Svar: Søvn og putterutiner
27. januar 2016
Alder:
2 år, 6 mdr.
Kære Skattepigens mor
Tak for dit brev :)
Det er dejligt at høre, at det faktisk går godt med at springe middagsluren over! Så langt så godt! Og også rigtig dejligt at høre, at I venter jer en lillebror eller lillesøster, hvor er det dejligt - stort tillykke med det:)
Det lyder som om, at det går let med at putte jeres datter nu. Men I lægger jer sammen med hende - og det tror jeg giver lidt ekstra problemer, for hun savner naturligt jeres favn og nærhed om natten og derfor vågner hun og søger jer.
Jeg plejer at sammenligne det med, at I som voksne falder i søvn ved siden af jeres partner og han/hun så forsvinder i løbet af natten. Hvis du f.eks. vågner og oplever at din mand er væk, så vil du ikke kunne sove videre, men i stedet vil du vågne yderligere op, du vil mærke en uro, og du vil begynde at søge efter ham, for at finde ud af hvor han er blevet af. Du ville først falde til ro, når du havde fundet ud af at der ikke var sket noget, at han bare var gået på toilet, ikke kunne sove og derfor var stået op og sad og læste avisen eller lignende.
Og det er præcis det samme for jeres datter, hvis hun falder i søvn sammen med jer. Så vil hun naturligt, når hun har sine små opvågninger om natten (som vi alle sammen har mange af) med sin underbevidsthed registrere at alt er, som da hun faldt i søvn - hvis det er det, så sover hun trygt og roligt videre, hvis ikke det er det, så vågner hun yderligere op.
Man kan helt overordnet set gøre to ting:
1) I kan forsøge at lære hende at sove i egen seng på eget værelse, uden at hun behøver jer ved sin side.
2) I kan vælge at forlænge jeres seng i bredden og praktisere samsovning, fordi det giver alle bedre søvn at sove sammen.
Hvis I vil forsøge at lære hende at sove i egen seng, så skal I stadig putte hende nænsomt, læse godnathistorie, synge en sang eller hvad I nu plejer at gøre, ligesom det vil være rigtig godt, at hun får en putteklud, puttebamse, slaskedukke eller lignende at putte sig med - den skal fungere som substitut for jer og følge hende over alt...
Når hun er puttet og ligger i sin seng, så vil det være rigtig fint, at I så bruger det, jeg kalder for strygetøjmetoden. Jeg kan ikke huske om jeg har nævnt den for jer før - men jeg tror det:) Det går ud på, at I stiller jer på værelset og laver noget praktisk, så hun kan se jer. I kan tale med hende, hun kan kalde, I svarer osv. men hun ligger i sin seng og falder i søvn i sin seng, velvidende at I er der og at hun kan være helt tryg. Stille og roligt kan I så udvide denne metode ved at gå til og fra. I kan f.eks. sige "jeg henter lige en skjorte, der skal stryges", og så går I og kommer tilbage med den. I har et praktisk formål med at gå, og hun lærer, at hun trygt kan ligge i sin seng, I er der. Stille og roligt kan I så udvide endnu mere og f.eks. sige "jeg går lige ud i køkkenet og tømmer opvaskemaskinen". Hun bliver i sin seng, kan ligge og høre, at I skramler med kopper, glas, tallerkener.. Hun får således en fornemmelse for, at I er der, at hun høre jer, hun er ikke alene, selvom hun er på sit værelset - og forhåbentlig er hun så faldet i søvn af sig selv, når I vender tilbage igen:)
Hvis hun godt kan falde i søvn om aftenen, uden at I ligger eller sidder sammen med hende, så kan I også putte hende, lade hende sove og når hun så vågner og søger jer sen aften, så kan I gå ind til hende og så trøste, berolige osv. men holde fast i at det er sovetid og at hun fortsat skal blive i sin seng. I kan naturligvis godt i en periode vælge en madras på gulvet, for på den måde at lære hende, at hun ikke skal ud af værelset og ikke skal ind til jer, men at I stadig er der, beroliger og betrygger, men I skal være opmærksomme på, at hun jo også kan vænne sig til at I så er på værelset, så i takt med at hun bliver i stand til at komme videre i søvnen ved visheden om at I er der og passer på hende, vil det være godt, at I flytter jer tilbage til soveværelset igen. Med den alder hun har, ved hun godt at I er der, selvom hun ikke kan se jer:)
I kan også vælge den anden løsning, at I sover sammen. I kan købe en boxmadras og sætte den sammen med jeres seng, så jeres seng bliver 1 meter bredere - så er der plads til jer alle tre og også alle fire, når det bliver aktuelt. I skal naturligvis sikre jer, at det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt og at især den lille ny ikke kan trille ned mellem madrasserne. Det vil være rigtig godt, hvis I kan lægge en rullemadras eller en topmadras på, der kan dække revnen mellem madrasserne.
I nogle familier er det samsovning, som redder søvnen hos alle og det er naturligvis en overvejelse værd:) Man skal jo også medtænke, at storesøster meget vel kan føle sig afvist, hvis hun skal sove alene og den lille ny må sove sammen med jer. Hvis I vælger løsningen med at få hende lært at sove på eget værelse, så er det også rigtig godt, at I gør det nu - så hun lærer det i godt tid før den lille kommer.
Jeg håber, at I kan bruge dette lidt videre - og vil også lige sige, at I skal lade være med at sammenligne jer med venner og venners børn. Der er ikke to situationer der er ens, og ikke to ens børn. Derudover glemmer man (utroligt nok), hvordan og hvor svære nætter man har haft, når der først er gået lidt tid...
Håber I kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke med det projekt! :)
Rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske