Svar: Nye søvnrutiner

11. februar 2016

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Hej med dig

Tak for dit brev :) Dejligt at høre, at du har min bog om søvn og bruger mine søvnhjul:)

For at starte med dit sidste spørgsmål først - kan man inspireres af en sydlandsk søvnrutine? Ja, det kan man sagtens. I princippet er der intet i vejen for at barnet står sent op, sover sent hele dagen igennem og går sent i seng. Og modsat er der heller ikke noget i vejen for at starte dagen tidligt og gå tidligere i seng. Hvorvidt man skal gøre det ene eller det andet afhænger helt af, hvordan barnet virker til at trives bedst, og hvad der passer ind i dagligdagen og mors og fars rytme.

Hvis du selv er B-menneske, som elsker at sove længe og gå sent i seng, så vil det naturligt være hårdt at have et barn, som starter dagen allerede kl 06. Derfor kan du sagtens forsøge at hjælpe din dreng til en rytme, hvor han sover længe sammen med dig og starter dagen sent.

Det er dog en rigtig god idé, hvis du kan forsøge at holde samme rytme hver dag, uanset om det er hverdag eller weekend. Hans indre ur bliver meget forvirret, hvis han nogle dage kommer op kl 07 og andre dage ikke kommer op før kl 09. Når han ikke er ældre, så vil det hjælpe ham med en fast rytme, det vil sige faste stå op tider, faste spisetider, faste sovetider osv. Det hjælper ham til at fornemme behov for søvn og aktivitet, ligesom det hjælper ham til at fornemme mæthed og sult.

Så hvis I gerne vil arbejde på en sen søvnrytme og rykke hele dagen, så drejer du blot hjulet et par timer, så det passer til den rytme, du gerne vil forsøge at skabe. Det kunne f.eks. se således ud:

Tidlig morgen 07: Flaske og sover videre i mors seng, indtil du fornemmer at det er tid for jer at stå op.

Morgen 09: Havregrød, vand af kop.

Formiddag 10.30: Frisk blød frugt i hånden, frugtmos, vand af kop.

Flaske og puttes til første lur, som f.eks. ligger mellem 11-12

Frokost 12.30-13: Tilbydes ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden og du følger efter med lidt grøntsagsmos. Der begyndes med kød og fisk i mosen. Vand af kop.

Flaske og puttes til middagslur ca kl 14-14.30 og må her gerne sove et par timer

Sen eftermiddag 17-17.30: Tilbydes frisk blød frugt og lidt ...

Annonce

... frugtmos, og flaske gives også ofte gerne om eftermiddagen

Powernapper evt. lidt, eller springer den måske over

Aften 19-19.30: Grøntsagsmos og der begyndes med kød eller fisk i mosen, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, vand af kop.

Flaske og puttes til natten ca kl 21-21.30

Først på natten efter behov - flaske x 1 og sover herefter videre.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Du kan altså sagtens dreje hele hjulet lidt, så tiderne flytter sig og kommer til at ligge senere - og så der stadig er plads til mad og mælk.

I forhold til sen rytme, så skal du naturligvis også medtænke, hvornår du stopper barsel, og hvad jeres dreng så skal. Hvis han skal i dagpleje eller vuggestue, når han f.eks. er 8 måneder og derfor her skal afleveres kl 07 eller lignende, så vil det være rigtig svært at ændre rytme, hvis I har en sen søvnrytme nu. Modsat, hvis han ikke skal ud og have en tidlig hverdag, før han er 1 år, så kan du godt nyde din barsel og nyde muligheden for at sove længe - og så kan I ændre rytme i takt med at hverdagen melder sig igen.

Aktiviteter i hverdagen må du forsøge at passe ind med den rytme han har. Han kan sandsynligvis godt klare at blive vækket fra sin lur, fordi han skal til svømning, hvis det kun er en gang om ugen, men hvis det er hver dag, så er det uhensigtsmæssigt og det kan være nødvendigt også at medtænke, hvordan du kan hjælpe ham til en rytme, der passer ind i de aktiviteter I gerne vil til. Når det så er sagt, så bør søvnen komme forud for aktiviteter i hverdagen...

Med hensyn til behovet for en flaske en time efter putning, så kan det faktisk nogle gange hjælpe at adskille flasken af skiftning. Det vil sige, at I kan give ham aftensmad, herefter flaske, skifte ham og derefter give flaske igen, så han på den måde bliver fyldt ekstra op, måske tager de 100 ml mere - og derved kan I være heldige at han ikke søger flasken efter en time.

I skal naturligvis også være opmærksomme på, at han har behov for flere små måltider nu, så han bliver fyldt godt op med både grød og mos i løbet af dagen, måske er han klar til at I nu øger indtaget af skemad lidt mere igen:)

Håber I kan bruge dette videre, rigtig meget held og lykke!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Selleri

Fra 6 mdr´s alderen vil mange børn nyde at spise flere rodfrugter, da de smager af noget. Selleri er en rodfrugt.

Rodfugter har en naturlig sødme og denne kommer især frem, hvis rodfrugterne bages i ovnen. Du kan lave mos af rodfrugter og du kan også give dit barn større stykker af bagte rodfrugter, som det selv kan spise - rodfrugter er vigtige som en varieret del af både din og barnets kost.

Du skal dog være opmærksom på at selleri indeholder nitrat og det bør...

Læs mere i Babylex

Flyverdragter til børn

Flyverdragter er nødvendige, og de fleste børn starter med at bruge en flyverdragt, når de begynder at kravle omkring i 1 års alderen.

Flyverdragter er til leg udenfor - ikke til at sove i. De fleste flyverdragter er meget varme og kan også være lidt stive i stoffet, og nogle flyverdragter er faktisk så stive og tunge, at de gør det svært for barnet at bevæge sig rundt. Derfor kan det være en god idé at vælge en flyverdragt, som ikke er alt for tung, og som netop giver...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tak for dine svar. Hvor er du bare dygtig. Tak for dine gode råd. Alle mine spekulationer er nu væk.. Vil prøve de ting du siger. Tak :)

Kærlig hilsen
Katrina, mor til dreng på 9 måneder