Søvnrutiner - 7 mdr.

8. marts 2016

Kategori:
Alder:
7 mdr.

Søvnrutiner - 7 mdr.

Kære Helen

Jeg har en lille mand på snart 7 måneder, hvor jeg tidligere har skrevet til dig angående han havde mange og lidt voldsomme opvågninger, når han blev puttet til natten (omkring 5 måneder dengang). Dit råd om at putte ham lidt senere virkede i den forstand han ikke græd nær så voldsomt og opvågningerne blev reduceret.

Derudover skrev du sidst at vores dreng sov meget. Kan de sove for meget? Jeg spørger da min SP mener siger børn faktisk næsten ikke kan sove for meget, og vi skal følge hans træthedstegn, hvilket var grunden til vi puttede han så tidligt… tidligere.

Men nu står vi lidt i samme båd. Vi har justeret hans søvnrutiner til din vejledning/søvnhjul for 6 måneder, og forsøger for så vidt at have faste spise og soverutiner. Nu er han begyndt at vågne mange gange efter putningen ved en ottetiden. Som reglen er det stadiet mellem første og anden søvncyklus der er problemet…. Hvilket der også er begyndt at vise sig om dagen, hvor han altid vågner efter ca 45 min og jeg må hjælpe ham videre. Det lykkes nogle gange efter en halv times tid med gråd. Modsat tidligere hvor han var meget nem at få videre, hvis han overhovedet vågnede.

Vi har kun forsøgt at putte ham ude (hos mine forældre) et par gange, men det var ikke den store succes. vi havde selvfølgelig ...

Annonce

... de genkendelige ting og rutiner som hans puttebamse, natdragt og sovepose med, og puttede ham også til sædvanlig tid. Men han blev meget ked af det og vi besluttede at tage hjem, hvor en nat med konstante opvågninger ventede. Er det også en ”træning” der skal til mht. at putte ham ude eller har du nogle anbefalinger angående dette.

Jeg glæder mig enormt meget til at kunne læse godnathistorie for min dreng. Er han gammel nok til at det kunne være en del af hans putteritual?

Vores dagsrutine

5-530: Vågner flaske og sover videre.

7-8: Står op, grød m. frugtmostopping + vand af kop

930-1000: flaske, putning – vågner et par gange, men forsøger at hjælpe han videre i søvnen

1030-1200: alt efter hvornår han vågner får han grøntsagmos med lidt kød eller fisk + vand af kop.

14: flaske, putning

15-16: vågner, lidt frugt i teethfeeder

17: flaske (da han ofte ikke er sulten, når han vågner – her plejer han at være det)

18: grøntsagsmos med lidt kød eller fisk + vand af kop

1830-1900: for det meste et aftenbad

20: flaske i sofaen – og når han glipper med øjnene ind i seng, hvor han tit falder i søvn med det samme uden problemer

21-24: mange opvågninger (omkring 10-15 stykker)

24: dreamfeed

03: lille flaske 60ml (ved at trappe ud)

På forhånd tak ;-)

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Indeklima

Et godt indeklima er vigtigt for vores helbred og for blandt andet at mindske risikoen for husstøvmideallergi. Miljøstyrelsen har følgende 5 råd til bedre indeklimavaner:

1. Luk luften ind. Sørg for gennemtræk 2x5 minutter hver dag. Luften indenfor kan være mere forurenet end luften udenfor, og der skal gennemtræk til, for at luften bliver skiftet ud. Vinduer på klem giver ikke samme effekt.

2. Gør hyppigt rent. Fjern støv en gang om ugen f.eks. ved støvsugning og...

Læs mere i Babylex

Barselsorlov

I har begge ret til at holde barselsorlov, når I skal have et barn. Der er mange muligheder for at dele, forlænge eller udskyde orlovsperioder. De økonomiske vilkår for orloven afhænger af jeres jobsituation.

Hovedreglen er, at kvinder har ret til fire ugers barselorlov før fødslen og 14 uger efter fødslen. Mænd har ret til to ugers orlov i løbet af de første 14 uger. Herefter har I 32 ugers forældreorlov hver, som I frit kan fordele mellem jer. Det er dog kun i 32 uger af jeres...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tusind tak for dit svar sidste gang med søvn-fase-skift-problemer. Tænk engang - det virker! Og nu har vi bøvlet i en hel måned med en træt lille pige, så det er bare så skønt at kunne lulle hende i søvn på en god måde. Plus - at du skrev det med perronen og sovetoget.

Tak,
fra forældrene til pige på 6 måneder