Baby kan kun sove i vikle, powernapper

26. februar 2016

Kategori:
Alder:
2 mdr.

Baby kan kun sove i vikle, powernapper

Kære Helen

Siden jeg fik min søn for 2 mdr siden snart, har jeg været ivrig læser af dine svar.
Jeg håber du måske også har et godt råd til os i denne situation.

Min søn blev født 1 uge over termin (så slap vi for et julebarn ;-) ) og de første dage gik godt. Derefter blev han mere og mere ked af det, amningen der ellers var startet godt gik skævt og han ville kun være hos mor eller far, og sov kun der. Efterhånden sover han kun når vi går rundt med ham.

Amningen: Jeg har en del mælk, og troede en overgang at problemet var overproduktion, kraftig nedløbsreflex etc, hvorfor jeg har forsøgt at malke lidt ud på forhånd, blokamning etc. Det hjælper lidt, men sagen er, at han kun spiser 4-5 min hvorefter han begynder at skrige. Vi bøvser flere gange under amning, ofte uden bøvs. Efter de 4-5 min vil han slet ikke ligges til, og i sidste uge havde vi 3 dage med "ammestrejke", hvor han skreg bare ved synet af mit bryst. Det er bedre igen, således at han nu fuldammes (vi var nødt til at give ham flaske til sidst i sidste uge), men han kan kun ammes liggende. Der har også været perioder, hvor han kun ville amme liggende, når han lige var taget ud af søvnen.

Søvn: Han har i dagtig kun villet sove hos os siden han var en 4-5 dage gammel. VI har investeret i et par vikler, og det fungerer sådan set også ok - bortset fra at han nu er en Basse på 6 kg (han følger fint sin kurve), og mor er ved at være træt i ryggen.
På gode dage kan jeg være hekdig at amme ham i søvn i vores seng om eftermiddagen, men det er måske 3/10 dage jeg kan det - her skal jeg så ligge sammen med ham 1 time, før han kan sove videre selv 1-2 timer (de dage er en fest). Jeg har gjort rigtigt meget for at forsøge at få ham til at sove selv, vugget ham i armene i timevis, vugget ham i vuggen med sut (den skal holdes på plads konstant med en hånd, ellers taber han den), forsøgt at lægge mig med ham i dobbeltsengen, efter amning, med sut, og synge/nynne ham i søvn (har virket 1 gang - muligtvis mere træthed efter 40 mins gråd).

Jeg går ture med ham i barnevognen, ...

Annonce

... her kan han sove max 1 time, og kun når den er i kraftig bevægelse - godt vi bor lige op af en skov med gode bumpede skovveje. Asfaltveje vågner han på på 2 sek. Han kan heller ikke sove videre i barnevognen efter en god tur.

Vi tager ham til kiropraktor 1x om ugen (har været afsted 4 gange), det har hjulpet ham til ikke at græde så meget - og han ammer også lidt bedre. Kiropraktoren fandt at han havde en ryghvirvel ml. skulderbladene der havde sat sig forkert under fødslen.

Han er desuden meget forstyrret af luft i maven, kan kun powernappe 20-30 min af gangen indtil kl. 13 stk.
Natten starter kl 21/22, efter 1 time i slyngen hos far, hvorefter han lægges sovende til brystet i dobbeltsengen - og så kan han gå ind i den dybe søvn, og sover 3 timer selv i dobbelsengen, efter mor har sneget sig ud. Natten igennem ammer han hver 2. time min, og kl 5 vågner han konsekvent med mavekneb og behov for at komme af med aff. , her hjælper vi ham med fodmassage 1 time, hvorefter han ofte kan powernappe sig til kl 8, dvs mor skal nusse og vugge hver 20. min for at han kan sove videre. Natten er i dobbeltsengen i fars side, ham har vi smidt ind på kontoret.

Beklager mit rodede brev, man bliver rodet i hovedet over alle de babyinfo man skal holde styr på :( Det jeg gerne vil have hjælp til er:

1) Hvordan lærer jeg ham at ligge selv i dagtid - og hvor meget kan jeg presse på ift. alder

2) Kan vi gøre noget ved kl 5-maveknebet? Vi har prøvet biogaia, mylicon og kiropraktoren

3) Amningen har flere gange hængt i en tynd tråd, men jeg vil virkeligt gerne amme. Dog er jeg efterhånden ved at gå ned på de gentagne gange, hvor brystet afvises og jeg står med en baby skrigende af sult ( har prøvet med flaske, her spiser han alt fra 20-110 ml på en gang uden skrig). Det skal siges, at ammebrikker har jeg forsøgt at introducere uden held...
Obs han er undersøgt ved egen læge, der ikke fandt noget. (gør de sjældent tror jeg)

Så hvad kan jeg gøre??

Kærlig hilsen
en meget træt og frustreret mor, med ondt i ryggen og sulten/træt/fuzzy baby

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

7. januar 2024 | Kost og ernæring | 2 mdr.

Flaskegivning liggende

Hej Helen Rigtig godt nytår til dig og din familie! Nu er det blevet min tur...

Annonce

Viden om børn:

Vestibulærsans

Der er 3 sanser, som er fundamentet for barnets motoriske udvikling, og som er helt centrale for barnets evne til at bearbejde og bruge sine sanser og de sanseindtryk, som barnet møder i hverdagen: Det er vestibulærsansen, taktilsansen og den proprioceptive sans.

Vestibulærsansen registrerer hovedets bevægelser i forhold til tyngekraften, og den hjælper os med at finde ud af, hvad der er op og ned, når vi bevæger os. Dette sker via receptorer, som er beliggende i det indre øre....

Læs mere i Babylex

Udmalkning af modermælk

Når du ønsker at malke ud og gemme din mælk bør du følge nedenstående retningslinier:

1) Vask dine hænder
2) Malk lidt mælk ud og kasser dette (ca. en spiseskefuld). Den første mælk kan være inficeret med bakterier fra huden og brystvorten. Når barnet ammes er dette uden betydning, men når mælken skal gemmes, er det vigtigt at den er helt ren.
3) Malk ud i en rengjort (skoldet) plastik flaske - kan købes på apoteket og de kan bruges flere gange, hvor du rengør og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Allerførst så tusind tak for din fantastiske brevkasse. Jeg har fulgt den på sidelinjen i et par måneder og er meget imponerede over dine gode råd og vejledninger

Mor til Sille 7 måneder