Svar: Vil ikke puttes

28. januar 2016

Kategori:
Alder:
12 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Astas mor

Tak for dit brev :)

Jeres dagsplan ser umiddelbart fin ud, og det lyder alderssvarende og nødvendigt med to lure dagligt.. Det lyder også som om at jeres puttetidspunkter passer fint. Da I står tidligt op, vil hun naturligt sove sine lure tidligt i løbet af dagen og det lyder passende med et puttetidspunkt kl 19-19.30, når dagen starter allerede kl 5-5.30...

De fleste børn er mellem 12-18 måneder før de begynder at kunne nøjes med en længere lur midt på dagen og selvom jeres datter er blevet 1 år nu, så vil det, at hun starter dagen tidligt naturligt gøre behovet for en formiddagslur større. Hvis I springer denne lur over og i stedet putter hende til en tidligere middagslur, så vil I risikere, at hun begynder at falde i søvn sidst på eftermiddagen, fordi hun netop har behov for sine to lure, sine to afbræk i løbet af dagen stadigvæk - og søvn der ligger efter kl 16, vil æde af nattesøvnen i denne alder.

Derfor skal I også sikre jer, at det ikke er netop dette, som sker hos jer. Når hun er hentet om eftermiddagen, har hun så tendens til at powernappe lidt. Det kan være på vejen hjem eller på sofaen, når I er kommet hjem. Hvis hun lukker øjnene og powernapper bare 15-20 minutter, så kan det være forklaringen på, at hun ikke er til at få til at sove om aftenen.

Alder og udvikling spiller naturligt også ind. Hun er rigtig godt i gang motorisk og har naturligt en stor uro i kroppen, når hun skal sove. En form for rastløshed, hvor det er rigtig svært for hende at lægge sig ned og slappe af. I må her gerne lægge hænderne på hende og på den måde med jeres hænder og nærhed hjælpe hende til fysisk ro.

Har hun fået en juniordyne? Det kan være en hjælp med en større dyne, som bedre svøber sig omkring hende. Det kan være med til at give en større ro.

Det er super med badet ca. en time før putning. Prøv om I kan afslutte badet med lidt massage, hvor I smører hende ind i lidt creme eller lignende. Det kan også være med til at få hendes krop lidt ned i gear, så hun får slappet bedre af.

Godnatgrøden efterfølgende skal I også holde fast i. Den er med til at give lidt ekstra mæthed og ro i kroppen - og derefter kan hun så få en flaske.

Når I giver hende flasken, så prøv at overveje hvorvidt hun skal have flasken på skødet eller om hun kan få den i sengen. Hvis hun får den i jeres favn og derefter flyttes over i sengen, så kan det nogle gange gøre, at hun vågner lidt for meget op. Hvis I kan give hende flasken i sengen, så undgår I at hun reagerer på skiftet fra favn til seng og måske derfor lettere vil kunne overgive sig til søvnen. Hvis I giver flasken imens hun ligger i sengen, så bør I elevere hendes hovedgærde lidt, så hun ikke ligger helt fladt. Det ...

Annonce

... kan I gøre ved at komme en pude eller lignende ind under hendes madras i hovedenden, så hele madrassen løftes lidt op.

Måske har hun lige nu brug for, at I som nu giver hende bad, tilbyder godnatgrød, børster tænder, putter hende, nusser lidt i håret, synger sang og derefter går ud - og når og hvis hun så ikke falder i søvn, så gå I tilbage og tilbyder hende en flaske, som hun så kan falde til ro med. Nogle børn har brug for at ligge bare 20 minutter, tumle rundt, pludre lidt for sig selv og på den måde få gearet lidt ned og koblet fra - og derefter er de så parate til nærheden, som hjælper dem med at falde endeligt i søvn. I behøver således ikke sidde hos hende i de 20 minutter. Hvis hun er okay, ligger og pludrer og egentlig har det fint, så er det helt okay, at I lader hende ligge, men når hun har brug for jer, så skal I naturligvis være der. Hos jer kan det lige nu godt være, at hun derfor skal have lov til at ligge lidt for sig selv, og først derefter tilbydes flaske og så falde i søvn i sin seng.

I skal ikke begynde at tilbyde hende flaske om natten. Hun skal stadig kun have flaske som del af sin putning om aftenen og i løbet af de næste par måneder, kan den så trappes helt ud og evt. erstattes af lidt mme af en kop i en periode. Men lige nu lyder det som om, at hun har brug for den om aftenen, og det er helt okay med den alder hun har.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Det spiller naturligt også ind, at hun er i dagpleje om dagen og derfor adskilt fra jer. Hun er stadig så lille, at hun ikke forstår, hvor I går hen, når I går fra hende. Hun ved ikke, hvor I er om dagen, og hun forstår ikke en forklaring om, at I er på arbejde eller at I kommer igen. Når hun ikke kan se jer, så føler hun sig naturligt lidt forladt og alene. Nu hvor hun er et år og stille og roligt i gang med at øve sig i at rejse sig ved tingene, kravle og gå lidt rundt, så kommer der en ny periode, som man kan sige er en slags separation-gentilnærmelses-fase. På den ene side skubber hun jer væk, hun vil ikke op, hun vil prøve selv - og på den anden side, klynger hun sig lidt ekstra, har brug for at være lidt i favn, lige komme op på skødet, mærke jer lidt mere.

Og netop om aftenen, hvor hun skal slippe dagen og alle oplevelserne, kan man ofte mærke dette. Hun har rigtig meget brug for jer, brug for at mærke at I er der - og klynger sig derfor lidt ekstra, samtidig med at hun også kan virke lidt afvisende og virke til ikke rigtigt at ville jer. Det er en svær periode.

I skal naturligvis prøve at finde balancen mellem at give hende den nærhed hun søger og samtidig også give hende mulighed for selv at finde ro - jeg håber, at ovenstående giver lidt idé til, hvordan det måske kan lade sig gøre:)

Rigtig meget held og lykke fortsat!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Flyverdragter til børn

Flyverdragter er nødvendige, og de fleste børn starter med at bruge en flyverdragt, når de begynder at kravle omkring i 1 års alderen.

Flyverdragter er til leg udenfor - ikke til at sove i. De fleste flyverdragter er meget varme og kan også være lidt stive i stoffet, og nogle flyverdragter er faktisk så stive og tunge, at de gør det svært for barnet at bevæge sig rundt. Derfor kan det være en god idé at vælge en flyverdragt, som ikke er alt for tung, og som netop giver...

Læs mere i Babylex

Feber

Børns temperatur kan stige pludseligt. Dette skyldes, at deres evne til at kunne regulere temperatur ikke er fuldt udviklet. Den normale temperatur ligger mellem 36,5 og 37,5 grader celsius. Det er normalt, at temperaturen er ½ grad højere om aftenen end om morgenen.

Når temperaturen stiger, og der er tale om feber, vil barnet fryse, være koldt og blegt. Når feberen har fundet sit leje, bliver barnet derimod varmt og får blussende røde kinder. Et barn der har feber, skal have...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Denne gang skriver jeg bare for at udtrykke min taknemmelighed over det store arbejde du gør for at informere alle os "usikre mødre".

Normalt anser jeg mig selv for at være relativt velinformeret om de emner, der interesserer mig .....- men jeg må indrømme, at det at blive mor har ført en helt uventet usikkerhed med sig.

Når det man ønsker aller mest er at give sit barn den bedste start på livet - og man bare ikke er sikker på, hvad der er det bedste at gøre, er det fantastisk at kunne rådføre sig hos dig.

Jeg har læst stakke af bøger, Sundhedsstyrelsens anbefalinger, diverse artikler og lavet utallige google-søgninger (hvor jeg i øvrigt ofte lander på din side) om børnerelaterede emner - og alligevel bliver jeg tit i tvivl.

Trods mange spørgsmål fra min side svarer du tålmodigt, grundigt og engageret på det hele - og det betyder meget for mig som nybagt mor at få en kommentar med på vejen :-)

Mit medlemskab hos netsundhedsplejerske.dk er en rigtig god investering - og min søn får en mindre bekymret mor med i købet ;-)

God sommer