Pottetræning og lære at undvære bleen

27. januar 2016

Kategori:
Alder:
2 år, 6 mdr.

Pottetræning og lære at undvære bleen

Kære Helen

Vores datter på 2 1/2 år bruger ble, og over de sidste måneder er hun blevet rigtig dygtig til at fortælle, hvornår hun skal lave stort. Hun spørger oven i købet (lige inden), om hun må presse :-)

Det svarer vi selvfølgelig ja til og spørger samtidig, om hun vil sidde på potten. Men det vil hun ikke. Ind i mellem siger hun selv, at hun gerne vil sidde på potten, og så sidder vi og læser lidt imens. Men det er meget sjældent, hun laver noget der.

Bedsteforældrene er meget optagede af, hvornår hun kan undvære bleen, og forsøger at overtale hende til at sidde på potten, når de passer hende. Men det vil hun ikke.

Hun er helt bevidst om, hvad der sker, når hun presser, og hun beder også tit (ikke hver gang) om at blive ...

Annonce

... skiftet, når hun er færdig.

Jeg er ikke særlig optaget af, at hun skal smide bleen. Vi synes ikke, det er træls eller besværligt at skifte hende, så vi har ikke travlt med det. Men måske er det nu, vi skal forsøge at overtale hende?

Flere veninder fortæller om børn, der fra den ene dag til den anden, selv bad om at komme på toilettet eller potten. Kommer det af sig selv?

For et halvt års tid siden skulle hun naturligt (næsten hver aften) lave stort efter sit aftenbad. Og det gjorde hun typisk på potten - hun var jo alligevel nøgen, og vi var på badeværelset. Men nu presser hun umiddelbart efter aftensmaden, og så vil hun ikke sidde på potten.

Vi glæder os til at høre dine tanker.
På forhånd tak.

Kærlig hilsen
Skattepigens mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

Annonce

Viden om børn:

Øjne og syn hos baby

Nyfødtes øjne er tit hævede og sammenklistrede. Det er helt normalt. Er der vedblivende pus i øjenkrogen, har barnet sandsynligvis en øjenbetændelse og bør ses af lægen.

Helt små børn kan se i en afstand af ca. 30 cm. Det er den afstand, der er mellem moderens bryst og ansigt, når hun sidder og ammer. En nyfødt baby har svært ved at se, og verden virker meget utydelig og sløret. Men så snart den lille kommer til verden, begynder synet at udvikle sig.

Dit barn har...

Læs mere i Babylex

Babysvømning

Der er mulighed for at gå til babysvømning i de fleste svømmehaller. Der findes også private hjem, med et opvarmet bassin, hvor man har små hold for babyer og deres forældre.

Babysvømning er godt for barnets balance, hvilket har betydning når barnet senere skal lære at sidde, kravle eller gå. Det at være i lunt vand, kender barnet også fra sin tid i livmoderen og når barnet er i vandet stimuleres alle sanser - ikke bare balancen, men også høresansen, lugtesansen (og nogle gange...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for dit svar angående min datter, som græd sig selv i søvn. For første gang i lang tid havde jeg en rigtig god fornemmelse i kroppen efter at have læst dit svar. Jeg kunne mærke, at du fik sat mange af de rigtige ord på situationen.

Tak fra Sanne, mor til pige på knap 4 måneder.