Svar: At falde til ro og falde i søvn

26. januar 2016

Kategori:
Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære mor og far

Tak for jeres brev og fine beskrivelse af jeres datter og alle de tanker I har gjort jer omkring, hvordan I bedst hjælper hende til at falde i søvn:)

Det er helt naturligt, at små børn har brug for mælk/brystet for at falde til ro og falde i søvn. Det er også helt naturligt, at små børn sover bedst i favn, det er vigtigt for det lille barn at føle sig omsluttet, at mærke jeres varme, vejrtrækning, hjertelyd osv. Det er genkendeligt fra tiden i livmoderen og giver naturligt ro.

Det er også helt naturligt, at børn falder til ro, når de bliver vugget. De er naturligt blevet bevæget, vugget og lullet til ro i mors mave - hver gang mor har bevæget sig, er jeres datter blevet bevæget, så vugning er genkendeligt og trygt. Derfor vil hun naturligt falde til ro, når I triller hende, vugger med hende eller hopper med hende på en bold:)

Men stille og roligt skal der naturligt skabes nye rutiner. Hun bliver fysisk tungere, hvilket gør det sværere for jer at sidde med hende og bære hende rundt, og det vil være rigtig godt, at hun lærer at sove, uden at hun behøver være i bevægelse og også uden, at hun behøver være i jeres favn.

Som I beskriver hende, så tror jeg, at det vil være meget voldsomt for hende, hvis I på en gang fjerner både favn og bevægelse. Det lyder for mig som om, at I skal forsøge at fjerne en ting af gangen - og I kan her forsøge lidt forskelligt.

Det vil være rigtig godt, at I fortsætter med at putte hende i barnevognen i løbet af dagen. Det er en god måde at vænne hende til at falde i søvn, uden at være i favn. Her får hun så bevægelsen, men den skal I stille og roligt minimere. Det betyder, at I skal putte hende, trille eller vugge vognen lidt - men holde vognen stille, når hun er stille. Hun må gerne ligge i vognen og kikke sig omkring, imens I holder vognen stille, det er først, hvis hun begynder at klynke eller smågræde, så triller I vognen igen - og ligeså snart hun er stille, så holder I vognen stille. På den måde kan I lære hende at sove, uden at hun behøver være i bevægelse.

Det samme kan I gøre på bolden. Prøve at minimere jeres hoppen, så I kun hopper, når hun ...

Annonce

... klynker, men når hun er stille, så sidder I stille...

En måde at lære hende at falde i søvn uden at skulle være i favn og med mindre bevægelse kan også være, at mor lægger sig med hende i dobbeltsengen og ammer hende der. Her vil hun ikke være i favn, men lærer at falde i søvn liggende ved siden af dig. Det vil her være rigtig godt, hvis hun ikke falder i søvn med brystet i munden, men at I når dertil, hvor hun dier, slipper, smiler til dig, triller om på siden og sover.

Samtidig kan du også, når du ligger og ammer hende på siden, lægge en hånd på hendes krop og prøve at vugge hende lidt, ved at du holder din hånd på hendes hofte. På den måde kan hun stadig få lidt bevægelse, men hun får det liggende ved siden af dig og uden at hun skal op i favn. Og stille og roligt kan den fysiske afstand så øges mellem jer, så hun kan puttes i sin seng og stadig falde til ro med dine hænder og kærtegn, vuggende lidt imens hun ligger, hvor hun ligger - men uden at hun falder i søvn med favn og bryst.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Det kan være en fordel at koble tremmesengen til forældresengen, fjerne den ene side af tremmerne og sætte sengene sammen. Naturligvis sikre, at det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt. Det giver mulighed for at du/I kan ligge ved siden af hende, berolige med hænder, igen vugge hende lidt, der hvor hun ligger, men samtidig lære hende at falde i søvn i egen seng.

En anden mulighed er, at sætte briobedrockers under sengen. Det kan I ikke gøre, hvis sengen er koblet til jeres seng, men hvis sengen står for sig selv, så vil nogle have glæde af dette. Det giver mulighed for, at I kan putte hende i sengen og stadig vugge sengen lidt, når hun skal sove. Nogen vil mene, at man så blot bibeholder vanen med at vugge og det skal naturligvis trappes ud, andre ser det som en fordel, netop fordi hun så kan lære at sove uden at være i favn først og så stadig blive vugget lidt i sengen - ligesom i barnevognen - men igen skal man vugge, stoppe bevægelsen, når hun er stille, kun vugge lidt, når hun virker lidt ked af det...

Jeg håber, at ovenstående giver lidt idé om, hvordan I kan hjælpe jeres datter lidt videre:)

Rigtig meget held og lykke!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Fisk og børn

Det er vigtigt at børn tilbydes fisk. Gerne flere gange om ugen, det vil sige næsten hver dag til frokost og et par gange til aftensmad.

Det er vigtigt at børn tilbydes forskellige typer af fisk. De fede fisk er især laks, sild og makrel. De mere magre fisk er skrubbe, rødspætte, sej og torsk. Fisk er rige på næringsstoffer som D-vitamin, selen og omega-3-fedtsyrer, som er meget vigtige for udviklingen af barnets hjerne.

Er dit barn mellem 0-14 år, er det vigtigt,...

Læs mere i Babylex

Kæledyr og børn

I rigtig mange børnefamilier har man en eller anden form for kæledyr, og det er ofte en hund, kat eller et andet kæledyr med pels.

Det kan være rigtig dejligt for børn at vokse op sammen med dyr, og det er lærerigt at skulle hjælpe til med at passe et dyr og sørge for,, at dyret har det godt. At skulle være med til at tage sig af et kæledyr lærer dit barn om ansvar. Det overordnede ansvar for kæledyret er dog dit. Du kan ikke regne med, at dit barn selv kan sørge for et kæledyr,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for dit tidligere svar, som gav os meget ro omkring vores 4 uger for tidlig fødte datters måltider.

I det hele taget tak for denne brevkasse, den hjælper mange forældre... jeg er taknemmelig helt inde i mit dybeste over den tid du bruger, dine lange og fyldestgørende svar og din evne til at forstå....!!

Mor til pige født 4 uger for tidligt