Svar: Meget sparsom nattesøvn pga. sutteafhængighed

14. februar 2016

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære trætte og dog fortrøstningsfulde mor :)

Tak for dit brev :)

Dejligt at høre, at det går så godt! Det lyder som om, at jeres dreng stortrives på alle måder:)

Det er rigtig godt, at I er opmærksomme på, at jeres dreng ikke bør blive uhensigtsmæssig afhængig af hverken bryst eller sut i munden. Det er derfor vigtigt, at I nu hjælper ham med at komme videre i søvnen uden bryst eller sut, når han har sine små opvågninger om natten.

Det er helt naturligt, at han har brug for mælk før han skal sove og brystet indgår derfor som en naturlig del af hans putteritual. Det er dog vigtigt, at han ikke længere falder i søvn med brystet i munden og i jeres favn, men lige når at registrere, at han puttes i sin seng. Det er helt fint, at I erstatter brystet med en sut, når I putter ham fra jeres favn og ned, hvor han skal sove, men når han vågner om natten og har tabt sutten, så skal I forsøge at hjælpe ham videre i søvnen uden at han hver gang får sut i munden.

Det kan være en god idé at trække en stofble igennem suttens ring og på den måde lave det til en sutteklud. Han kan på den måde vænnes til at finde ro med kluden og ikke nødvendigvis sutten. De fleste børn er dog mellem 12-18 måneder, før de begynder bevidst at kunne bruge en putteklud eller puttebamse. I kan derfor ikke regne med, at han vil begynde at nulre næse og putte sig med den, før han er betydeligt ældre end han er nu og puttebamsen har han endnu ikke stor glæde af. Her kan puttekluden være bedre, fordi den minder om fornemmelsen af at have jeres tøj ved sit ansigt, som når han ligger i jeres favn.

Det vil også være rigtig godt, at I begynder at bruge bestemte kærtegn, nusse ham, holde ham i hånden, lægge hænderne på ham osv. hvad I nu fornemmer giver ham bedst ro. Brug jeres kærtegn på samme måde, når I putter ham, og når I skal hjælpe ham videre i søvnen om natten. Jo mere genkendelighed, jo mere tryghed og ro.

Det handler om, at I stille og roligt skal indføre en måde at putte ham på, som fungerer uanset om han hjælpes til at falde i søvn eller hjælpes til at komme videre i søvnen.

I skal være opmærksomme på, at han har en alder lige nu, hvor han naturligt kan ligge uroligt om natten. Han får sig meget let lagt i stillinger, som han endnu ikke mestrer at komme væk fra, han får sig drejet omkring, skubbet ud i et hjørne af sengen osv. og det er helt naturligt og vigtigt, at han kan bevæge sig under søvnen - men han kan stadig ikke altid finde ud af at komme tilbage i en rar stilling igen. Derfor har han brug for jeres hjælp til stillingskift.

Han drømmer også meget og kan derfor også ligge og klynke og smågræde i søvn, ligesom han også kan finde på at ligge og le eller småpludre. Alt sammen sker i drømme.

Det er vigtigt, at I hjælper ham videre i søvnen med så lidt aktivitet fra jeres side som muligt, altså så vidt muligt forsøger at få ham videre i søvnen, hvor han ligger - og uden at han skal op i jeres favn, uden at han behøver sut eller bryst i munden for at sove videre. Det gælder både om dagen og om aftenen og natten.

Det lyder som om, at I godt kan øge hans indtag af skemad lidt, så han måske spiser 3/4-1 dl. af gangen, stadig får vand af kop og ca. 1-1.5 time efter han har fået skemad, kan han så blive ammet og derefter puttet. Det er naturligt en forudsætning for at kunne undvære mælk midt nat, at han får ...

Annonce

... både skemad, vand og mælk nok hele dagen igennem. Nogle børn kan godt sove igennem på mindre portioner skemad, andre har brug for større mængder og det varierer også meget, hvad man kan kalde en "normal portion". Men som sagt lyder det som om, at jeres dreng måske godt kan spise mere end han får lige nu:)

Vand tilbydes til alle måltider og det er vigtigt, at han lærer at drikke vand. Brug også gerne vand som tørstslukker imellem måltiderne. I kan dog ikke regne med, at han drikker særligt store mængder vand endnu, det er naturligt stadig svært for ham at finde ud af teknikken med at drikke af en kop. Men øvelse gør mester og det kommer hen af vejen. Derfor skal han også stadig ammes og de fleste børn vil i 6 måneders alderen få deres væskebehov dækket, hvis de ammes seks gange i døgnet.

Når han bliver 7 måneder nedsættes antallet af amninger. Det betyder, at han i den alder skal kunne drikke lidt mere vand, MEN det er samtidig vigtigt, at holde mængden af mælk lidt nede, for at give plads til mere sufficient mad og større mængder mad og også give en naturlig tørst og lyst til at drikke vand. Så han skal ikke fyldes op med mælk, selvom han ikke drikker så meget vand, modsat skal han naturligvis heller ikke tørste - det er en balance:) Ofte passer det med 4 amninger i 7 måneders alderen.

Mit forslag til en dagsplan, lavet ud fra dine angivne tider, ser således ud:

Tidlig morgen 04/05: Ammes og sover videre

Morgen 7-7.30: Havregrød med revet æble, vand af kop.

Formiddag 9: Frugtmos, frisk blød frugt i hånden og vand af kop.

Ammes og puttes til formiddagslur ca 9.30

Frokost 12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende, vand af kop.

Ammes og puttes til middagslur ca 13-13.30

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Eftermiddag 15-15.30: Frugtmos, frisk blød frugt i hånden, vand af kop.

Ammes og sover som nu en lille powernap, den begynder måske at kunne blive sprunget over nogle dage

Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk, en kartoffelbåd fra ovnen eller lignende, vand af kop.

Ammes og puttes til natten ca 19.30-20

Sen aften 23: Ammes rigtig godt, gerne fra begge bryster og hjælpes herefter til at sove videre uden mælk om natten til næste morgen tidlig, hvor han ammes igen.

Jeg vil anbefale, at du ikke længere ammer kl 07, men at du i stedet her står op og starte dagen. Jeres dreng kan her få sin morgengrød og vand af kop. Det kan også øge hans interesse for netop at drikke vand, hvis han ikke er ammet om morgenen:)

Når han søger brystet kl 02, må du forsøge at hjælpe ham videre, uden bryst - hvis han kun kan sove med brystet, så må du give ham det, men forsøge at afkorte amningen mere og mere, så du bevidst arbejder på, at han ikke behøver mælk på det tidspunkt.

Du fortæller, at han nogle gange søger brystet kl 22, og det må han naturligvis gerne. Hvis han har mere brug for bryst kl 22 end kl 23, så er det sådan:) Du kan dog også prøve at gøre det, at du om aftenen ammer ham af to omgange. Det vil sige, ammer ham, skifter ham, gør ham klar til natten og derefter ammer ham igen før han så puttes. Det kan nogle gange fylde ham lidt ekstra op, så han kan sove et lidt længere søvnstræk, før han så ammes igen sen aften.

Jeg håber, at du kan bruge ovenstående videre :)

Rigtig meget held og lykke fortsat!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Amning og medicin

Når du spiser og drikker, så går det du indtager via din blodbane over i mælken og vil således blive overført til dit barn. Derfor er det meget vigtigt at du taler med din læge, hvis du har behov for at tage medicin, når du ammer dit barn.

Der kan være mange grunde til at man får medicin, når man ammer. Der kan være behov for smertestillende, der kan være behov for antidepressiv medicin, antibiotika og mange andre ting og der findes næsten altid præparater, som kan tages selvom...

Læs mere i Babylex

Strækmærker

Under graviditeten oplever mange kvinder at de får strækmærker i takt med at maven vokser.

Har man først fået strækmærker forsvinder de ikke igen, men de bliver som regel næsten usynlige indtil en næste graviditet.

Mærkerne skyldes bristninger i underhuden. De kommer både fordi at maven vokser, men også fordi der sker nogle hormonelle forandringer. De kommer ofte på maven, lårene, brysterne, ballerne og/eller armene, og i starten ses de ofte som rosa eller blålige...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Det går rigtig fint med Emilie, hun er blevet supergod til at sove i barnevognen og sover nu 2 lure om dagen på ca. 2-3 timer, så det er skønt - tak for dit forrige råd :o)

Hilsen Emilies forældre