Brev:
Pottetræning og lære at undvære bleen
27. januar 2016
Alder:
2 år, 6 mdr.
Pottetræning og lære at undvære bleen
Kære Helen
Vores datter på 2 1/2 år bruger ble, og over de sidste måneder er hun blevet rigtig dygtig til at fortælle, hvornår hun skal lave stort. Hun spørger oven i købet (lige inden), om hun må presse :-)
Det svarer vi selvfølgelig ja til og spørger samtidig, om hun vil sidde på potten. Men det vil hun ikke. Ind i mellem siger hun selv, at hun gerne vil sidde på potten, og så sidder vi og læser lidt imens. Men det er meget sjældent, hun laver noget der.
Bedsteforældrene er meget optagede af, hvornår hun kan undvære bleen, og forsøger at overtale hende til at sidde på potten, når de passer hende. Men det vil hun ikke.
Hun er helt bevidst om, hvad der sker, når hun presser, og hun beder også tit (ikke hver gang) om at blive skiftet, når hun er færdig.
Jeg er ikke særlig optaget af, at hun skal smide bleen. Vi synes ikke, det er træls eller besværligt at skifte hende, så vi har ikke travlt med det. Men måske er det nu, vi skal forsøge at overtale hende?
Flere veninder fortæller om børn, der fra den ene dag til den anden, selv bad om at komme på toilettet eller potten. Kommer det af sig selv?
For et halvt års tid siden skulle hun naturligt (næsten hver aften) lave stort efter sit aftenbad. Og det gjorde hun typisk på potten - hun var jo alligevel nøgen, og vi var på badeværelset. Men nu presser hun umiddelbart efter aftensmaden, og så vil hun ikke sidde på potten.
Vi glæder os til at høre dine tanker.
På forhånd tak.
Kærlig hilsen
Skattepigens mor