Svar: Nye rutiner

13. februar 2016

Kategori:
Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Hej med dig

Tak for dit brev og dejligt at høre, at du har kunne bruge mine råd indtil videre:)

Det er ofte en rigtig god idé at trille en tur med barnevognen om formiddagen. Start med at lade din datter sidde op, kikke på verden, mærke vinden i ansigtet og på den måde blive fyldt godt op med indtryk - og når hun så virker parat, så kan du lægge hende ned at sove. På den måde vil hun ofte kunne falde i søvn uden at blive tilbudt brystet.

Det kan også være en god idé, at du giver hende en frugtbåd, agurk eller lignende i hånden, som hun kan sutte og gumle på. Det kan være rart for hende at få lidt i munden, som alternativ til brystet. Samtidig kan man nogle gange være heldig, at hun hen af vejen kan sættes i sin barnevogn i haven, sidde og sutte på lidt frugt og du går så lidt omkring hende, går lidt ind og ud, pakker taske eller lignende - og stille og roligt lægger hun sig selv til at sove og altså uden, at du behøver trille tur med hende.

Det kan også være en god idé at putte hende med en putteklud og evt. en sut, så hun har denne til at nulre og putte sig med. De fleste børn er mellem 12-18 måneder før de begynder at kunne bruge en klud bevidst, så det tager tid for hende at lære det, men den kan godt ...

Annonce

... introduceres nu, så den bliver en fast del af det at skulle sove.

Det kan også hjælpe dig, hvis hun nogle dage er nødt til at falde i søvn indenfor - at hun netop har kluden, sutten osv. så hun oplever det samme, som hun plejer - puttestedet er bare lidt anderledes.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Mange børn har også stor glæde af at blive puttet i en sovepose - voksipose, duni-duo, slee-bee, drømmepose og hvad de nu alle sammen hedder. De fås i mange kvaliteter og til mange forskellige priser. Soveposen har den fordel, at den bruges og bliver puttestedet for barnet - uanset hvor barnet puttes. Det er posen som er genkendelig og tryg og puttet i den kan barnet sove både inde, ude, hos bedsteforældre osv. fordi det er trygt ved sin sovepose og forbinder den med søvn.. Det er dog vigtigt at sikre sig, at barnet ikke får det for varmt og at barnets påklædning passer til der, hvor barnet skal sove.

Nogle børn sove bedst, hvis man lægger sig sammen med dem, holder dem tæt, kærtegner, nusser, beroliger, holder i hånd. Du må også meget gerne lægge dig sammen med jeres datter i dobbeltsengen om dagen og se om du på den måde kan få hende lullet i søvn netop med din nærhed:)

Håber du kan bruge disse tanker lidt videre, rigtig meget held og lykke fortsat!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Barnepige

Hvis du har brug for at få dit barn passet, så vælg altid en person som barnet kender og en person du har tillid til.

Det skal være en person, som kan overskue situationen og bevare roen, hvis noget uforudset skulle ske.

Generelt bør man ikke lade sit barn passe af en under 12-13 år - men det afhænger naturligt af vedkommendes modenhed. Nogle piger er meget modne i denne alder, hvor andre er for umodne til at kunne tage det ansvar, det er at passe et lille barn....

Læs mere i Babylex

D-vitamin

Alle børn bør fra de er 2 uger til de er 2 år gives D-vitamin 10 mikrogram (400IE) dagligt. Det gives som dråber.

Børn med mørk hud og/eller børn som går klædt, så kroppen oftest er tildækket om sommeren (lange ærmer, lange bukser/kjoler eller tørklæder) skal fortsætte med D-vitamintilskud (400IE) hele barndommen.

Når børn er ca. 1½ år gamle, vil de kunne tygge en multivitaminpille, ofte knækket i kvarte. Indeholder vitaminpillen 10 mikrogram D-vitamin, bliver...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg vil gerne, som så mange andre, takke dig for en helt usædvanlig god brevkasse. Som bosiddende i England har det betydet rigtig meget for mig at finde svar på dette og hint derhjemmefra. Jeg kan rigtig, rigtig godt lide din kærlige holdning til tingende, og det har virkelig hjulpet mig meget at læse dine omhyggelige svar.

Mange kærlige hilsner
Sanne, mor til dreng 5 måneder