Svar: 4 måneder og søvn

2. februar 2016

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Julie

Tak for dit brev :) Velkommen til og dejligt at høre at du har købt min bog om børn og søvn, tak:)

Det er helt rigtigt, som du skriver, at der sker en masse med jeres drengs udvikling og også hans søvn netop nu. Mange børn vil i 4 måneders alderen have svært ved at overgive sig til søvnen, ligesom de ofte har svært ved at sove længere lure.

Jeres dreng er langt mere bevidst nu og meget opmærksom på verden. Han følger tydeligt med i, hvad der sker omkring ham. Han bruger sig selv mere fysisk og mentalt, drejer hovedet bevidst efter ting, skelner tydelig mellem om han er hjemme eller ude, om han er i favn hos mor eller en fremmed osv. Det betyder, at han i denne alder let lader sig forstyrre - det er svært at give slip på dagen, når han sove, ligesom han også let lader sig forstyrre, når han skal spise.

Uanset om du ammer eller giver flaske, så vil du sandsynligvis fornemme, at han har svært ved at koncentrere sig, når han skal spise. Han sutter, slipper, smiler til dig, sutter igen, slipper igen, pludrer lidt, sutter igen, slipper, drejer hovedet for at kikke efter far, som kommer ind af døren osv. Det betyder, at man meget let kan komme ind i en rutine, hvor han mere eller mindre slatspiser og slat sover lidt hele dagen igennem.

Det er rigtigt, at du i den første tid ikke kan give ham dårlige vaner og derfor roligt kan lade ham sove hos dig, være i din favn, give ham masser af nærhed og tæt fysisk kontakt. Det er også helt okay, at han i begyndelsen falder i søvn med brystet. Men med den alder han har nu, så skal han lære at sove uden brystet (eller flaske) i munden. Han skal stadig have mælk. Mælken skal indgå som en fast del af hans putteritual, men han skal flyttes fra din favn lige der, hvor han næsten sover, men ikke sover helt. Det er vigtigt, at han lige når at følge med i, hvor han lægges til at sove og stille og roligt lærer at forbinde sin seng, sin barnevogn osv. med stedet, hvor han sover.

Det betyder ikke, at du skal putte ham samme sted hver gang du putter ham, men du må gerne forsøge at skabe nogle helt ens rutiner, - jo mere genkendelighed, jo mere tryghed og jo lettere vil han have ved at falde i søvn. Du må gerne putte ham i barnevognen dagligt, så han vænnes til at sove i sin vogn. Det vil være rigtig godt, at han lærer dette:) Du må dog også gerne nogle gange vælge at lægge dig med ham, amme ham i din seng og lade ham falde i søvn ved siden af dig. Det er helt okay - du skal blot sikre dig, at han ikke kan trille ud af sengen! Som din mand også har sagt... og når og hvis du ammer ham i din seng, så skal du forsøge at trække brystet ud af munden på ham, før han sover helt, så han også her lærer at sove uden denne afhængighed, men stadig får mælken at sove på.

Jeg vil anbefale dig, at du nu forsøger at skabe en rytme, hvor han sover tre lure dagligt. Normalt vil jeg ikke anbefale, at du vækker ham, når han ikke er ældre end han er - men da han starter dagen meget sent, så kan det faktisk være et forsøg værd, om ikke du om morgenen, kan stå lidt tidligere op med ham, tænde lys, begynde at rumstere lidt omkring ham osv. så dagen måske starter kl 08 - i stedet for kl 10... Det har naturligt betydning for hans rytme og sovetider resten af dagen og selvom det er helt normalt, at børn i denne alder først sover kl 22 om aftenen, så er det umiddelbart for sent for de fleste af os, hvis han ikke sover før klokken er 01. Derfor er det okay, at du prøver at starte dagen lidt tidligere.

De tre lure skal være en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på eftermiddagen eller først på aftenen. Du skal regne med, at han samlet om dagen har behov for at sove ca. 5 timer og hans nattesøvn skal vare ca. 10 timer. Det betyder, at hvis han puttes kl 22, så passer det nogenlunde med at skulle stå op kl 08. Men ...

Annonce

... selvom han en aften sover senere, så vil det stadig være okay, at du starter dagen tidligere også selvom nattesøvnen så er kortere den nat...

En skitseret dagplan kan se således ud:

Tidlig morgen: Ammes (eller flaske) og sover videre, tilbydes en ekstra lille amning, når dagen begynder

Formiddag: Ammes (eller flaske) og puttes til formiddagslur

Frokost: Ammes (eller flaske) og puttes til middagslur

Eftermiddag: Ammes (eller flaske) og puttes til dagens 3. lur

Aften: Ammes (eller flaske), spiser ofte hyppigt i løbet af aftenen, for på den måde at fylde sig op til natten og puttes til natten.

Sen aften eller først på natten: Ammes (eller flaske)

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Midt nat: Ammes (eller flaske), hvis han har brug for det

Som du kan se, så tilbydes din dreng her mælk fast før hver lur hele dagen igennem. Så når din dreng skal sove, så tænk på at han skal være fyldt godt op med mad for at kunne sove godt. Da han nu er 4 måneder, vil du naturligt skulle i gang med lidt skemad i løbet af en måned eller to, og det vil også være med til at skabe mere rytme. Det vil her være rigtig godt, at du giver lidt skemad, når han vågner af en lur, sammen med vand af kop og igen giver ham bryst/flaske, før han så skal sove næste lur. Mælken altid en fast del af putteritualet:)

Jeg vil anbefale, at du starter med at skifte ham og i forbindelse med skiftning, så er det fint at du svøber ham. Det kan være i den ergo baby swaddler du har købt - hvis han vil acceptere den. Han er ikke længere et spædbarn og har også brug for at kunne bevæge sig og skifte stilling, så måske vil han protestere over denne form for svøb.. Du skriver, at du har en sovepose - det lyder som en rigtig god idé, at du netop bruger denne. Det lyder lidt som dobbeltkonfekt, både at bruge en swaddler og en sovepose... Soveposen skal du putte ham i efter at han er skiftet og gjort klar til lur. Og herefter ammer du ham så eller giver ham flaske.

Når han får sin mælk, så skal du se på ham. Se på hans øjne og lyt til hans vejrtrækning. Prøv at lægge ham fra dig, når du fornemmer at vejrtrækningen er blevet roligere, langsommere, og når du kan se, at han er lige ved at falde i søvn og endnu ikke sover tungt. Stille og roligt putte ham fra din favn ned i hans seng eller ned i barnevognen. Når han er svøbt eller puttet i en sovepose, så vil han føle sig omsluttet, men det vil være af posen/svøbet og ikke af dine arme. Derfor kan det være lettere for ham at blive flyttet, fordi skiftet fra din favn og ned, hvor han skal sove, ikke føles så voldsomt. Du må gerne erstatte brystet med en sut og du må også gerne give ham en sutteklud ved ansigtet, hvis du fornemmer, at det kan virke beroligende på ham.

Flyt ham stille og roligt fra din favn. Stå lidt ved ham, hold dine hænder roligt på ham, så han fornemmer, at du stadig er der. Lad dine hænder have lidt vægt på hans krop, så der er lidt tyngde, vug ham blidt imens han ligger ned, stille og rolige, rytmiske bevægelser. Putter du ham i barnevognen, så tril den, gå en tur med ham, så du på den måde luller ham i søvn. Han skal ikke være vågen, men lige ved at falde i søvn, så du netop kan lulle ham til ro på denne måde...

Du spørger, om du er for hurtig til at tage ham op, når han klynker, græder i barnevognen - og nej, det tror jeg ikke, du er. Jeg tror derimod, at du måske putter ham lidt for tidligt, og at han ikke har fået mælk nok eller er faldet nok hen med bryst eller flaske, før du putter ham - eller måske modsat, er faldet i søvn med bryst eller flaske og derfor vågner af, at du flytter ham. Det er vigtigt, at han flyttes der, hvor han er døsig - registrerer at han flyttes, men er træt nok til at sove videre...

Jeg håber, du kan bruge disse tanker lidt videre :)

Rigtig meget held og lykke og glæder mig til at følge jeres lille familie:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Annonce

Viden om børn:

Kravle

De fleste børn begynder at kravle, når de er mellem 8-12 måneder gamle. Nogle børn kravler dog allerede i 6 måneders alderen, og andre børn springer kravlestadiet helt over.

Det er vigtigt, at barnet kravler, da det har stor betydning for barnets motoriske udvikling og kunnen senere i livet. Når barnet kravler styrkes armmusklerne, og barnet øver sig i at holde hovedet oppe og i at bevæge det frit i alle retninger. Det sker små rytmiske bevægelser i ryggen, som er vigtigt for at...

Læs mere i Babylex

Efterveer

Efter fødslen skal livmoderen trække sig sammen til normal størrelse igen, - disse sammentrækninger kalder man efterveer. Jo flere børn man har født, jo mere vil livmoderen skulle trække sig sammen, og jo værre er efterveerne ofte.

Efterveer mærkes ofte under amning. Når barnet dier ved brystet, produceres hormonet oxytocin, der får livmoderen til at trække sig sammen og i dagene efter fødslen vil livmoderen gradvist blive mindre - lige efter fødslen går livmoderen ofte til...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Så lykkedes det! Efter så mange måneder, er Johan faldet i søvn i sin barnevogn, op til flere gange.

Jeg har idag vækket ham en halv time før han plejer at vågne, og nu har han sovet 45 min. formiddag (barnevogn), og ligger nu pt. og sover middagslur (indtil nu en time). Så jeg kan slet ikke få armene ned:)

Vi ser om vi kan hoppe på togene i tide, tak for hjælpen:)

Venlig hilsen
Kathrine, mor til Johan på 6 måneder