Svar: Lange natopvågninger

5. marts 2016

Kategori:
Alder:
10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære D og N

Ta for jeres brev og fine beskrivelse :)

Jeres datter er rigtig godt igang med separationsfasen. I fortæller, at hun om dagen øver sig i at kravle, rejser sig ved tingene osv. og når børn øver selvstændighed, når de rent fysisk øver sig i at bevæge sig rundt i verden og dermed øver sig i at adskille sig fra deres forældre, så bliver de naturligt også mere tryghedssøgende, pylrede, klynkende. Man oplever det ofte ved, at de søger mælk lidt hyppigere, de vil gerne putte lidt mere og søger ekstra fysisk kontant - og man ser det ofte om aftenen og om natten. Det er svært for dem at slippe dagen og alle oplevelserne, de har brug for at mærke, at mor og far er der, at de ikke er alene og også om natten, søger de nærheden ekstra meget.

Man vil ofte opleve, at børn i denne alder protesterer mod søvnen. De kan protestere både om dagen og om aftenen. De vil ikke lægges ned, vil ikke i seng eller i barnevogn, de har brug for at sidde lidt længere på skødet, bliver holdt i hånden osv. Og det er derfor helt naturligt, at jeres datter søger jer ekstra meget og lige nu viser ekstra stort behov for at være i jeres favn og for at mærke jer helt tæt på.

Når hun vågner om natten, så skyldes det ofte både drømme - altså bearbejdelse af dagens oplevelser - og også motorisk udvikling. Hun får sig lagt i en stilling, som hun ikke mestrer at komme væk fra. Hun har brug for jeres hjælp til at komme videre i søvnen. Nogle gange vil I være nødt til at tage hende op, trøste og berolige hende og så putte hende tilbage i seng igen, andre gange lykkes det at hjælpe hende videre i søvnen
i sengen, hvor hun ligger, og atter andre gange er hun nødt til at komme over og sove videre hos jer - præcist som I fortæller.

Det vil være rigtig godt, hvis I kan forsøge at afkorte hendes vågenperiode om natten, så hun ikke er vågen i en time. Vær derfor opmærksom på at hjælpe hende videre i søvnen med så lidt aktivitet fra jeres side som muligt. Prøv så vidt muligt at undgå, at I skal op med hende, undgå at gå ind i stuen, gå rundt med hende i armene osv. Hun er meget bevidst med den alder hun har nu og kan godt vænne sig til, at det er sådan det foregår om natten. Når I hjælper hende, er det derfor godt, at I gør det, der hvor hun som udgangspunkt skal sove og forsøger at få hende videre i søvnen hurtigst muligt.

Jeg er enig med jer i, at hun sandsynligvis ikke vågner af sult - det handler mere om alder og udvikling. MEN, når det er sagt, så kan hun godt have glæde af en godnatgrød om aftenen. Den skal ligge adskilt fra aftensmaden, gerne efter et bad. Grøden giver ekstra mæthed og ro i maven og den kan være med til at sikre, at hun ikke vågner tidlig morgen, fordi hun føler sig lidt sulten der. Et bad om aftenen er samtidig med til at give fysisk ro i den motorisk urolige krop. En god aftenrytme kan derfor se således ud:

Aften 18: Aftensmad - udgangspunktet er almindelige børnevenlige retter med kød, fisk, kartofler, ...

Annonce

... grøntsager, ris, pasta, sovs. Der skal være mad i stykker og også stadig moset mad. Vand af kop.

Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, masseres med lidt creme osv. Får nattøj på og gøres klar til natten.

Tilbydes godnatgrød, gerne omkring 19.30, får herefter børstet tænder

Flaske og puttes til natten 19.45-20.00

Sen aften 23-24: Natflaske som nu

Diu skal være meget opmærksom på ikke at sidde med hende i din favn til hun sover. Det er vigtigt, at hun forbinder sin seng med stedet, hvor hun skal sove og derfor er det vigtigt, at hun falder i søvn i sin seng.

Hun skal naturligt have sin flaske, før hun puttes. Men hun skal flyttes fra favnen og ned i sengen og uden flaske, før hun sover helt - alternativt tilbydes flasken i sengen, slippe den og derefter falde i søvn. Hvis jeres datter er afhængig af favn og flaske i munden for at sove, så vil hun naturligt søge dette igen og igen hele natten og vil ikke kunne komme videre i søvnen, før du igen tager hende op. Så har hun fået det, jeg kalder for et søvnassociationsproblem.

Søvnassociationer er de rutiner vi forbinder med at skulle sove. Ting vi har behov for, for at kunne falde i søvn. Voksne læser f.eks. nogle gange en bog før de kan lægge sig til at sove og for små børn er søvnassociationen ofte at få bryst eller flaske, få en sut, sutteklud eller blive vugget. Det er altså de ting de forbinder med at skulle sove, det er det der gør dem rolige og får dem til at overgive sig til søvnen.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Der er gode søvnassociationer:

Sutteklud, bamse, godnathistorie, ”sshhh”, kærtegn, det 3. øje, som er når man stryger barnet kærtegnende ned over panden.

Der er mindre gode søvnassociationer:

Bryst, flaske, sut og blive vugget i søvn i favn.

De gode søvnassociationer er gode, fordi de handler om at lære barnet at falde i søvn selv. Barnet lærer at sove i sin seng og forbinder sengen med det sted, hvor man skal sove. De mindre gode søvnassociationer er mindre gode, fordi de gør barnet afhængig af den voksne. Hvis jeres datter med den alder hun har nu, er afhængig af at være i din eller fars favn og blive vugget for at kunne sove, så er det en uhensigtsmæssig søvnassociation. For det betyder at hun ikke er i stand til at komme videre i søvnen uden at du tager hende op i din favn igen og igen... og det lyder faktisk som om, at det kunne være tilfældet hos jer.

Derfor er det vigtigt at du nu arbejder på at adskille favn og søvn. Hun skal puttes i egen seng, så hun forbinder sin seng med stedet, hvor hun sover. Hun skal stadig have mælk, men flasken skal fjernes fra hendes mund, før hun sover helt. Det er vigtigt, at hun lige når at registrere, hvor hun ligger og i stedet kan sove med dine hænder, nærhed, beroligende ord, kærtegn osv.

Jeg håber, at du kan bruger lidt af disse tanker videre. Jeg vil også anbefale dig at læse min bog "Helens bog om børn og søvn". I den kan du læse om blandt andet søvnassociationsproblemer:)

Rigtig meget held og lykke!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Mælkedranker

Nogle børn drikker så meget mælk, at det tager pladsen op for den egentlige mad. Disse børn kalder man for mælkedrankere.

De første 6 måneder vil det lille barn naturligt leve af mælk, men i takt med at barnet bliver ældre, begynder at spise mere og mere rigtig mad, så er det vigtigt, at mængden af mælk skrues gradvist ned. Hvis barnet gennem for lang tid lever mest af mælk, vil barnet kunne komme til at mangle vigtige næringstoffer - som naturligt indtages via en almindelig sund...

Læs mere i Babylex

Donorhjælp

Hvis man ikke kan blive gravid på almindeligvis, så kan man benytte sig af en donor. Og i Danmark er der to muligheder:

1. Donor med sæd:
Kvinder der ikke har nogen mandling partner eller hvor den mandlige partners sædkvalitet ikke kan anvendes til befrugtning, har mulighed for at blive gravide med en sæddoner.

Sæddonation kan både være anonym og åben. På lægeklinikker vil den normalt være anonym, hvor man kan få åbne donorer på jordemoderklinikker.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for en fantastisk brevkasse, du giver os forældre nogle kompetente handlemuligheder som vi i vores familie har haft stor gavn af.

Tak fra børnenes mor og far