Svar: Mad og søvn / dagsplan baby 8 mdr

10. februar 2016

Kategori:
Alder:
8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

Dagplanen som du sender ser umiddelbart rigtig fin ud. Du fortæller dog, at din dreng aldrig selv siger stop og at du holder mængden af mos/grød på ca. 1 dl. og derudover serverer mad i stykker, brødhapsere osv. Jeg tænker, at du skal prøve at give ham mere mad. Han må gerne spise større portioner og det kunne være, at han så ville søge brystet mindre. Det er en forudsætning for at kunne undvære mælk/bryst om natten, at han får mad nok hele dagen igennem.

Jeg vil også anbefale dig, at du indfører en godnatgrød, som en fast del af hans putteritual. Det er rigtig fint med badet om aftenen, og det må du meget gerne bibeholde. Efter badet, vil det dog være rigtig godt, hvis du kan tilbyde ham en havregrød, flerkornsgrød eller mysligrød, som kan fylde ham ekstra op til natten. Det vil sige, at jeres aftenrytme kan se således ud:

17.30: Aftensmad med kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta. Der er både mad i stykker og også mos. Vand af kop.

Kommer i bad, gøres klar til natten.

Tilbydes godnatgrød ca kl 18.45, sammen med vand af kop eller evt. mme af kop. Får herefter børstet tænder, hvis han har fået tænder:)

Ammes og puttes til natten 19-19.30 og må stadig gerne ammes fra begge bryster, hvis han viser behov for dette.

Sen aften 23: Ammes igen, også her må han gerne ammes fra begge bryster, hvis han kan og viser behov - men derefter bør han ikke ammes yderligere....

Det vil være relevant med 3 amninger i døgnet nu. Disse tre amninger kan ligge før middagslur, aften og sen aften. De kan dog også ligge aften, sen aften og tidlig morgen. Du skriver, at der ikke er længe til jeres dreng skal begynde i vuggestue, hvilket betyder, at han så vil være adskilt fra dig om dagen. Det betyder, at han så enten skal have modermælkserstatning før sin middagslur eller at du kan amme ham aften, sen aften og tidlig morgen. Hvis du vælger sidstnævnte løsning, så er det "kun" amningen kl 01.30, som du nu skal trappe ud af. Det burde dog også være ...

Annonce

... muligt, hvis han har fået aftensmad, godnatgrød og er ammet både aften og sen aften...

Det er vigtigt, at du er opmærksom på, at han ikke falder i søvn med dit bryst i munden eller i din favn. Hvis han er afhængig af bryst eller favn for at sove, vil han naturligt søge dette igen og igen hele natten. Du skriver, at han falder fint i søvn af sig selv til lur både dag og aften - og det skal du således holde fast i. Vær opmærksom på, hvilke rutiner du bruger om dagen og forsøg at føre disse over til natten. Hvis han f.eks. puttes i sovepose om dagen, kan det være en idé at bruge denne om natten, men naturligvis sikre, at han ikke får det for varmt. Hvis han puttes med putteklud, så skal denne også bruges hele døgnet...

Det vil være rigtig godt, hvis du efter amning sen aften kan putte ham i egen seng, så han ligger på afstand af dig og ikke kan dufte din mælk. Jo tættere han er på dig fysisk, jo større sandsynlighed er der for, at han vil søge brystet og at amningen vil fortsætte. Så efter amning, vil det være rigtig godt, at du putter ham over i egen seng, hvor han så kan sove videre og ikke forstyrres af duften af din mælk.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Ellers er løsningen at du lirker brystet mere og mere ud, så han stadig får bryst, falder til ro, hjælpes til at sove videre, men langsomt lærer at han ikke behøver mælk for at sove. Samtidig med at du afkorter amningen mere og mere, skal du berolige med dine hænder, kærtegne ham, holde ham i hånden, putte ham med en klud, lulle ham i søvn på en bestemt måde og netop denne rutine skal så tage mere og mere over, så du fremadrettet netop kan lulle ham ind i søvnen uden brystet men med klud og kærtegn.

Så mere mad i løbet af dagen, indføre en godnatgrød, amme ham 3 gange i døgnet, sikre at han ikke falder i søvn med dit bryst og i din favn, afkorte amningen kl 01.30 mere og mere og sætte noget andet (kærtegn osv.) i stedet, som stille og roligt så tager mere og mere over:)

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre, rigtig meget held og lykke med ham :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Babyalarm

Babyalarmer kan give et fingerpej om at det lille barn sover godt eller er ved at vågne, men babyalarmer kan ikke bruges som babysitter og når man bruger en babyalram skal man altid tjekke sit barn ved selv at se på det.

Der er stor forskel på kvaliteten af de alarmer, der er på markedet og priserne svinger fra få hundrede kroner til langt over 1000kr.

De trådløse og batterikrævende alarmer er de mest populære i Danmark, fordi danske børn ofte sover udenfor. Vælger...

Læs mere i Babylex

Æg

Hårdkogte æg, eller æggepandekage, kan gives fra 6 måneders alderen. Men i små mængder. Æg kan således gives som en del af en varieret kost og mange børn kan godt lide smagen af æg.

I æggeblommen findes et relativt højt indhold af kolesterol, det er dog først og fremmest madens indhold af mættet fedt, der påvirker blodets kolesterolindhold.

Man ved ikke præcist, hvor meget æg man kan tåle før det ses på kolesterolindholdet. Nogle mennesker kan spise meget æg og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for en god brevkasse. Vi er i den kedelige situation, at vi ikke har haft glæde og gavn af vores egen sundhedsplejerske. Vi har fundet dine svar meget relevante.

Tak fra os.