Svar: Nye rutiner
13. februar 2016
Alder:
7 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og dejligt at høre, at du har kunne bruge mine råd indtil videre:)
Det er ofte en rigtig god idé at trille en tur med barnevognen om formiddagen. Start med at lade din datter sidde op, kikke på verden, mærke vinden i ansigtet og på den måde blive fyldt godt op med indtryk - og når hun så virker parat, så kan du lægge hende ned at sove. På den måde vil hun ofte kunne falde i søvn uden at blive tilbudt brystet.
Det kan også være en god idé, at du giver hende en frugtbåd, agurk eller lignende i hånden, som hun kan sutte og gumle på. Det kan være rart for hende at få lidt i munden, som alternativ til brystet. Samtidig kan man nogle gange være heldig, at hun hen af vejen kan sættes i sin barnevogn i haven, sidde og sutte på lidt frugt og du går så lidt omkring hende, går lidt ind og ud, pakker taske eller lignende - og stille og roligt lægger hun sig selv til at sove og altså uden, at du behøver trille tur med hende.
Det kan også være en god idé at putte hende med en putteklud og evt. en sut, så hun har denne til at nulre og putte sig med. De fleste børn er mellem 12-18 måneder før de begynder at kunne bruge en klud bevidst, så det tager tid for hende at lære det, men den kan godt introduceres nu, så den bliver en fast del af det at skulle sove.
Det kan også hjælpe dig, hvis hun nogle dage er nødt til at falde i søvn indenfor - at hun netop har kluden, sutten osv. så hun oplever det samme, som hun plejer - puttestedet er bare lidt anderledes.
Mange børn har også stor glæde af at blive puttet i en sovepose - voksipose, duni-duo, slee-bee, drømmepose og hvad de nu alle sammen hedder. De fås i mange kvaliteter og til mange forskellige priser. Soveposen har den fordel, at den bruges og bliver puttestedet for barnet - uanset hvor barnet puttes. Det er posen som er genkendelig og tryg og puttet i den kan barnet sove både inde, ude, hos bedsteforældre osv. fordi det er trygt ved sin sovepose og forbinder den med søvn.. Det er dog vigtigt at sikre sig, at barnet ikke får det for varmt og at barnets påklædning passer til der, hvor barnet skal sove.
Nogle børn sove bedst, hvis man lægger sig sammen med dem, holder dem tæt, kærtegner, nusser, beroliger, holder i hånd. Du må også meget gerne lægge dig sammen med jeres datter i dobbeltsengen om dagen og se om du på den måde kan få hende lullet i søvn netop med din nærhed:)
Håber du kan bruge disse tanker lidt videre, rigtig meget held og lykke fortsat!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske