Brev:
Baby vil ikke sove - 3 mdr.
14. februar 2016
Alder:
3 mdr.
Baby vil ikke sove - 3 mdr.
Hej Helen
Tak for en god brevkasse! Her er tit mange gode råd at hente.
Jeg har skrevet et par gange før, men der er stadig udfordringer med Williams søvn.
Nu er han 3 måneder, så man begynder at kunne lave lidt sovetræning og få lidt mere rytme. Her kommer lige en beskrivelse af vores døgnrytme (selvom 2 dage sjældent er ens!):
Vi står op mellem 6.30 og 7.30. Der ammes og skiftes ble. Herefter pludre vi, og efter 1-1,5 time skiftes der ble igen og ammes.
William pakkes i barnevognen og jeg traver 1 time, hvorefter han som oftest sover videre 1 times tid i barnevognen, når vi kommer hjem.
Der skiftes ble og ammes og William er vågen i 1,5-2 timer. Scenariet med barnevognen gentages - nogle gange med held, og men oftest sover han kun 30 minutter. Alt afhængig af lurens længde er han vågen i 1-2 timer.
Eftermiddagsluren forsøges indenfor i liften, men han sover kun 30-45 minutter. Og nu begynder jeg at have en generelt træt og småpylret dreng.
Han tager også en aftenlur på disse 30-45 minutter.
Mellem 20.30 og 22.00 kommer han i seng for natten. Her sover han gerne 2-3 timer af gangen.
Nu kommer mine spørgsmål. Hvad kan jeg gøre for at sovetræne dagslurerne, så han sover 1,5-2 timer af gangen i stedet for 30-45 minutter?
Lige nu lykkes det for mig 1 gang om dagen.
Han bliver enten vugget, trillet eller ammet i søvn, men jeg vil gerne lære ham at falde i søvn selv. Hvordan gør jeg det på en blid måde?
Om aftenen, når han skal i seng, er blevet et helt cirkus. Vi skifter ham og putter ham i nattøj, hvorefter jeg forsøger at amme ham, men her går det galt. Så snart jeg ligger ham til brystet, spænder han som en flitsbue, og skriger og græder utrøsteligt, hvilket han bliver ved med til han falder i søvn. Hvordan kan det være og kan vi gøre noget ved det (andet end at trøste han)?
Jeg har spekuleret meget på, om hans urolige og korte lurer kan have noget med amningen ar gøre, men han tager rigtig godt på. Han ammes også meget ofte (med ca 2 timers mellemrum). Kan den dårlige søvn have med amning at gøre?
Håber du kan finde rundt i mit lange brev ☺️
Med venlig hilsen
Sofie