Baby vil ikke sove - 3 mdr.

14. februar 2016

Kategori:
Alder:
3 mdr.

Baby vil ikke sove - 3 mdr.

Hej Helen

Tak for en god brevkasse! Her er tit mange gode råd at hente.

Jeg har skrevet et par gange før, men der er stadig udfordringer med Williams søvn.
Nu er han 3 måneder, så man begynder at kunne lave lidt sovetræning og få lidt mere rytme. Her kommer lige en beskrivelse af vores døgnrytme (selvom 2 dage sjældent er ens!):

Vi står op mellem 6.30 og 7.30. Der ammes og skiftes ble. Herefter pludre vi, og efter 1-1,5 time skiftes der ble igen og ammes.
William pakkes i barnevognen og jeg traver 1 time, hvorefter han som oftest sover videre 1 times tid i barnevognen, når vi kommer hjem.
Der skiftes ble og ammes og William er vågen i 1,5-2 timer. Scenariet med barnevognen gentages - nogle gange med held, og men oftest sover han kun 30 minutter. Alt afhængig af lurens længde er han vågen i 1-2 timer.
Eftermiddagsluren forsøges indenfor i liften, men han sover kun 30-45 minutter. Og nu begynder jeg at have en generelt træt og småpylret dreng.
Han tager også en aftenlur på disse 30-45 minutter.
Mellem 20.30 og 22.00 kommer han i seng for ...

Annonce

... natten. Her sover han gerne 2-3 timer af gangen.

Nu kommer mine spørgsmål. Hvad kan jeg gøre for at sovetræne dagslurerne, så han sover 1,5-2 timer af gangen i stedet for 30-45 minutter?
Lige nu lykkes det for mig 1 gang om dagen.

Han bliver enten vugget, trillet eller ammet i søvn, men jeg vil gerne lære ham at falde i søvn selv. Hvordan gør jeg det på en blid måde?

Om aftenen, når han skal i seng, er blevet et helt cirkus. Vi skifter ham og putter ham i nattøj, hvorefter jeg forsøger at amme ham, men her går det galt. Så snart jeg ligger ham til brystet, spænder han som en flitsbue, og skriger og græder utrøsteligt, hvilket han bliver ved med til han falder i søvn. Hvordan kan det være og kan vi gøre noget ved det (andet end at trøste han)?

Jeg har spekuleret meget på, om hans urolige og korte lurer kan have noget med amningen ar gøre, men han tager rigtig godt på. Han ammes også meget ofte (med ca 2 timers mellemrum). Kan den dårlige søvn have med amning at gøre?

Håber du kan finde rundt i mit lange brev ☺️

Med venlig hilsen
Sofie

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

11. februar 2024 | Sovevaner | 4 mdr.

Forskellige putteritualer?

Hej Helen Jeg har et spørgsmål vedrørende putteritualer. Min dreng er 4...

31. januar 2024 | Kost og ernæring | 4 mdr.

Hvor meget mad og hvornår? - 4 mdr.

Hejsa Helen Så skriver jeg lige igen:) Min dreng får fuld flaske og er nu...

Annonce

Viden om børn:

Hoppegynge

En hoppegynge anbefales ikke. Sundhedsstyrelsen skriver: "Til sunde børn frarådes hoppegynge og gangstole, da de forsinker normal udvikling. For handicappede børn gælder særlige regler, spørg sundhedsplejersken, lægen eller fysioterapeuten". Kilde, Sunde Børn, sst. 2003.

En hoppegynge belaster barnets ryg og ben og barnet får ikke en bedre balance af at sidde i en hoppegynge, det er ren underholdning og det kan barnet få på anden måde. Når barnet sidder i en hoppegynge er det en...

Læs mere i Babylex

Vegetar og veganer

Lever du vegetarisk og spiser du varieret, så vil du sædvanligvis få tilstrækkeligt med protein og andre næringsstoffer - også selvom du f.eks. ammer. Jo flere fødevarer du udelukker fra kosten, jo større er risikoen for fejlernæring, og hvis du f.eks. ikke spiser æg, mælkeprodukter og andre produkter fra dyr, kan det få betydning for dit barn.

Børn, der ernæres vegetarisk eller vegansk med ingen eller sparsom brug af mælkeprodukter og æg, skal ammes eller have...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tusind tak for svar. Selvom jeg inderst inde godt ved, at der nok ikke er det store at gøre ved vore urolige nætter - andet end at vente på hun bliver større - så er det altid rart at vende det med dig alligevel.

Jeg synes det er så synd, at du aldrig ser alle de små søde, som vi snakker om. Så her er ihvertfald et billede af vores lille datter - det glade barn.

Kærlig hilsen Stine