Svar: Opfølgende spørgsmål til stryge tøj metoden

1. februar 2016

Kategori:
Alder:
2 år, 6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Skattepigens mor

Dejligt at høre, at jeres datter kan falde i søvn, selvom I nu opholder jer lidt på afstand. Det er super godt - bestemt et skridt i den rigtige retning.

Der er ingen tvivl om, at jeres datter vågner og søger jer om natten, fordi hun igennem det sidste stykke tid har lært, at når hun vågner, så kommer hun ind til jer. Det ligger i hende, at hun skal ind i soveværelset, hun mærker denne rutine i sin krop og søger naturligt dette.

Nogle gange kan det være nødvendigt, at tage hende ind til jer, MEN - når hun så er faldet i søvn og sover godt, så bærer I hende tilbage i egen seng igen. Det vil sige, at hun "kun" er inde og vende i jeres seng. Så hun på den måde begynder at opleve, at hun bliver puttet i sin seng og også vågner i egen seng om morgenen. Det at hun oplever dette, vil ofte kunne gøre, at hun lettere kan falde i søvn i egen seng om natten og på den måde kan man nogle gange lære hende at sove bedre i egen seng.

Når det så er sagt, så er hun også så gammel nu, at hun jo er mere og mere bevidst og jeg kunne derfor godt forestille mig, at metoden måske ikke vil lykkes for jer. I stedet kan man så prøve med en madras på gulvet i børneværelset, simpelthen for at lære hende, at hun skal blive på værelset om natten. I kan evt. skiftes til at sove på madrassen og med det samme berolige, betrygge, lade hende mærke, at I er der osv. men holde fast i at hun skal blive på værelset, I skal ikke ud derfra, for det er nat og hun skal sove. Allerbedst er det naturligvis, hvis I kan hjælpe hende videre i søvnen, hvor hun ligger i egen seng, men nogle gange er det nødvendigt også her at tage det i etaper. Så hun kommer ud af sin seng og over på madrassen om natten, for så på sigt, at komme tilbage i egen seng igen - og også her få en erfaring med sig om både at blive puttet i egen seng og også vågne om morgenen i egen seng.

Det kan også være en overvejelse værd, om hun skal have en åben seng. Hun er 2.5 år og rigtig mange børn vil netop i denne alder protestere over tremmesengen. Hun vil ud af sin seng, bryder sig ikke om at være bag tremmer - og for nogle betyder en åben seng og netop bevidstheden om, at de rent faktisk kan stige ud af sengen og søge mor og far, at ...

Annonce

... de så sover mere roligt og lægger sig fint til at sove. For andre betyder det naturligt, at de så stiger ud af sengen igen og igen og igen....

En åben seng giver mulighed for, at I kan sætte jer hos hende, når hun skal sove. Læse en bog, lade hendes fødder være på jeres skød osv. så hun kan mærke jer, mærke at I er der - uden at I behøver lægge jer og putte tæt med hende. Og om natten, når hun vågner kan I på samme måde sætte jer på sengenkanten, give hende lidt ekstra fysisk kontakt, som hun så kan falde til ro ved. Så hun ikke behøver komme op, for at mærke at I stadig er der og passer på hende og så hun på den måde måske bedre lærer at falde i søvn og også komme videre i søvnen i egen seng.

Hvorvidt far skal kræve, at han vil putte og holde fast i dette afhænger meget af, hvordan hun reagerer og hvor voldsomme hendes protester er. Det er vigtigt, at det ikke bliver en "magtkamp" og at I overvejer meget, hvorfor det er vigtigt for jer, at lige præcis far putter. Jo mere far kan gøre, jo mere far er med hele dagen, hele aftenen, bader hende, skifter hende, læser godnathistorie osv. Jo lettere vil far naturligt også have ved at tage over.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Da mor er gravid, så mærker jeres datter naturligt den forandring. Hun forstår det ikke rigtigt, ved ikke hvad der sker og hvad det betyder. I og andre taler måske om babyen der kommer, måske fornemmer hun, at mor ikke bærer hende rundt, ikke løfter hende som tidligere osv. Der sker ændringer og hun kan meget let føle, at mor skubber hende væk, skubber hende fra sig "nu må du lige selv" eller "far hjælper dig" osv. Hvis hun føler sig afvist, så kan det øge hendes behov for mor og dermed gøre hende ekstra klyngende - det er derfor vigtigt, at mor viser sig tilgængelig, når mor kan:)

Hvis det er helt umuligt for mor at være der, putte hende osv. så kan far naturligvis godt gøre det. Hvis mor f.eks. var indlagt, så ville far jo skulle gøre det - og så er det sådan. Men hvis I begge er der, så skal hun naturligt sige godnat til jer begge, og hun skal forbinde det at komme i seng med noget trygt, dejligt og rart. I skal derfor vurdere, hvor meget I vil kæmpe om natten...

Håber I kan bruge dette lidt videre :)

Rigtig meget held og lykke fortsat!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Navle

Hos det nyfødte barn sidder stadig en rest fra navlestrengen, som vil falde af, af sig selv, når barnet er mellem ca. 5 dage og tre uger gammelt. Det er normalt at det kan bløde fra navlen i denne periode og det kan også lugte fra navlen, da det er en forrådningsproces der sker.

Du skal være opmærksom på at navlen ikke begynder at lugte for meget, da det kan være tegn på infektion. Hvis navlen lugter gennem barnets tøj, er det for meget. Hvis der er rødme omkring navlen, kan...

Læs mere i Babylex

Angst hos børn

Børn vil i løbet af deres liv have perioder, hvor de er bange for forskellige ting. Man kan skelne lidt imellem frygt og angst. Barnet kan f.eks. blive bange for en stor hund der står og gør - her er der tale om frygt, og det kan være hensigtsmæssigt, fordi det er med til at holde barnet fra en situation, som måske kan være farlig.

Angst ligger lidt dybere og det kan f.eks. være når barnet ikke kan falde i søvn på grund af f.eks. tordenvejr. Når barnet oplever angst, så oplever...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for kampen i medierne mod ’skrig dig i søvn’ metoden. Den er godt nok sej!

Jeg videresendte dit indlæg fra din egen side til en kollega, som var grædefærdig af tvivl over om hun var en dum og dårlig mor, når hun bare blev ved med at gå ind til sin grædende søn om aftenen. Hun var simpelthen så lettet og følte sig så godt bakket op. Hun havde fået mange ’gode råd’ fra venner og familie, som også havde forsikret hende om at hun både forkælede barnet og gjorde det utrygt (?!?) med sin inkonsekvens og blødsødenhed.

Det er en vigtig, vigtig kamp du kæmper for at få spredt et væsentligt budskab!