Svar: Kan søskende sove sammen?

11. februar 2016

Kategori:
Alder:
18 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

Det kan være en rigtig god idé at lade søskende sove sammen. Rigtig mange børn finder tryghed i dette og især de lidt større børn - ofte de 4-5 årige - synes det er fair, at børnene sover sammen, når de voksne sover sammen...

Jeg synes bestemt, at det er et forsøg værd. Det er rigtig fint, at de puttes samtidig og at jeres ritual er nogenlunde ens. Det er fint med tandbørstning, nattøj osv. og derefter putning. Lillesøster er så gammel nu, at hun faktisk godt kan have glæde af også at få godnathistorie, hun kan godt have glæde af blot at ligge og lytte til stemmen, når der læses op, også selvom hun ikke forstår så meget af historien. Og hun kan også have glæde af at få vist billeder undervejs, så hun på den måde kan følge med. I kan derfor godt prøve at indrette jer således, at I kan sidde hos pigerne og fælles læse højt for dem.

Lillesøster risikerer at falde på gulvet, hvis hun allerede nu får en åben seng, derfor vil det sandsynligvis være bedst, hvis de kan blive puttet i hver deres seng og I kan sætte jer ved siden af dem, så de begge kan se den af jer, som putter. Alternativet kan naturligvis være en stor madras på gulvet. Det vil nogen foretrække, fordi det også giver mulighed for, at en af jer forældre sætter jer på madrassen sammen med pigerne. På den måde kan de få lidt mere fysisk kontakt og nærhed, når de skal sove og de vil opleve at have hinanden og kunne mærke ...

Annonce

... hinanden, når og hvis de vågner i løbet af natten.

En mulighed er naturligvis også at I forsøge at sætte deres senge sammen - I må prøve jer lidt frem for at vurdere, hvad der kan fungere bedst hos jer. Der er ikke nogen faste regler for, hvordan man gør det. Dog vil jeg lige nævne, at man skal passe på med en køjeseng, hvor den ældste ligger øverst og den yngste nederst - børn skal faktisk være ret gamle (skolealder), før de tør ligge øverst, og før man kan være sikker på, at de ikke triller ud af sengen om natten, og de kan komme voldsomt til skade...

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Mange forældre er bekymrede for at børnene vil vække hinanden. Der er ofte ikke grund til denne bekymring. I starten vil de måske begge vågne, hvis den ene vågner og græder - men hvis I går ind til dem, reagerer med det samme, beroliger og betrygge og f.eks. siger "det er okay, jeg er her, sov du bare videre", så vil den der ikke græder falde videre ind i søvnen.

De vil også lære hinandens natlige lyde at kende, de små grynt, host osv. som de naturligt hver især kan give om natten, og det vil som du også selv skriver, ofte virke tryghedsgivende for dem, ligesom det også gør for os voksne, når vi sover sammen:)

Håber du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke med det projekt! Og til sidst vil jeg lige sige, at I naturligvis skal spørge jeres piger - især den ældste, om hun har lyst til det. Hvis pigerne ikke selv har lyst, så kan det være svært at indføre...

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Cykelhjelm

Alle børn bør bruge cykelhjem, når de cykler. Det gælder både når de cykler selv og når de sidder i cykelstol, i en ladcykel eller i en cykelanhænger.

Vælg en godkendt hjelm. Det vil sige en hjelm med et CE-mærke og godkendelsesnummeret EN 1078.

Derudover så skal hjelmen sidde rigtigt og det gør den når den dækker panden og sidder så stramt, at den ikke kan skubbes tilbage i nakken. I de fleste hjelme sidder skumgummipuder, som hjælper til at justere størrelsen, så...

Læs mere i Babylex

Tilstoppet tårekanal

Mange nyfødte børn har en tilstoppet tårekanal. Barnet ser ud som om, at det har søvnklatter i øjenkrogen hele tiden, eller at øjnene konstant virker fugtige.

Tårekanalen er en tynd kanal, som løber fra den inderste øjenkrog til næsen. Det er bl.a. den, der får os til at snøfte, når vi græder.

Tårer er 'øjnenes sprinkleranlæg'. Tårerne løber i en konstant strøm fra øverste, yderste øjenkrog ned og renser øjnene. Øjenvipperne er en slags 'vinduesviskere', og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit svar ang. vores datter. Jeg tror virkelig, at du ramte plet med dit svar!

Mor til sensitiv pige på 4 måneder