante opvågninger ventede. Er det også en ”træning” der skal til mht. at putte ham ude eller har du nogle anbefalinger angående dette.
Jeg glæder mig enormt meget til at kunne læse godnathistorie for min dreng. Er han gammel nok til at det kunne være en del af hans putteritual?
Vores dagsrutine
5-530: Vågner flaske og sover videre.
7-8: Står op, grød m. frugtmostopping + vand af kop
930-1000: flaske, putning – vågner et par gange, men forsøger at hjælpe han videre i søvnen
1030-1200: alt efter hvornår han vågner får han grøntsagmos med lidt kød eller fisk + vand af kop.
14: flaske, putning
15-16: vågner, lidt frugt i teethfeeder
17: flaske (da han ofte ikke er sulten, når han vågner – her plejer han at være det)
18: grøntsagsmos med lidt kød eller fisk + vand af kop
1830-1900: for det meste et aftenbad
20: flaske i sofaen – og når han glipper med øjnene ind i seng, hvor han tit falder i søvn med det samme uden problemer
21-24: mange opvågninger (omkring 10-15 stykker)
24: dreamfeed
03: lille flaske 60ml (ved at trappe ud)
På forhånd tak ;-)