Svar: Nye søvnrutiner
11. februar 2016
Alder:
6 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :) Dejligt at høre, at du har min bog om søvn og bruger mine søvnhjul:)
For at starte med dit sidste spørgsmål først - kan man inspireres af en sydlandsk søvnrutine? Ja, det kan man sagtens. I princippet er der intet i vejen for at barnet står sent op, sover sent hele dagen igennem og går sent i seng. Og modsat er der heller ikke noget i vejen for at starte dagen tidligt og gå tidligere i seng. Hvorvidt man skal gøre det ene eller det andet afhænger helt af, hvordan barnet virker til at trives bedst, og hvad der passer ind i dagligdagen og mors og fars rytme.
Hvis du selv er B-menneske, som elsker at sove længe og gå sent i seng, så vil det naturligt være hårdt at have et barn, som starter dagen allerede kl 06. Derfor kan du sagtens forsøge at hjælpe din dreng til en rytme, hvor han sover længe sammen med dig og starter dagen sent.
Det er dog en rigtig god idé, hvis du kan forsøge at holde samme rytme hver dag, uanset om det er hverdag eller weekend. Hans indre ur bliver meget forvirret, hvis han nogle dage kommer op kl 07 og andre dage ikke kommer op før kl 09. Når han ikke er ældre, så vil det hjælpe ham med en fast rytme, det vil sige faste stå op tider, faste spisetider, faste sovetider osv. Det hjælper ham til at fornemme behov for søvn og aktivitet, ligesom det hjælper ham til at fornemme mæthed og sult.
Så hvis I gerne vil arbejde på en sen søvnrytme og rykke hele dagen, så drejer du blot hjulet et par timer, så det passer til den rytme, du gerne vil forsøge at skabe. Det kunne f.eks. se således ud:
Tidlig morgen 07: Flaske og sover videre i mors seng, indtil du fornemmer at det er tid for jer at stå op.
Morgen 09: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 10.30: Frisk blød frugt i hånden, frugtmos, vand af kop.
Flaske og puttes til første lur, som f.eks. ligger mellem 11-12
Frokost 12.30-13: Tilbydes ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden og du følger efter med lidt grøntsagsmos. Der begyndes med kød og fisk i mosen. Vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur ca kl 14-14.30 og må her gerne sove et par timer
Sen eftermiddag 17-17.30: Tilbydes frisk blød frugt og lidt frugtmos, og flaske gives også ofte gerne om eftermiddagen
Powernapper evt. lidt, eller springer den måske over
Aften 19-19.30: Grøntsagsmos og der begyndes med kød eller fisk i mosen, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, vand af kop.
Flaske og puttes til natten ca kl 21-21.30
Først på natten efter behov - flaske x 1 og sover herefter videre.
Du kan altså sagtens dreje hele hjulet lidt, så tiderne flytter sig og kommer til at ligge senere - og så der stadig er plads til mad og mælk.
I forhold til sen rytme, så skal du naturligvis også medtænke, hvornår du stopper barsel, og hvad jeres dreng så skal. Hvis han skal i dagpleje eller vuggestue, når han f.eks. er 8 måneder og derfor her skal afleveres kl 07 eller lignende, så vil det være rigtig svært at ændre rytme, hvis I har en sen søvnrytme nu. Modsat, hvis han ikke skal ud og have en tidlig hverdag, før han er 1 år, så kan du godt nyde din barsel og nyde muligheden for at sove længe - og så kan I ændre rytme i takt med at hverdagen melder sig igen.
Aktiviteter i hverdagen må du forsøge at passe ind med den rytme han har. Han kan sandsynligvis godt klare at blive vækket fra sin lur, fordi han skal til svømning, hvis det kun er en gang om ugen, men hvis det er hver dag, så er det uhensigtsmæssigt og det kan være nødvendigt også at medtænke, hvordan du kan hjælpe ham til en rytme, der passer ind i de aktiviteter I gerne vil til. Når det så er sagt, så bør søvnen komme forud for aktiviteter i hverdagen...
Med hensyn til behovet for en flaske en time efter putning, så kan det faktisk nogle gange hjælpe at adskille flasken af skiftning. Det vil sige, at I kan give ham aftensmad, herefter flaske, skifte ham og derefter give flaske igen, så han på den måde bliver fyldt ekstra op, måske tager de 100 ml mere - og derved kan I være heldige at han ikke søger flasken efter en time.
I skal naturligvis også være opmærksomme på, at han har behov for flere små måltider nu, så han bliver fyldt godt op med både grød og mos i løbet af dagen, måske er han klar til at I nu øger indtaget af skemad lidt mere igen:)
Håber I kan bruge dette videre, rigtig meget held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske