Svar: Baby kan kun sove i vikle, powernapper
26. februar 2016
Alder:
2 mdr.
Kære trætte mor
Tak for dit brev og fine beskrivelse af jeres lille dreng - og alle dine tanker :) Jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig, og så må du selv vælge til og fra, hvad du tænker, at du kan bruge:)
Jeg kan godt forstå, du synes det er hårdt, det lyder virkelig hårdt, og det er rigtig godt, at du har fået jeres lille dreng tjekket igennem af egen læge, og at han nu også behandles af kiropraktor. Det du fortæller lyder nemlig som en dreng der har ondt, og det kan godt være nakkeproblemer, som giver udfordringerne hos jer. Derfor er det godt, at I er gået igang med at behandle dette.
Det lyder også som om, at I har en meget tryghedssøgende lille dreng. Det er naturligvis helt okay, nogle børn har rigtig meget brug for nærhed, tryghed osv. i starten. Han har brug for at føle sig omsluttet, og han sover bedst i sin vikle og i jeres favn, fordi det minder om tiden i livmoderen. Men jeg forstår godt, at det er hårdt. Der er jo også praktiske ting, som skal laves og han bliver ikke lettere at gå rundt med.
Han er kun 2 måneder gammel og det betyder, at han får rigtig mange stimuli. Det betyder, at han ofte ikke vil kunne være vågen særlig lang tid af gangen og måske kun er vågen i 1.5 time, før han skal sove igen. Vær derfor opmærksom på, at han ikke bliver for overtræt og af den grund græder meget og har svært ved at koncentrere sig om brystet. Samtidig skal I også søge for at stimulere ham i det tidsrum, hvor han så er vågen og parat til det. han skal skiftes, have mælk, pludres med, mærke og opleve verden, bruge sig selv både fysisk og mentalt. Han skal aktiveres og opleve verden, men uden at det bliver for meget for ham. Og når det så er tid til at sove, så skal I hjælpe ham med at lukke verden ude, slappe af og overgive sig til søvnen.
Når han har brug for stillingskift, så græder han. Når han har brug for at blive taget op, så græder han. Når han keder sig, så græder han. Når han skal skiftes, er sulten eller andet - så græder han. Det er via gråden han fortæller jer, at nu er situationen ikke helt god, nu har han brug for jeres hjælp til at få løst sit problem og det er her rigtig vigtigt at du her forsøger at tage det stille og roligt. Han spejler sig i dig, så jo mere rolig og afslappet du virker, jo mere rolig vil han også være. Og det er rigtig vigtigt, at du ikke allerede nu begynder at bekymre dig omkring, hvorvidt du skaber dårlige vaner eller ej. Lige nu skal du gøre det, som du fornemmer virker bedst og forsøge at gøre det, uden at bekymre dig unødigt :)
Det vil være godt at putte ham i barnevognen og lade ham stå og sove ude, eller du kan putte ham i liften og stille ham ind i soveværelset. Han er så lille, at han ikke er i stand til at lukke lyde og støj ude og derfor hører alt. Vi andre kan, hvis vi hører f.eks. radio synge med på en sang, men så kommer der lidt snak som vi ikke hører, og så kommer der noget igen, vi hører. Den evne til at lukke til og fra har jeres lille dreng endnu ikke og for at give ham ro og hjælpe ham til at sove bedre og længere lure, vil det derfor være rigtig fint, hvis du en gang imellem stiller ham lidt afsides.
Du kan med fordel starte med at skifte ham, i forbindelse med skiftning kan du svøbe ham og derefter må du så gerne amme ham. Når han er parat til at sove, godt fyldt op med mælk, så flytter du ham fra din favn og ned i liften. Du kan svinge liften frem og tilbage eller trille barnevognen, hvis han ligger i den og på den måde hjælpe ham med at blive lullet ind i søvnen.
Du må også meget gerne lægge dig med ham i dobbeltsengen og amme ham i søvn der, lade ham falde i søvn ved siden af dig. Du skal her naturligvis sikre dig, at han ikke kan trille ud af sengen, han må ikke kunne komme til skade. Men det vil være helt okay at du ammer ham i søvn - det kan være en måde at lære ham at sove uden at han skal være i vikle og hvor han samtidig kan lære at sove lidt længere lure. Nogle gange vil han måske vågne op, smaske og søge efter 20-30 minutter, så ligger du parat med brystet, ammer ham med det samme igen og derefter sover han så et længere søvnstræk:)
Nogle børn har glæde af det der hedder hvid støj. Hvid støj er forskellige lydfrekvenser kombineret på en ensartet måde. Da hvid støj er en ensartet blanding af lyde, indeholder hvid støj ikke nogen pludselige skarpe eller afbrudte lyde. Idéen er at skabe en konstant lyd, som når vi står med den lille i armene og hvisker shh, shh, shh... - ubevidst laver man her en hvid lyd eller hvid støj. Du kan downloade hvid lyd.
Nogle forældre har glæde af en sansegynge. På den kan barnet ligge og kigge lidt rundt og når barnet sparker og bruger sine arme så vugger gyngen lidt og det giver barnet nogle beroligende bevægelser som for mange børn er trygge. De børn som er meget grædende og urolige og gerne vil være på arm og vugges hele tiden kan faktisk godt nogle gange finde ro på en sansegynge og kan der måske ligge et kvarters tid for sig selv... og det kan jo være guld værd, så man lige kan nå på toilettet bare en gang imellem... Andre børn har mere glæde af at slyngevugge, hvor de ikke kan kikke sig omkring, men mere ligger i en lille hule. Slyngevuggen (eller en hængevugge) kan på samme måde virke beroligende og lulle barnet i søvn uden at han behøver være i favn hele tiden...
Og så er der jo det med amningen og indtaget af mælk - oplevede du nogen ændring i de dage, hvor I tilbød jeres dreng flaske? Det er svært for mig helt at vurdere, hvorvidt du overproducerer eller hvad der lige sker - det lyder som om, at der er flere ting som spiller ind hos jer. Men generelt vil jeg sige, at det vil være rigtig godt, hvis mælk kan indgå som en fast del af hans putteritual. Hvis han får mælk lige før han skal sove, så vil han naturligt ofte sove bedre og også sove en længere lur - fordi der går længere tid, før han vågner op og er sulten igen:)
At han har ekstra meget mavekneb tidlig morgen kan sagtens hænge sammen med at han dier meget hyppigt om natten. Prøv om du sen aften kan amme ham af to omgange, amme fra det ene bryst, skifte ham og amme ham fra modsatte bryst, for at se om han så kan sove et lidt længere søvnstræk derefter. Når han så vågner og vil ammes igen, så tag ham over til dig, prøv om du kan ligge ned at amme der, så han får sin mælk men samtidig lærer at sove videre og så du også får mulighed for at få lidt ro. Så du kan få lidt hvile imens...
Så for at opsummere - det er naturligt, at han har brug for nærhed, tæt fysisk kontakt osv. når han skal sove og du skal prøve at variere mellem at han sover i din favn, sover i vikle og også lærer at sove i liften - svøbt og puttet i liften direkte efter amning.
Prøv om du kan amme ham rigtig godt sen aften, så han om natten måske sover et lidt længere søvnstræk og derfor ikke får helt så meget uro i maven og så måske også tager lidt bedre fra, når han så melder sig igen...
Jeg vil også anbefale dig at læse to af mine bøger "Helens bog om Amning & Flaske" - i den finder du måske lidt idéer til, hvordan I kan komme videre hos jer :) Og min bog "Helens bog om Gråd & Trøst" - i den kan du læse om forskellige årsager til at børn græder og hvordan du bedst hjælper ham videre...
Jeg håber, du kan bruge disse tanker lidt videre og glæder mig til at følge jeres lille familie:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske