Svar: Søvn søvn søvn - 7 mdr.

26. februar 2016

Kategori:
Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Benjamins trætte forældre

Tak for jeres brev, tillykke med lillebror og velkommen tilbage :)

Jeg tror, du har fuldstændig ret, når du skriver at Benjamin har fået tillagt sig en uhensigtsmæssig vane de sidste uger, hvor du har været alene med drengene. For at få ro på om natten, har du lagt ham til brystet og det betyder, at han har vænnet sig til, at skulle op i din favn og have brystet i munden om natten for at sove sammenhængende. Det går nogle gange hurtigt med at få skabt sådanne vaner - desværre tager det betydeligt længere tid at få dem ændret, men det kan godt lade sig gøre:)

Det er en forudsætning for at kunne undvære mælk om natten, at jeres dreng får både mælk/væske og mad nok hele dagen igennem. Og når jeg ser jeres dagsplan, så ser det umiddelbart rigtig fornuftigt ud. Måske er det lige tidligt nok med godnatgrøden - den anbefaler jeg ofte først i 8 måneders alderen, det er min erfaring, at hvis man giver den tidligere, så har den ofte modsatte effekt og kan give ekstra urolige nætter... Derudover kunne jeg godt tænke mig, at I gav mere grøntsagsmos - han bør kun tilbydes grød 2 gange dagligt, resten bør være grøntsager, kød, fisk, frugt og bær, så han får så stor en variation som muligt. Til alle måltider tilbydes vand af kop.

Det vil ofte være relevant med 4 amninger i døgnet i denne alder og jeg anbefaler, at de fire amninger ligger tidlig morgen, før middagslur, aften og sen aften. Du fortæller, at du er begyndt at tilbyde mme om dagen - er det via flaske eller kun via kop? Hvis han får flaske, så skal han på samme måde tilbydes 4 flasker i døgnet. Flasken har naturligvis den fordel, at du ved præcist, hvor meget han drikker og derfor har lidt idé om, hvorvidt han melder sig fordi han er tørstig eller om han melder sig fordi han søger trygheden. Hvis det er mme du giver ham af kop og derudover også ammer ham, så får han en del mælk, men indtager måske så ikke helt mad nok og kan så af den grund søge brystet ekstra om natten, mit forslag er derfor, at du tilbyder vand af kop til måltiderne og så giver ham bryst eller flaske 4 gange i døgnet.

Mit forslag til en dagsplan, lavet ud fra dine angivne tider, ser således ud:

Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre

Morgen 6.30: Havregrød, fuldkornsgrød eller lignende, vand af kop.

Puttes til første lur - da han står tidligt op, så ligger denne lur naturligt tidligt på dagen.

Formiddag 9.30: Frisk frugt i hånden, lidt frugtmos evt med lidt mme på som en gammeldags frugtgrød med mælk, vand af kop.

Puttes til middagslur - du kan vælge at amme/give flaske her, men for at skabe bedre plads i maven til grøntsagsmosen, vil jeg anbefale, at du først ammer efter frokost.

Frokost 13: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, vand af kop. Mosen kan være hjemmelavet eller det kan være en middagsret fra glas.

Eftermiddag 15: Frisk frugt i hånden, frugtmos og ammes eller tilbydes flaske her, hvorefter han så puttes til dagens 3. lur

Aften 18: Udgangspunktet bliver mere og mere familiemad f.eks. risretter som boller i karry, ris med rødspætte, lidt laks fra ovnen, indmaden af en frikadelle osv. Der gives grøntsagsmos med kød eller fisk, og han suppleres med kogte grøntsagsbuketter i hånden, en kartoffelbåd fra ovnen osv. Vand af kop.

Ammes eller tilbydes flaske og puttes til natten ca 19.30

Sen aften 23-24: Ammes eller flaske og sover herefter uden yderligere mælk til næste morgen tidlig, hvor han ammes igen.

Som jeg læser jeres dagsplan, så falder han faktisk ofte i søvn uden bryst eller flaske til sine lure om dagen - og det er super godt. Når han kan om dagen, kan han også lære det om aftenen og I skal derfor forsøge at overføre rutinerne til aften og nat. Hvis han om dagen bliver puttet i voksipose eller lignende, så ...

Annonce

... må I gerne bruge den om aftenen indendøre - dog skal I sikre jer, at han ikke får det for varmt og at hans påklædning tilpasses, så han sover godt.

Jeg ser ikke umiddelbart nogen problemer i, at du bibeholder amning de fire gange i døgnet, når du rigtig gerne stadig vil amme og hvis han er interesseret i brystet, dier og tager godt fat - og jeg synes også, at det vil være super fint, at du efter amningen sen aften lader far tage over - alternativt skal far tilbyde flaske sen aften, hvilket giver dig mulighed for at gå tidligere i seng, men det vil naturligvis påvirke din amning og I risikerer at amningen stopper, jo mere mme og flaske I giver...

Du fortæller, at han græder om natten - og at det ikke er tilstrækkeligt at tage ham op, han har brug for dit bryst i munden. Hvis far kan hjælpe ham til ro med nærhed, tæt fysisk kontakt osv. så er det helt okay, at du lader far tage over. Det vil dog være rigtig godt, hvis far kan forsøge at lægge sig med jeres dreng i dobbeltsengen og så vidt muligt undgå, at gå rundt med ham i armene, vugge ham osv. Fordi det kan være lige så uhensigtsmæssigt på sigt, hvis jeres dreng så lærer at det er sådan det foregår. Det kan derfor være en god idé at hjælpe jeres dreng til ro imens han ligger ned, tæt med far, uden at han lærer at han skal op...

Du kan naturligvis også lægge dig med ham og på samme måde øve, at han kan nøjes med din nærhed og ikke behøver brystet - men når han kan dufte din mælk, så vil det naturligt forstyrre ham og han kan blive rigtigt ked af det, når du så ikke tilbyder brystet. Far dufter ikke af mælk på samme måde og kan derfor nogle gange bedre trøste.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Hvis det kun er brystet som dur, så må du lægge ham til, men skal så afkorte hans amninger mere og mere, så han ikke fylder sig med mælk, men kun beroliges. Du skal altså give ham brystet og så lirke brystvorten ud af munden på ham, så han får mindre og mindre mælk. I starten vil han søge brystet igen og igen, så får han det, og når der så er ro på ham, så lirker du brystet ud af munden. Du skal sandsynligvis gøre det flere gange, men til sidst vil han acceptere at falde i søvn uden at have brystet i munden.

Samtidig med at du lirker brystet ud af munden på ham, vil det være godt, at du har ham ved siden af dig. Du kan ligge ned og amme, så han på den måde får masser af nærhed, du kan kærtegne ham, holde ham i hånden, lægge hånden på hans hofte og vugge ham lidt, imens han ligger ved siden af dig, så han hele tiden mærker, at du er der, men så det er brystet, der fjernes mere og mere igen og igen. Og stille og roligt vil du så kunne berolige ham netop med dine hænder og kærtegn og uden at han behøver brystet og hvor han så kan ligge i sin seng ved siden af dig - det kan nemlig også være en god idé at koble hans seng til din seng, ved at fjerne tremmerne fra den ene side og sætte sengene sammen. Du skal naturligvis sikre dig, at det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt… han må ikke kunne trille ned mellem de to senge eller kunne komme til skade:)

Hos jer lyder det dog som om, at det faktisk godt kan fungerer med at far tager over og det lyder derfor helt okay at I fortsætter den plan, som I allerede er gået igang med.

Med hensyn til trillen med barnevogn, så vil det være super godt, hvis du putter ham i vognen og triller ham - men, når han er stille, så holder du vognen stille. Hvis han bare ligger og kikker, så skal du ikke trille ham. Ligeså snart han klynker eller begynder at sige noget, så triller du ham lidt igen og når der atter er ro på ham, så holder du vognen stille. På den måde kan du trappe ud af behovet for at være i bevægelse hele tiden og du lærer ham at falde i søvn, selvom vognen holder stille.

Jeg håber, at I kan bruge disse tanker lidt videre, rigtig meget held og lykke fortsat - og jeg glæder mig til at følge jeres lille familie igen :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Jern - jerntilskud præmatur

Børn, der er født for tidligt, har behov for jerntilskud, da de har mindre depot af jern ved fødslen og større væksthastighed. Jern tilskuddet startes 6 uger efter fødslen:

Fødselsvægt < 1500 gram: Ca 8 mg jern dagligt i 12 måneder
Fødselsvægt > 1500 gram: ca 8 mg jern dagligt til 6 måneder

Børn, som får mere end halvdelen af deres ernæring som modermælkserstatning, skal have ½ dosis jern, dvs. ca. 4 mg hver dag eller 8 mg hver anden dag.

Det...

Læs mere i Babylex

Suttebehov

Alle nyfødte fødes med en sutterefleks, der både giver dem tryghed og mad og dermed er en livsnødvendig refleks.

Et meget fortidlig født barn kan godt mangle sutterefleks, men det vil ofte være en af de første reflekser man ser hos barnet.

Nogle børn har et stort suttebehov og her kan sundhedsplejersken anbafale at man giver barnet en sut. Andre børn bruger deres sutterefleks ved brystet og foretrækker dette fremfor en "narresut". I princippet skal det lille barn...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak ... endelig én der kan give præcise råd og som ved hvad du taler om. Tusind tak.

Venlig hilsen Mette, førstegangs mor